ÚTRŽKY SLOV – ÚTRŽKY VĚT grafiků Sdružení českých umělců grafiků Hollar / z doby karantény

ÚTRŽKY SLOV – ÚTRŽKY VĚT

grafiků Sdružení českých umělců grafiků Hollar

Vážení a milí přátelé Galerie Hollar,

srdečně vás všechny zdravíme a věříme, že jste v pořádku a v klidu doma se svými blízkými. Galerie Hollar je v současné době pro veřejnost uzavřena, ale její činnost pozastavena není. Naopak. Snažíme se vymyslet co nejvíce možností, jak nám všem v této době pomoci a jak si vzájemně sdělit, jak se máme a na čem pracujeme. Proto přicházíme s projektem ÚTRŽKY SLOV – ÚTRŽKY VĚT, prostřednictvím kterého přinášíme pozdravy a zprávy od našich jednotlivých autorů o tom, jak se mají a co dělají, na čem v těchto dobách pracují, jestli jim současný stav věcí v tvorbě překáží, ať už materiálně či duševně, nebo jestli je možné toto přechodné období využít a přetvořit v něco pozitivního.

 

Příspěvky zde budou postupně přibývat tak, jak nám budou přicházet od našich grafiků.

.

Srdečně za galerii,

Kateřina Slezáková

.

(autorky projektu: Kateřina Slezáková, Alena Laufrová, Lenka Vilhelmová)

.

Jak galerii podpořit v nejisté době: http://hollar.cz/aktuality/jak-galerii-podporit-v-nejiste-dobe/

.


 

XXIX.

JANA ŠINDELOVÁ

 

(…) Chtěla jsem Vám poslat příspěvek i do projektu ÚTRŽKY SLOV – ÚTRŽKY VĚT, což jsem nestihla, tak snad jen pro info…

.

Ráda bych pozdravila všechny příznivce grafiky a galerie, jejíž jméno připomíná světoznámého rytce Václava Hollara.
Karanténu trávím doděláváním restů:
S Václavem Ciglerem a Michalem Motyčkou připravujeme k vydání sbírky textů Václava Ciglera, je to docela náročný projekt cca 500 básní. První dvě sbírky jsou již v tiskárně HRG Print v Litomyšli a další jsou připraveny k tisku. Dokončuji katalogy z instalací a výstav z minulého roku. Angelika Zinzow nám nafotila skvělé fotografie do publikace Umělecké intervence v piaristickém chrámu Nalezení sv. Kříže v Litomyšli. Připravujeme knihu nazvanou CIGLER MOTYČKA TIZIAN z instalací: Václav Cigler a Michal Motyčka: Světlem v Arcidiecézním muzeu v Olomouci a Václav Cigler a Michal Motyčka: Zvnějšnění, v obrazárně Arcibiskupského zámku a Květné zahrady v Kroměříži. Landartové projekty Václava Ciglera, které byly vystavené v minulém roce na výstavě nazvané Václav Cigler / Michal Motyčka: Prostor člověka v SGVU Litoměřice se objeví v publikaci Parkán v Litoměřicích Cigler-Motyčka 2005-2020 a přes léto bych chtěla stihnout monografii dokumentující dvacet let spolupráce Cigler-Motyčka: Dialog.

V dubnu 2020 jsme připravovali s Michalem Motyčkou naši první společnou výstavu do Galerie Synagoga v Hranicích, kurátorský text do katalogu napsal Ondřej Michálek, vlastně bylo vše připravené, tak věříme, že se výstava uskuteční v příštím roce. Aktuálně se těšíme a srdečně Vás zveme na instalaci v Galerii Věž ve Frýdku-Místku – vernisáž bude 11. července (instalace bude do konce října).

Máme tři děti 15, 12 a 12 let. Do školy půjdou až v září, takže právě prožíváme půlroční intenzivní rodinné soužití se vším všudy.

.

O autorce: http://hollar.cz/umelci/sindelova-jana/


 

XXVIII.

ONDŘEJ MICHÁLEK

Laureát 25. Ceny Vladimíra Boudníka, grafik, pedagog a autor publikace Magie otisku, která by neměla chybět v žádné grafiku-milovné knihovničce / https://nadacehollar.cz/ondrej-michalek-25-laureat-ceny-vladimira-boudnika/

 

Milé kolegyně, milí kolegové,

 

pročítám a prohlížím si příspěvky na stránkách Hollaru a jsem rád, že zatím to nejsou jen „útržky slov nebo vět“, nýbrž pořád ještě celé věty a slova, navíc často velmi moudrá a upřímná. Někdy upřímná a bezelstná až moc, jak o tom svědčí příspěvek Pavla Piekara, který se přiznává k tomu, že v pracovní době kreslí výjevy z oken své kanceláře… V tomto případě je nejspíš dobře, že se Národní galerie o grafiku příliš nezajímá a webovky Hollaru nesleduje.

Jsem rád, že vážnost situace korigujeme humorem, který je nejspíš zásadním vkladem do naší imunity, když už ne fyzické, tak rozhodně té mentální. A nejsme sami. Například Studio Najbrt vymyslelo naprosto šílený font, kterým prý dokonce bude jednou sázet romány.
www.najbrt.cz/files/covid-infected.otf

 A na www.designboom.com najdeme inspiraci pro rodiče, kteří ještě pro jistotu nechtějí poslat své děti do školy.
https://www.designboom.com/design/children-china-social-distancing-hats-inspired-by-ancient-headwear-04-29-2020/

Líbí se mi, že se účastníci „útržků“ pochlubili tím, co dělají, co je těší nebo trápí, a tak k tomu přidávám i své chlubení – grafický list inspirovaný přímo koronavirem: Záchyt, 2020, 70 × 100 cm, akvatinta, šablona.

Srdečně

Ondřej Michálek

 

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/michalek-ondrej/

• Některé autorovy grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/michalek-ondrej/

• Webové stránky autora: www.ondrejmichalek.cz

 


 

XXVII.

EVA VLASÁKOVÁ

 

Divná doba – člověk je nechtíc zbaven některých povinností, ale zase ochuzen o mnohá potěšení. Některá zůstávají. Moje zahrada – kterou si tentokrát mohu užívat, tak, jako nikdy předtím. Snažím se chránit broskvoně před nečekanými nočními mrazy a dostávám se tak skoro až k land artu… Magnolie rozkvétá naštěstí později, tak jen první poupata byla omrzlá. Větve převislé sakury jsou opravdovým vodopádem barev a vůní…

 

Chtěla bych uvést trochu do pořádku svůj archiv a nacházím spoustu kreseb, grafik, plakátů a katalogů, na které jsem docela zapomněla. Připravuji asambláže pro společnou výstavu a vymýšlím si koncept své výstavy „Světlu a snům by se mělo věřit…“, kterou chci věnovat své přítelkyni Karin. Můj vnouček mi poslal vzkaz, který mne dojal.

Těším se, až zase budeme všichni spolu.

