Ondřej Michálek – La forme d’impression

ONDŘEJ MICHÁLEK

• Útočiště V., linoryt, dřevořez, 2001

• Útočiště III., dřevořez, 2001

• Nebezpečná manipulace, dřevořez, 2000 

Vnímáte matrici jako prostředek k vytvoření grafického listu nebo jako samostatné umělecké dílo?

Matrici nevnímám jako samostatné dílo k vystavení, i když jsem ji už několikrát vystavil, většinou na základě žádosti kurátora. Vnímám ale dualitu matrice a obtisku a často se nad tím vztahem zamýšlím. Matrice je jakýmsi průkazem totožnosti grafického listu, jeho materiálním základem, který o všem rozhodl, ale nakonec ustoupil do pozadí a veškerou „slávu“ přenechal obtisku. V případě neblahé praxe znehodnocení tiskové desky po vytištění celého nákladu grafických listů dokonce přijal i osud sebezničení.

 
Vycházíte ve své práci z tradičních grafických technik nebo jste vymyslel nový způsob tisku, práce s matricí? Můžete popsat, jak jste matrici vytvořil?

Postupem času jsem se seznámil se všemi technikami, tradičními i netradičními, ale mé začátky byly poznamenány neznalostí a nedostatkem školení, který jsem se snažil překonat improvizací a vlastními objevy. A protože jsem grafiku chtěl mermomocí dělat, musel jsem si ji tak trochu „vynalézt“ sám. Tiskl jsem z linolea z hloubky, používal smirkový papír k získání tmavých tónů, které jsem pak acetonovým lakem zase vyhlazoval, vpaloval do linolea zinkové štočky, používal rytou šrafuru na principu televizního řádkování…

Tenhle přístup ke grafice se mi později stal důvodem, proč jsem jí zůstal věrný. Vystavené matrice nebo jejich části jsou dokumenty z následujícího období, kdy matrice vznikala na principu fixování fragmentů obalové překližky na podložce nebo proužků rozstříhané ofsetové tiskové desky na plochu linolea. Tisk z těchto struktur bílou barvou na černou plochu pak umožnil na obtisku vytvořit iluzi prostorového objektu.