Robin Kaloč – La forme d’impression

ROBIN KALOČ

• Chrám lesa, škrábaná akvatinta, 2008

 

Vnímáte matrici jako prostředek k vytvoření grafického listu nebo jako samostatné umělecké dílo? 

Většinou to vnímám neodděleně. Tedy matrici jako samostatné dílo a současně jako prostředek k vytvoření grafického listu. Někdy se i po letech zpětně vracím k jednotlivým matricím a dotvářím je nebo pozměňuji. Jako výhodu grafických matric tak někdy spatřuji i v jejich prakticky neomezené recyklovatelnosti.

 

Vycházíte ve své práci z tradičních grafických technik nebo jste vymyslel nový způsob tisku, práce s matric etc.? 

Většinou vycházím z tradičních postupů, které si však podle vlastních potřeb upravuji. Někdy však i vytvářím zcela nové metody zpracování matrice.

 

Můžete popsat, jak jste matrici vytvořil?

Tato matrice je vytvořena technikou škrábané akvatinty na zinkovém plechu. Nejprve vytvoříme rastrovaný povrch matrice, který umožňuje rovnoměrně zachytit velké množství tiskové barvy a výsledkem je po otisknutí sametově sytě černá či barevná plocha (několikrát opakujeme postup naprášení akvatintového zrna, jeho zatavení k desce a následné zaleptání kyselinou). Následně do připraveného povrchu matrice různými nástroji vyškrabujeme či vyhlazujeme místa, která mají vyjít světleji nebo úplně bíle. Tímto způsobem jsme schopni docílit bohaté škály tónů od černé po bílou s plynulými měkkými přechody. Výsledným charakterem se škrábaná akvatinta podobá mezzotintě.