 

Před chvílí jsem se dozvěděla, že také my v Galerii HOLLAR – už od 12. května 2020!

Bude to úplný svátek a nádherná setkání!

 

• O autorce: http://hollar.cz/umelci/vlasakova-eva/

• Některé autorčiny grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/vlasakova-eva/


 

XXVI.

PETR ŠTĚPÁN

 

Milé kolegyně, vážení kolegové. Od pandemie jsem si sliboval ztišení a soustředění, což stále nenastává. Náš dům se často otřásá aktivitami vnuků a vnuček sršícími nevybouřenou energií. (Jejich rodiče, zvláště matky, jsou naopak na pokraji zhroucení). Naštěstí mám, kam se utéci. Do práce chodím přes dvorek, ale je to, jak se mi teď zdá, příliš blízko. Chystám se tisknout sérii andělských hlav, což je moje staré téma. Jsem pevně přesvědčen, že máme každý toho svého.

Tak ať vás chrání, Petr Štěpán

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/stepan-petr/

• Některé autorovy grafické listy si můžete prohlédnout tu: http://hollar.cz/product-category/stepan-petr/

 


 

XXV.

MILOŠ SLÁMA

 

Srdečně zdravím z Moravy čtenářky a čtenáře těchto Útržků slov a vět.

Jsem už mnoho let zvyklý pracovat doma a v ústraní, v tomto se pro mě nyní příliš nemění. Ryju, tisknu a o něco více si vážím v této bezprecedentní době svého bydla na malé faře v malé vesničce.

V těchto dnech právě vyšlo nové, jedenácté číslo časopisu Pressing Matters. Je radost listovat tímto skvělým grafickým časopisem a podívat se trochu do světa, když už nemůžeme ani vystavovat, ani výstavy navštěvovat. Mám štěstí, že součástí nového vydání je i text přibližující moje práce a můj pracovní prostor, je to taky malé nahlédnutí k nám domů, nejen v době karantény (náhled do celého časopisu v nižší kvalitě:

https://www.dropbox.com/s/hwbkisiep6qukvg/Issue%2011%20Press%20Pack.zipdl=0&file_subpath=%2FIssue+11+Press+Pack%2FPM11_Spreads ), ve vyšší kvalitě či tištěný lze objednat zde: https://www.pressingmattersmag.com ).

Poštou jsem do Hollaru odeslal po jednom výtisku z posledních vydání, tak si jej zde můžete prolistovat, až se otevřou dveře i v této naší galerii.

V květnu jsem měl mít výstavu ve Žďáře nad Sázavou, která se posunula na konec roku a kdoví na kdy ještě se posune. Dodělal jsem právě dvacetibarevný linoryt Chlapec a stará kanoe. Posílám v příloze.

Tuto rozpadající se kanoi, nyní již trvale na souši, pozoruji několik let u rybníka za humny. Během práce na této grafice, ne náhodou v této prazvláštní době, neustále myslím na to, že něco starého končí a něco nového začíná.

Přeji nám všem optimistické tvůrčí jaro i následný čas a těším se na viděnou ve zdraví na našich výstavách.

Z rozkvetlého Křoví vám rydlem mávám a volám grafice zdar :-)

 

Miloš Sláma

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/slama-milos/
• Některé autorovy grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/slama/

 


 

XXIV.

MIKOLÁŠ AXMANN

 

Prof. Mikoláš Axmann pojal Útržky trochu jiným způsobem, než ostatní kolegové, a spojil je s pomocí galerii. Nabídl svůj grafický list Malá ptáčnice do „aukce„, jejíž výtěžek bude využit na zacelení ztrát, které galerie v posledních týdnech utrpěla.

Proto zde představujeme autorův doprovodný text a několikabarevnou litografii Malá ptáčnice (2019, rozměr tisku 285 x 190 mm, rozměr listu 327 x 230 mm, výtisk 6/20) za vyvolávací cenu 950 Kč.

Všechny případné zájemce prosíme o e-mail na adresu kslezakova@hollar.cz (nebo volejte na tel. 737 288 309) s kontaktem  a také s uvedením částky, za kterou by si grafický list přáli (může se jednat o výše zmíněnou částku i cenu vyšší). Zájemce, který do dvou týdnů navrhne částku nejvyšší, Malou ptáčnici získá ( i drobnou pozornost v podobě dalšího grafického listu od nás).

Ještě jednou Mikoláši Axmannovi děkujeme ♥

 

 

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/mikolas-axmann/

• Další vybrané autorovy grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/axmann/


 

XXIII.

PAVEL HORA

 

… rád bych reagoval na Útržky slov – útržky vět alespoň jednou větou, a protože humoru je málo, tak bych začal vtipem, na který jsem narazil nedávno při rozmítání sazby Židovských anekdot, a který by mohl být aktuální, nahradíme-li „cylindr na hlavě“ „rouškou na obličeji“ (viz obr.),

ale on nikdo nepřichází, tak přicházím já každé dopoledne do nezvykle tiché a skoro prázdné grafické školy, rozmítám s kolegou po studentech sazbu, provádím údržbu strojů, tisknu plakát k chystanému výročí školy (viz obr.),

ono to učitelství teď opravdu je trochu robotný úřad, i když trochu jinak než mínil Březina, „těším se“, jak celé odpoledne a večer budu e-mailem zadávat studentům nové úkoly, hodnotit ty staré, burcovat opozdilce, individuálně vysvětlovat nepochopené, sepisovat odborné texty atd., a tak si občas musím rýpnout do lina, abych zbytečně nerýpal do své ženy a vlastních dětí, co vyrýpám, to hned druhý den ve škole vytisknu, abych vyzkoušel a trochu zaneřádil ten čerstvě seřízený a vyčištěný stroj, abych se pokochal matricí, která je jako vždy zajímavější než samotný tisk (viz dva obr.),

pak toho raději nechám a odskočím si pro dobrou Plzeň do hospody „Pod Petřínem“, to také abych je trochu podpořil, točí mi to z nerez tanku do nerez varné konvice, aby pivo nedostalo šok z plastu, a rád bych jím nyní připil na zdraví všech tvořivých i odpočívajících grafiků, na zdraví paní Krušinové, Kocmanové a Vlkové, na zdraví Vaše, paní Slezáková, kromě toho, že i činnost Hollaru bych rád nějak podpořil, třeba tím mimořádným příspěvkem, jak navrhovala Lenka Vilhelmová, nebo honoráři za mé grafiky, pokud se vůbec něco prodá, tak se mi prosím ozvěte, držte se ve stavu neutuchajícího optimismu, protože nejen všechno krásné, ale i všechno zlé jednou skončí, a tak končím i já, s pozdravem Pavel Hora.

 

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/hora-pavel/

• Některé autorovy grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/hora-pavel/


 

XXII.

MARTIN MULAČ

 

Aktuálně pracuji na kresbách s poetickým názvem karanténa-interiéry. Až démonicky groteskní, snové halucinace z aktuálního stavu, takové poustevničení v současnosti. Dále pracuji již 5.rokem na sérii koláží z mých kreseb s názvem Pandemonium, inspirováno stupni pekla z knihy Utrpení knížete Sterhenzhocha – L. Klímy a samozřejmě Dantovým peklem a H. Boschem či P. Brughelem. Graficky teď hlavně pracuji na exlibris (na trienále pořádané NPÚ). Jsou to portréty mých literárních a výtvarných vzorů. Nově navíc pracuji na grafikách a kresbách na výstavu Afrodita dnes, pro výstavu Hollar v Akademii věd.

Kreslím teď každý den (především portréty a skici k novým obrazům), pak píši či dodělávám rozdělaná plátna, kresby, dřeva. Těší mě, že si můžu pracovat na věcech, jak v noci, tak i ve dne. Konečně jsem našel čas opět i na čtení, odpočinek a výlety do přírody! Změny nenastaly moc velké, spíše se člověk může více ponořit do tvorby. Je to lepší snít si a tvořit, než se nechat strašit médii a přemýšlet o strachu.

Těším se, až zase budu moci být více ve velkém ateliéru Sýpka na Buštěhradě, učit studenty, pořádat grafické workshopy, individuální lekce kresby atd. Také se těším, až otevřou znovu výstavu, kde vystavuji po boku starých i současných umělců. Jedná se o Sen ve snu – Edgar Allan Poe – Národní galerie v Praze, Veletržní palác, kurátory jsou Otto M. Urban a Veronika Hulíková.  Stihli jsme začátkem března vernisáž a týden potom byla galerie uzavřena. Věřím však v nadčasovost celého projektu a mám z něj i tak velkou radost.

Odkaz na fb: https://www.facebook.com/events/641524446415658/

https://www.facebook.com/martin.mulac.7

https://www.facebook.com/ateliersypka/

 

Přikládám pár fotek z tvorby a z výstavy z E. A. Poea.  Tvorbě zdar!

 

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/mulac-martin/

• Některé autorovy grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/mulac-martin/

 


 

XXI.

XÉNIA HOFFMEISTEROVÁ

 

Příchod viru mě připravil o hlavní téma, které zpracovávám v posledních letech – katastrofické vize, nové druhy, postapokalyptická krajina… Můj zdvižený prst je nyní zbytečný a celé období karantény dělám veselé dětské pohádky o malé kuně a bubácích.

Xénia Hoffmeisterová

 

• O autorce: http://hollar.cz/umelci/hoffmeisterova-xenia/

• Některé autorčiny grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/hoffmeisterova-xenie/


 

XX.

DANA PUCHNAROVÁ

 

V období karantény…

… prožívám především to úžasné ticho, které tady za Prahou bylo vždy rušeno svištěním aut po dálnici a burácením traktorů a kombajnů na polích… Pracovně tomu moc nedám, protože si léčím neuralgii nohou, kvůli které zatím nechodím do atelieru.

Zato si užívám své úžasné knihovny a čtu knihy, které jsem ještě nečetla, většinou duchovního zaměření.

Také mám krásné vydání Bible, tak se znovu dostávám do kontaktu se starozákonními proroky a učením Ježíšovým, k úvahám o smyslu vlastního života a práce, prožívám tehdejší situace jako bych tam byla… (v Izraeli, na Sinaji, u Mrtvého moře, i v Jeruzalémě, v Betlémě a Nazaretu, i na hoře, kdy byly tři kříže…), neboť jsem tam před lety se zájezdem skutečně byla.

V knihovně jsem našla i spousty katalogů z výstav, na které jsem léta neměla čas – tak vzpomínám a prohlížím, mezi nimi i krásnou tlustou knihu o Hollaru z naší velké přehlídky. Vzpomínám na milé kolegy a kolegyně, s úsměvem prohlížím jejich fotografie a jejich díla …

 

ŘEKLA BYCH, ŽE DÍKY KORONOVI SI DÁVÁM SVŮJ ŽIVOT DOHROMADY POD NOVÝM ÚHLEM POHLEDU — TO JE PRO MNE TO CENNÉ…, na to nebyl předtím čas, a náhle je, a děkuji za to.

 

• O autorce: http://hollar.cz/umelci/puchnarova-dana/

• Některé autorčiny grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/puchnarova-dana/


 

XIX.

LENKA KAHUDA KLOKOČKOVÁ

 

Lenka, naše grafička, kreslířka a zakladatelka litografické platformy LITHO LITO – https://lenkaklok.wixsite.com/litholito/

nebo https://www.facebook.com/litholito/ :

• O autorce: http://hollar.cz/umelci/kahuda-klokockova-lenka/

• Některé autorčiny grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/kahuda-klokockova-lenka/

 


 

XVIII.

MARTIN MANOJLÍN

 

Doba Covidová nás připoutala k domovu a v našem případě asi i více do našich ateliérů. Podařilo se mi v poslední době dokončit soubor čtyř exlibris s tématem Antonia Vivaldiho a jeho Čtvero ročních období. Ale pravdou je, že v prvních dnech vyhlášeného nouzového stavu člověk hltal hlavně informace ze všech možných médií a těch opravdu děsivých a nedobrých byla a je naprostá většina. Říkal jsem si, že bych se měl též nějak vyjádřit i výtvarně. Takže při pohodovém Vivaldim mi už v hlavě běhaly představy, jak ztvárnit SSSTTTRRRAAACHCHCH, který nás obklopuje ze všech stran. Přiznám se, že v prvních dnech jsem se bál pomalu vyjít na ulici. Vždyť právě v Děčíně byly jedny z prvních případů onemocnění. Den ze dne je situace v mé mysli lepší a lepší a už jsem virus „přijal“ jako sice nechtěnou, ale přesto součást našeho života, prostě tady je. Např. sršňů se opravdu až nezdravě bojím odmalička a též jsem si musel zvyknout, že jsou. Takže dnes již jdu ven celkem bez obav. Mám-li se s virem potkat, potkám se. Je to stejné, jak s těmi sršni. Též doufám, že je nepotkám. Nicméně strach nebo obava z viru je jedna strana věci, další a nemenší je strach a obava nás všech z ekonomických a existenčních starostí, které jdou ruku v ruce s virem, a ještě dlouho nás zřejmě budou pronásledovat. Vytvořil jsem tedy dvojici grafických listů Strach I a II – soutisk ze tří matric – 2 x lino a 1 x dřevo, tisková plocha 150 x 150 mm, papír šedý A4 – jako dojem, impresi současné situace. Nicméně ne strach samoúčelný, ale burcující, který má povzbudit k jeho překonání a dát i jakousi naději do budoucna.

 

V Děčíně, 8.4.2020   Martin Manojlín

 

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/manojlin-martin/

• Některé autorovy grafické listy naleznete zde: http://hollar.cz/product-category/manojlin-martin/

 


 

XVII.

JAKUB HONETSCHLÄGER

 

Srdečně všechny zdravím ze Španělska. Čtvrtý týden neopouštíme domovy. Na ostrov denně přilétá jen jedno letadlo a jedno zase odlétá pryč. Je ticho. Ani na silnici není slyšet žádný provoz. Pouze nedaleké moře se stále vrací a tříští své vlny o skály. Příroda se zase může nadechnout. Jakoby absence letadel na nebi dala prostor očišťujícímu dešti, který nám zalévá zahradu. Jednou týdně jedu nakoupit a potkávám vojáky a policajty kontrolující pohyb všech občanů. Roušky, rukavice a pohledy jeden na druhého. Nevíme, kdy to skončí.

Mám čas být se svojí rodinou. Sázíme zeleninu a staráme se o zahrádku. Přespali jsme s dětma ve stanu. Máme čas i na takováto dobrodružství. Hrajeme si, učíme se. Ale nejistota z toho, co bude dál, visí ve vzduchu.

Dodělávám jednu grafiku: „Za plotem“ (vícebarevná akvatinta, 320 x 330 mm), kde je moře rozčleněno pravidelnou mřížkou plotu. Takový nepatrný zásah do krajiny, který ji však radikálně mění. Začal jsem to ještě před karanténou a jakoby to odráželo současný stav uvěznění. I když se původně jednalo spíš o jakési osobní omezení.

Ještě před touto zdravotní situací mě oslovili, abych se zúčastnil projektu Amalgama Grafika III a nabídku jsem přijal. Jedná se o vytvoření jedné grafiky do složky 50 grafik od 50 zahraničních grafiků, žijících ve Španělsku. Formát je daný, papír je dodaný. Bude to vícebarevná škrábaná akvatinta. Tématem bude jakýsi dávný oheň v nehostinné krajině, takový světelný diamant uprostřed tmy. Nevíme, jestli je pod kontrolou lidí, ale přítomnost člověka zde můžeme vycítit.

Přeji všem, aby byli zdraví a dokázali si užít toto nečekané „zastavení“.

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/honetschlager-jakub/

• Některé autorovy grafické listy naleznete zde: http://hollar.cz/product-category/honetschlager/

 


 

XVI.

PAVEL PIEKAR

 

Reaguji na současnou aktivitu našich členek výboru spolu s naší tajemnicí.

Odpovědi na témata otočím a začnu SČUG Hollar. Věřím, že se nám pozitivně podaří tuto situaci překonat a že od počátku června, nejpozději července začne naše galerie být znovu otevřená. Členky a členové výboru, spolu s naší skvělou tajemnicí Kateřinou Slezákovou nyní vymýšlí, jak na sebe můžeme znovu otevřením galerie více upozornit. Děkuji všem za tyto aktivity a také děkuji a těším se, že se v naší galerii opět setkáte s našimi milými dámami, které pečují o otevřenou galerii a prodej – Magdou Krušinovou, Evou Kocmanovou a Naďou Vlkovou…

Uvidíme, jaká bude finanční situace našeho spolku, ale nyní je předčasné cokoliv odhadovat…

Pro mne osobně je každá nepříjemná změna, ať už ve společenském nebo osobním životě, impulsem k tomu, abych se ještě intenzivněji věnoval své tvorbě. Proto stále připravuji nové grafiky, rýpu a tisknu – a na tom tento stav nic nemění. Protože paláce Národní galerie Praha na Hradčanském náměstí, kde jsem správcem, jsou nyní pro veřejnost zavřené, mám – poprvé ve svém životě – dostatek energie pro to, abych se přemluvil ke kreslení z oken – ať už Salmovského, nebo Schwarzenberského paláce. A doufám, že postupně nějaké pohledy budu schopen také vyrýt do lina. Ukázky některých kreseb posílám.

V linu předkládám jednu krajinu šumavskou, benátskou architekturu, kam se vzpomínkami stále vracím a ukázky portrétů. Flétnistku Evu Vlachovou, která nám hrála na vernisáži jubilantů a portréty dvou umělců minulosti, které rozšiřují moji sbírku portrétů umělkyň a umělců, kteří mi jsou blízcí a které obdivuji. První je rakouská malířka, grafička a ilustrátorka Norbertine Bresslern-Roth (1891-1978), která se celoživotně zabývala zobrazením zvířat a byla jednou z prvních, která začala používat techniku barevného linorytu. Druhým je písecký grafik Josef Řeřicha (1872-1959), který se celoživotně zabýval zobrazením krajiny jižních Čech a Šumavy (byl jedním z vystavujících na výstavě „Stoleté putování Šumavou“, kterou jsem pořádali společně s galerií Klatovy/Klenová v roce 2017 na zámku Klenová), především v technice dřevorytu a litografie. Rozpracované mám portréty G. B. Tiepola a Gustava Dorého…A protože jsem stále zaujat zobrazováním reality, dovolím si přidat jeden citát z minulosti: Jean de Meung: „Umění nevytváří skutečné formy stejně jako Příroda, nýbrž na kolenou Přírodu prosí (jako žebrák chudý znalostmi, avšak toužící napodobit ji), aby ho naučila obsáhnout ve svých tvarech skutečnost…“

.

Přál bych si, aby se současná situace na provozu našeho sdružení a galerie negativně neprojevila a aby SČUG Hollar byl stále živým centrem současného grafického života, tak jako posledních 103 let.

Pavel Piekar, předseda SČUG Hollar

 

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/piekar-pavel/

• Některé autorovy grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/piekar-pavel/

 


 

XV.

HELENA ČUBOVÁ

 

Helena Čubová / stínovým členem Hollaru od roku 2016

 

Tak jako všichni ostatní i já mám potěchu z těchto nakázaných prázdnin. Vše je jak má být, tedy se tím nenechávám příliš zneklidňovat, prozatím. Již mnoho let se musím pozorovat a dávat si pozor na to co si přeji, protože se mi to vždycky splní, akorát s tím ALE. Přála jsem si být co nejvíc doma, samozřejmě zdravá a při síle, abych měla čas na své „práce“ a na tvorbu a také na své milé, o chlup více času. A tak se to zas splnilo… i s tím háčkem.

Nese to svá jistá úskalí, protože doma teď dělám na plný úvazek především matku, přibrala jsem k tomu povinnou funkci učitelky, pak se nenechávám zahambit ani coby hospodyně a kuchařka, paralelně vykonávám home office, zpracovávám zbytky zakázek a snažím se realizovat několik let spící tvůrčí projekty směrem k výdělku z umění, kupříkladu eshop, knihu poezie, vlastní vizitky a jiné fiškuntálie. Na pozadí toho všeho kreslím, maluji, intenzivně kolážuji a chystám idee na grafiky a samozřejmě fotím děcka v domácím vězení, moje milé pokusné (velikonoční) králíčky.

Občas se zajdu ven podívat i na jaro… je krásné a je samo. Realita mi vždy dochází velmi pomalu, protože v mezičase jsem zapřažena do minimálně šestispřeží splašených koní, a vlastně si nejsem vůbec jistá tím, zda jsem ty koně nebo ten bič co je pohání. Moje mysl je vždy asi 2 metry přede mnou a přebíhá z jednoho lunaparku života do druhého. Co bude dál si v podstatě neodvažuji představit, přemýšlet si přísně zakazuji a přeji si než zdraví, sílu a mír všem.

 

Milí přátelé umění – tvorby a Hollaru, známí i neznámí, přeji Vám navzdory všemu krásné jaro, čas na tvorbu i na snění, neochvějné zdraví a mávám ze své planety,

 

srdečně Helen

• O autorce: http://hollar.cz/umelci/cubova-helena/

• Autorčiny webové stránky: http://hecubadesign.cz/


 

XIV.

VLADIMÍR SUCHÁNEK

Pročítám došlé příspěvky a raduji se, milí kolegové, že navzdory nevlídné době pracujete! 

Já nepracuji a nechápu to: celý život jsem byl aktivní člověk, náhle nejsem. Stáří, nemoc, pandemie – asi je toho na jednoho trochu moc…

Po všem se mi však stejská a stále věřím, že se z toho srabu vylížu!

Všechny přátele v Hollaru upřímně zdravím!

Vladimír Suchánek  /  8.dubna 2020

 

Za mého dětství se život na malé vesnici a příroda příliš nezměnily od předchozího 19. století. Jedinou novotou byl elektrický proud, který v obci zaváděl můj otec, učitel jednotřídní obecné školy.

Bylo mi šest, kdy jsem zažil poprvé něco obludného – okupaci 15. března 1939. Od této chvíle se za můj dlouhý život vršila kolem mne dlouhá řada událostí. Často hrůzných, stále více a nepozorovaně se vzdalujících tomu původnímu řádu a přírodě.

Končila nedávným blahobytem společnosti, jejíž hlavním rysem bylo, že se chtěla bavit… Místo toho svět dostal facku – koronavir!

Tato epidemie má mnoho aspektů – jedním z těch nevědeckých je víra…

Věřím tedy, že se dočkáme, abychom jednou opět  láskyplně zasedli k jednomu velikému stolu…

(Vladimír Suchánek / 21. 3. 2020)

 

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/vladimir-suchanek/

• Některé autorovy grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/suchanek-vladimir/

• Výstavu Vladimíra Suchánka Litografické příběhy pořádanou v Galerii Hollar v r. 2018 spolu s koncertem Grafičanky a ukázkou kresby a tisku litografie s Vladimírem Suchánkem a Petrem Korbelářem si můžete připomenout zde: http://hollar.cz/fotogalerie/vladimir-suchanek-litograficke-pribehy-2/

 


 

XIII.

PAVEL SIVKO – Izolace

.
Otázka v těchto dnech: čím se změnila má izolace, na kterou jsem vlastně zvyklý a která byla vlastně tak blahodárná?
Dřív mě pracovní izolace nevadila, naopak jsem si ji užíval; teď když je povinná, je to trochu jinak. Najednou mi chybí moje krátké vycházky, moje setkávání s přáteli, ač náhodná či plánovaná. Chybí mi prohlídky výstav, představení v divadle, filmy, chybí mi možnost si koupit knihu nebo nějakou blbůstku v náhodném krámě.

 

Co dělám celý den?
Většinou zasednu za stůl a snažím se navázat na to, co jsem včera načal nebo nedokončil: kreslení, psaní, četba, poslech rozhlasu či vybraného CD. Od určitého dne, kdy jsem hned od brzkého probuzení (probouzím se dřív, než před tím) hledal poslední zprávy na internetu, jsem tyto informace vypustil. Upadal jsem do úzkosti, ze které jsem se hrabal pak celé hodiny. Ony ty zprávy beztak prosáknou, všude útočí, tak proč je ještě vyhledávat.
Konečně počítávám v knihách, na které jsem nějak neměl čas; a že jich mám nastřádáno. Opakovaně čtu z textů Ivana Diviše: Teorie spolehlivosti nebo z nové knihy Petra Hrušky: Daleko do ničeho o básníkovi Ivanu Wernischovi.
Nebo si píši úvahy o všem možném, třeba o izolaci. Ve chvílích jen pro sebe, píši haiku.
Přitom poslouchám rádio, vlastně jen Vltavu, kde ale teď nejraději poslouchám všechna jazzová „okénka“, jazz mě vytahuje z duševní bryndy. A pak rád poslouchám Osudy, když vzpomínají mrtví na život, např. Ludvík Kundera nebo Josef Topol. Život nebyl a není lehký.
Zajímavá byla i Četba na pokračování z knihy Alberta Cosseryho: Hrdí žebráci. Nejdřív jsem nechtěl pokračovat, když jsem slyšel, jak jsou na tom mnozí hůř, ale netěšilo mě to, jako by bída byla míň zákeřná. Ale pak jsem byl okouzlen jazykem, kterým byl příběh vyprávěn a hrdé postoje těch nejchudších mě přitahovaly. Nemohl jsem se zbavit úzkostného pocitu, co kdyby jejich bídné životy byly ještě navštíveny „neviditelným“.

 

Co kreslím?
Po sérii kreseb na motivy skal a kamenů, jsem se pustil do kresby na téma Vanitas, jestli se ovšem slibovaná výstava v Novoměstské radnici uskuteční, je otázkou.
„Marnost“, to mě tedy v téhle době moc nepovzbudilo, i když se říká, že umělec sublimuje tvorbou, že se může vykreslit ze svých chmur. Jedna kresba mě stačila, připadal jsem si tím námětem „takovej oslintanej“. Doufal jsem, že se mi podaří tou kresbou ono téma naplnit, ale začaly mi vyskakovat další varianty, ještě chmurnější. Nechtěl jsem si zahnojit již tak zahnojenou hlavu celkovou situací a rozhodl jsem se, že nová kresba na jiné téma musí být veselejší.

.
Zapomněl jsem přidat, začali jsme s Milu doma tancovat. Hodně jsme toho zapomněli, ale nám to nevadí, hlavně, že se vrtíme.

 

Co říci o dnech probíhajících?
Začíná těžká doba; dnes ještě vyvažovaná úžasným úsilím neznámých lidí vše zvládnout. Lidská solidarita je posilující a dojemná, dokonce i humor a vtip opět Čechy spojuje.
Přesto se nemohu zbavit tíživého pocitu: co bude až vše pomine? Tedy pokud pomine.
Nahromaděný stress a strach nás všechny prověří, právě při oddychnutí. Mnozí budou bojovat o přežití, mnozí zapomenou, že jsme v tom pořád všichni. Sobectví jde za strachem. Neztraťme onu nabitou solidaritu a empatii se starými, slabými, nemohoucími a nezaměstnanými.
Ale i s každým sousedem. Budeme ji potřebovat mnohem víc.

Pavel Sivko

.

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/sivko-pavel/

• Některé autorovy grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/sivko-pavel/


 

XII.

HANA STORCHOVÁ

 

Hana Storchová v současné době hlavně kreslí. Vytváří drobné veselé kresbičky, které postupně rozdává sousedům do poštovních schránek a snaží se jim tak udělat v tuto posmutnělou dobu radost. Stará se o svoji překrásnou zahradu plnou původních odrůd rostlin. A roušky, ty jí zbyly doma ještě z dob, kdy se intenzivně věnovala technice leptu.

Hana Storchová je bytostnou grafičkou a kreslířkou, věnuje se technikám hlubotisku – suché jehle a leptu. Vystudovala AVU u prof. Miloslava Holého a Vladimíra Silovského, soukromě navštěvovala ateliér Ludmily Jiřincové. Celým autorčiným dílem prostupuje křehká láska k přírodě, a to jak ve volné tvorbě, tak ve vědecké ilustraci, kde je Hana Storchová autorkou mnoha přírodovědných učebnic, atlasů a encyklopedií.

 

• O autorce: http://hollar.cz/umelci/storchova-hana/

• Některé autorčiny grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/storchova-hana/


 

XI.

DANIELA A KAREL BENEŠOVI

 

Milí přátelé,
Karel i já vás chceme pozdravit s přáním, abyste současnou mimořádnou situaci zvládli ve zdraví a bez větších problémů.
Uzavřeni ve svých atelierech máme sice více času na svou tvorbu, ale moje soustředění i radost z malování jsou někdy negativně ovlivňovány zprávami zvenčí a neštěstím mnoha lidí. Tak si kreslím, dělám skici ke grafice, těší mně akvarely.
Rozhodla jsem se uspořádat naše archivy, ale podařilo se mi to jen zčásti. Ale konečně jsem se dala do pořádání Karlových prací – je to tvorba za 70 let, a je to pro mne velkou radostí. Celou jeho tvorbu vidím po 68 letech našeho společného života v celé šíři a bohatosti. Nosím mu z atelieru k podpisům celé stohy originálů, grafik, ex libris a některých velkých ilustrací. Tři patra schodů několikrát denně je dobrá náhrada tělocviku. Máme také spolu čas na zápisky, vzpomínky, deníky, na hudbu a knihy. Připravuji si kresby k souboru suchých jehel a maluji, práce s barvou je pro mně osvobozující.
Čtu si ráda vaše “útržky slov”, možná se všichni víc sblížíme přes tato vzájemná sdělení, která si píšeme teď do Hollaru. Za tento krásný nápad moc děkujeme!
Daniela a Karel Benešovi

• O Daniele Benešové: http://hollar.cz/umelci/benesova-daniela/
• Grafické listy Daniely Benešové naleznete zde: http://hollar.cz/product-category/benesova-daniela/

• O Karlu Benešovi: http://hollar.cz/umelci/karel-benes/
• Grafické listy Karla Beneše naleznete zde: http://hollar.cz/product-category/benes-karel/

 

 Výstavu Daniely Benešové v Galerii Hollar z minulého roku si můžete připomenout zde: http://hollar.cz/fotogalerie/daniela-hahnova-benesova/


 

X.

ZBYNĚK HRABA

 

Vážené kolegyně a kolegové,

mám to, v uvozovkách štěstí, že se zatím můj denní program v současné situaci příliš nezměnil. Atelierek mám asi pět minut chůze od domova a cestou většinou skoro nikoho nepotkám. Doma sedím u počítače na grafických úpravách různých tiskovin. Teď zrovna mám radostnou práci na úpravě katalogu pro galerii Klatovy / Klenová. Jde o katalog k výstavě Pod povrchem – Sedmdesátá a osmdesátá léta z jejích sbírek. Je to skvělý komplet děl českých umělců působících v těchto letech. Je fajn, že mezi vystavenými jsou i díla bývalých i současných členů Hollaru. Galerie výstavu instaluje a chystá se ji virtuálně zveřejnit k prohlídce na svých webovkách. Dám vám vědět, až to bude k zhlédnutí. Katalog půjde do tisku už nyní a k zakoupení bude v galerii po skončení karantény, což bude doufám, co nejdříve. Pavel Sivko připravil nový bulletin Klubu přátel Hollaru a já s tím pomáhám coby úpravce, což mne taky moc těší. Konečně jsem dotiskl grafiku, kterou jsem chtěl vystavit na společné výstavě se spolužákem z „Grafárny pod Petřínem“ a kamarádem Petrem Palmou v Domě Štěpánka Netolického v Třeboni. Vernisáž jsme plánovali na 9. květen, otázkou teď je, kterého roku… Moc jsem se těšil na svoji výstavu v galerii U zřícené lávky, kterou vede Jan Kavan a velkoryse mi nabídl možnost zde vystavovat. Vernisáž byla plánovaná na 30. duben. Grafiku si dovoluji přiložit. Jihočeši doufám poznají na hrázi kterého rybníka to je. Ve středu, tedy dnes jsem se vždy těšil na zkoušku našeho sboru, kam chodím zpívat. Zkouška nebude, ale chystáme alespoň „videokonferenci“. Zpívat můžeme i doma.

Co bych si přál? Kdyby tak lidem ten úsporný způsob života vydržel i po pandemii. Myslím tedy momentální nelétání letadlem na víkend do Londýna apod. A vůbec kdyby lidi žili skromněji.

Ne náhodou jsou iniciátorkami tohoto projektu tři ženy. Neumím to napsat tak pěkně, jako ony, tak bychom jim měli my muži alespoň více naslouchat a bylo by tu lépe, mají v sobě více citlivosti a empatie než my. Moc rád bych se tu dozvěděl na čem teď pracují další hollaristé. Přeju všem zdraví a radost z tvoření.

Zbyněk Hraba

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/hraba-zbynek/

• Některé autorovy grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/hraba-zbynek/

Na hrázi_32x50_2020

.


 

IX.

MICHAL NOVÁK

Na konci vždy vše dobře dopadne. A jestli to dobře nedopadlo, tak potom ještě není konec“ John Lennnon

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/novak-michal/

 

michal novák

,


 

VIII.

SAKI MATSUMOTO

Under Quarantine

1: Donation of illustration for illustrators agency to let people download free.

https://tasteminty.com/page/fight-corona-with-art/

It was introduced on another UK website – https://creativepool.com/bhiorns/articles/two-minutes-of-noise-for-the-nhs-and-the-art-of-self-isolation.23058

 

2: writing an article about “book store from Publishers” and “Art events”  for blogs of tourism department of Czech center.(I am a Czech goodwill ambassador at Czech center in order to introduce Czech culture, sightseeing to Japan)

3: client works (book illustration, package illustration for Czech and Japan)

4: Support for my friend’s restaurant in Japan. She has to change the working style because of half lock down in Tokyo. So I donated coupon design, leaflet etc

5: Graphics for international poster exhibitions

6: Going to making illustrations  about this pandemic such as how to enjoy staying home, social distance etc for my collaborator Adobe premium stock.

7: I got photos from customers, how they put them at home

 

detail

4: Restaurant “Kotori Shokudo”

I work for all the graphic things, VI,CI,PR tools, products etc. Natural taste and home made food for lunch are the points.

The name „Kotori“ means a small bird. There is a Copy writer who named it with the concept „COmmunity and TRIp“ so it’s Kotori. She wants to make the place that Travelers want to come after the journey for chatting. Then the restaurant is the place of communication from strangers, get know each other.

1: Now there is a trend that illustrators draw these monsters (especially Amabie) https://en.wikipedia.org/wiki/Amabie

through all information I made both Amabie and Amabiko. If you search „Amabie challange“ you may see some examples online. I made coloured illustration for people who just want to print them and put on the wall at home. For line drawing ones are colouring picture that children who are stuck at home and those who want to make original. I sent them to my friends and they are happy of it!

 

• O autorce: http://hollar.cz/umelci/matsumoto-saki/

• Některé autorčiny grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/saki-matsumoto/

 


 

VII.

ALENA LAUFROVÁ

 

Milí přátelé, dovolím si s vámi sdílet to, čím nyní žiji:

co jsem si uvědomila:

že až nynější situace skončí, budu vnímat a rozlišovat dobu na: před a po koronaviru

že jsme na jedné lodi

co mne zajímá:

nastane jakási změna životního stylu nebo touha po moci a zisku vytrvá za všech okolností a logicky časem dovede tuto civilizaci ke katastrofě?

co mně dává radost a naději:

že náročná a nečekaná situace mobilizuje v člověku to zásadní, to, co je v něm nejlepší

že kolem mne je plno obětavých, laskavých, vynalézavých a vtipných lidí

čím se nyní zabývám:

věnuji se svojí nejmenší vnučce Irmě (1,5 roku) rozhodla jsem se pro Irmu vytvořit leporelo s čtyřveršími, momentálně je dokončuji. Nafotografovala jsem 40 hraček (většinou jsou po mně a dětech), ke kterým jsem napsala jednoduché básničky. Uspokojuje mne smysluplnost této činnosti, zároveň mohu uplatnit paralelně výtvarnou a literární polohu vedle toho pomalu pokračuji s prací s kartonem. Grafika odpočívá, ale grafické myšlení je součástí mé práce.

co si přeji:

abychom cítili vzájemnou pospolitost (myšleno všeobecně)

a v rámci Hollaru?

abychom se cítili více propojeni jako členové spolku, jehož existence je pro nás důležitá v mnoha ohledech, nejen kvůli sebeprezentaci a prodeji děl

abychom měli pocit jakési cechovní příslušnosti, hrdosti z návaznosti na tradici, na naše předchůdce, jejich tvorbu i život

abychom vnímali a radovali se z přátelství a vzájemné inspirace

abychom si více uvědomili, že sdílíme podobné zaměření a životní směřování

abychom prožívali vzájemnou blízkost přes všechny názorové (po stránce výtvarné) různice

poděkování:

všem, kteří jsou aktivní, pracují v Hollaru a pro Hollar a starají se o život spolku

přání pro všechny:

na otázku, jak žít, můj otec kdysi odpověděl: Chce to pevné zdraví, dobré nápady a chuť do života….já k tomu přidávám…pevnou ruku, klidnou mysl a naději

 

zdraví, Alena Laufrová

 

Pokud dělám nějaké knížky, materiál zásadně recykluji – tj. lepenka, papíry apod. jsou z kontejnerů na papír nebo z odřezků z tiskárny. Sazba, fota atd. jsou na rubu již potištěného textu.

Ukázka z kartonů patří do cyklu Struktury krajiny…

 

• O autorce: http://hollar.cz/umelci/laufrova-alena-2/

• Některé autorčiny grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/laufrova-alena/

 


 

VI.

ŠIMON BREJCHA

… beze slov…

• Na nedávnou výstavu Šimona Brejchy v Galerii Hollar můžete zavzpomínat tu: Šimon Brejcha : Kompost

• Fotodokumentaci výstavy naleznete zde: Šimon Brejcha : Kompost FOTODOKUMENTACE


 

V.

FRANTIŠEK HODONSKÝPŘERUŠENÁ VÝSTAVA

 

Současná doba koronaviru mě a moji ženu zastihla na chalupě v západních Čechách, kde mám také ateliér. Nezahálím, jdu občas do přírody se skicákem načerpat novou inspiraci a tisknu zde nový cyklus grafických listů.

Nečekal jsem, že pandemie bude důvodem k napsání tohoto textu, který vznikl místo plánované komentované prohlídky 18. 3. v rámci mé výstavy v Hollaru pod názvem „Dlátem, barvou, kostí“. Byla tak, jako spousta výstav do odvolání uzavřena. Grafické výstavě v Hollaru předcházela prezentace rozměrných pláten v Nové síni, kterou jsem ještě stihnul uskutečnit v daném termínu. Kurátorem byl Ivan Neumann, vybral spíše monochromně laděné obrazy zhruba za posledních deset let, aby byl propojený názorový celek, včetně koloristické dominanty. Měl moji důvěru od výběru v ateliéru až po instalaci.

Dne 4. března proběhla další vernisáž v Hollaru. Plánoval jsem spíše retrospektivu od ukázky linořezů, litografií, dřevořezů a jejich matric, uvažoval jsem začlenit i kresbu. Nakonec vše dopadlo jinak a s přizvanou Dr. Evou Neumannovou, která má s grafikou dostatek dlouholetých zkušeností, jsme zvolili nakonec maximální zkratku ve formě vystavit pouze dřevořezy a matrice z posledního období. Na původní záměr představit moji grafiku jako celek bych potřeboval mnohem větší prostory.

Jednotlivé grafické techniky jsem propracovával zhruba po 15 letech. Dřevořezy tisknu dodnes a otvírají se mi další možnosti rozvíjet jejich formu v nových dimenzích nápadů, včetně matric, které se staly dominantní a mnohdy jsou výtvarně působivější než samotný tisk. Někdy měním i materiál ze kterého tisknu, např. lískové pruty apod. Zajímá mě hmota v prostoru a jeho vrstvení, které se často přibližuje mentalitě malířského projevu a ta je nevyčerpatelná. Jsem přesvědčený, že např. Josef Váchal by nebyl tak vynikající grafik, kdyby nemaloval. Je stále terčem mé zvídavosti…

V poslední době mě často inspiruje vážná hudba a na základě lineárního kresebného odposlechu vznikají nečekané tvarové kombinace. Hudba je v podstatě barevné gesto, jen přijít na to, jak to celé realizovat. Těžký úkol, který zavání nesplnitelností… pohybuji se na křehkém okraji.

 

Ještě bych chtěl podotknout, že současný spolek Hollar má kvalitnější úroveň, vymazává grafické efekty – klišé, jakýsi krasopis, který zbavuje dílo exprese, meditace, poetiky, zkrátka přirozeného názoru a původnosti.  Vydal se dobrou cestou…

 

Dřevořez jarní bažiny

Namíchám zelenou

pak další zelené

a je poledne

Mezitím odkvetl

zlatý déšť

narostl stín v zahradě

Přidám posvátné ticho

a bažina vyplouvá

s posledním nánosem barvy

 

František Hodonský, 5. dubna 2020

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/hodonsky-frantisek/

• Některé autorovy grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/hodonsky-frantisek/


 

IV.

LENKA ŠTĚPANÍKOVÁ

Snažím se to brát pozitivně a užívám si, že díky karanténě, nemusím chodit do práce, a tak mám teď tolik drahocenného času na práci.

Především pokračuji v souboru „Když Bůh promluvil“. Je to soubor postav ze Starého zákona, mnohé z nich známe, jako např. Noe, Šalamoun nebo Jonáš, co skončil ve velrybím břiše. Chtěla bych zachytit především ten moment, kdy k nim Bůh promlouvá a oni se diví, nevěří tomu, bojí se nebo prostě spí. Pracuji teď na Izákovi.

A taky pracuji na lišce, na té z Malého prince. Nějak se nedokážu oprostit od tohoto tématu. Protože, kdo by nechtěl znát někoho takového?

A taky jsem venku, na zahradě, užívám si jaro a číhám na pupeny.

Touto cestou bych ráda popřála všem hezké dny.

Lenka

 

• O autorce: http://hollar.cz/umelci/stepanikova-lenka/

• Některé autorčiny grafiky si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/stepanikova-lenka/

 


 

III.

MARKÉTA KOTKOVÁ

Paradoxně mi je pomalu plynoucí rytmus těchto dní velmi příjemný. Když se podaří, vstávám nad ránem, abych si užila chvilky v tichosti a o samotě v atelieru. Tím, jak utichl vnější svět a s ním částečně i závazky vůči němu, mnohem lépe se mi soustředí na mé vlastní projekty.

K nim se můžu teď opakovaně vracet, a to jim svědčí. Každý den alespoň malý tvořivý krůček.

A žasnu, co všechno se po těch krůčcích skládá dohromady.

Dopoledne vymýšlím tvořivé zábavy pro moji pětiletou dceru.

Nikam nemusíme spěchat, můžeme si v klidu hrát, číst krásné knížky, malovat…

Sdílím nápady i s rodiči naší lesní školky a s přáteli na FB.

Překvapilo mě, kolik lidí ocenilo vystřihovánky pro malé děti, které jsem dala zdarma ke stažení.

A pak díky Bohu, že je jaro a že máme to štěstí žít na tak krásném místě.

Každý den vyrážíme na procházky, jsme obklopeni nádherou karlštejnských lesů a probouzející se přírody.

Nosím po ruce skicák, a tak podběly, podléšky, koniklece a sasanky se teď stávají hlavními aktéry mých kreseb a následně linorytových otisků.

Také si nosím domů z vycházek všelijaké „oloupané klacky“, na které ty obrazy věším a po večerech je vyšívám…

Do toho vymýšlím, nové možnosti finančních příjmů, protože můj hlavní zdroj z pořádání workshopů a dílen byl pozastaven.

Takže zkouším natáčet videa a přemýšlím o on-line variantě kurzů, ale to je zatím ještě v plenkách, neboť zatím si s tou technikou moc nerozumím.

Naštěstí jsou mí zákazníci šlechetní a za tu dobu, mi přišla nejedna milá zakázka, která mne opravdu dojala a zahřála u srdce.

Držím moc palce galerii, ať se jí i nadále daří elegantně překlenout toto nejisté období a všem výtvarníkům hodně inspirace, tvůrčích sil a nových nápadů…

Markéta Kotková

 

• Některé autorčiny práce si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/kotkova-marketa/

• Web autorky: http://www.papillon-detem.cz/pappilon/

• Vystřihovánky Markéty Kotkové volně ke stažení: http://www.papillon-detem.cz/news/66/87/Vystrihovanky-volne-ke-stazeni/


.

II.

JIŘÍ SLÍVA

Zdravím kolegy a vítám tuto možnost být ve spojení.

Pokud se týče možnosti něco dělat, taková karanténa není zase tak špatná věc. Něco jako „tvůrčí karanténa“. Člověk omezí spoustu obíhání vernisáží, nákupů, bohužel dokonce i naše páteční / středeční setkávání s přáteli u piva, a věnuje se práci…

Navíc se ukázalo, za litografická dílna je připravena tisknout (samozřejmě stylem 1 výtvarník plus 1 tiskař), a tudíž běžná situace, kdy člověk musí čekat na termín týdny, je vyřešena.  Tak jsem za karanténu nakreslil a vytiskl zatím tři kameny. Kuriózní byla přitom poptávka jednoho rámaře, že nemá co rámovat a času má dost, jestli bych neměl něco o rouškách. Tak jsem to udělal.

Doufám, že tahle situace už brzy skončí a že galerie přežijí, a že Hollar dokonce posílí.

Zatím srdečně zdravím, Jirka

 

• O autorovi: http://hollar.cz/umelci/sliva-jiri/

• Některé autorovy grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/sliva-jiri/


.

I.

LENKA VILHELMOVÁ

Co dělá Lenka Vilhelmová v této době a o čem přemýšlí…

 

V době karantény v dopoledních hodinách jsem ve spojení se studenty , opravuji jejich texty, hovoříme o předložené a splněné tvorbě v rámci výtvarných realizací, nebo konzultujeme  kvalifikační práce.

V odpoledních hodinách pracuji na svém, tedy tvořím.

Všímám si ticha zvenčí i uvnitř.

Nastal čas k zamyšlení.

Události, které nás zastavily nejsou pro samotnou tvorbu fatální, fatální jsou okolnosti, které nás nyní provází.

Čas, který trávíme sami se sebou nad tvorbou je nám přirozený.

 

Fatální pro nás je nemožný návrat do Galerie Hollar, a uzavření výstavního prostoru.

Zaměstnanci naší galerie jsou na tom nejhůře!  Přemýšlejme a hovořme o tom, jakým způsobem udržet chod galerie a zaměstnance.

Návrat do galerijního prostoru je pro nás, stejný jako návrat herce na jeviště.

 

Všechny Vás zdravím a opatrujme se jak nejlépe to jde!

Video Plující ostrovy je součástí připravované prezentace pro Frankfurtský knižní veletrh v sekci umělecká kniha a trenčínské Galerie – Muzea Bazovského.

• O autorce: http://hollar.cz/umelci/vilhelmova-lenka/

• Některé autorčiny grafické listy si můžete prohlédnout zde: http://hollar.cz/product-category/vilhelmova-lenka/