Product Description
Grafický kalendář obsahující šest originálních grafických listů šesti autorů, členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar.
Vydán v omezeném nákladu 150 číslovaných výtisků.
Každý grafický list je do kalendáře jemně vlepen na horní lem.
Úvodní text věnovaný Vojtěch Preissigovi a medailony autorů: Renata Roubíčková
Grafická úprava: Petr Foltera
Formát kalendáře: 420 x 300 mm
Formát grafických listů: 270 x 190 mm
Obálka: reprodukce Vojtěch Preissig, vojenská pohlednice
•
Grafické listy:
Pavel Piekar, Jaro přichází, barevný linoryt, 2017, vlastní tisk
Lenka Vilhelmová, Jeden den, mezzotinta, suchá jehla, lept, 2017, vlastní tisk
Xénia Hoffmeisterová, Zarůstání – Nové druhy, litografie, 2017, tisk Matěj Bouda
Alena Laufrová, Záznam, kombinovaná technika, 2017, vlastní tisk
Jaroslava Severová, Prostor 010, ink print, 2017, tisk Grafická tvorba – multimédia UHK
Pavel Sivko, Paměť stromu, čárový lept a akvatinta, 2017, tisk Tereza Dvořáková
•
Lenka Vilhelmová (1957) studovala na Akademii výtvarných umění v Praze (prof. Ladislav Čepelák). Maluje, ilustruje, vytváří objekty a autorské knihy, působí i jako pedagog (Fakulta architektury ČVUT, Jihočeská univerzita České Budějovice). Její grafické listy, často velkoformátové kombinované techniky (suchá jehla, mezzotinta, lept, perforace ad.), vycházejí z autorčiných důkladných znalostí tiskařských technik a velkoryse přinášejí poněkud náročná vícevýznamová osobní svědectví, sledující existenciální rovinu vztahů mezi lidmi, s důrazem na důležitost správné komunikace, kdy slova mají pracovat v užitečný prospěch a ne rozdělovat a podřizovat si. Členkou Hollaru byla už před rokem 1990.
•
Pavel Piekar (1960) jako absolvent Fakulty stavební Českého vysokého učení technického v Praze své výtvarné vzdělání rozvíjel soukromě pod vedením doc. Bohuslava Kutila a manželů Jenny a Jana Hladíkových. Jeho doménou je barevný linoryt, tvoří v cyklech (krajiny – přírodní i městské scenérie, portréty, skupinové výjevy). Vychází z vlastních realistických kreseb pořizovaných přímo v plenéru, které pak převádí do mnohobarevných linorytů (5–50 barev) v malých autorských nákladech. Přesnou kresbu s použitím různě hustých rastrů přenáší na jednotlivé desky a jejich výsledným soutiskem v pečlivě vyladěných barevných odstínech dosahuje až dojmu malby. Hlásí se k odkazu Josefa Váchala, Františka Bílka a Vojtěcha Preissiga. Od května 2015 je předsedou SČUG Hollar. Je rovněž členem Umělecké besedy (2007).
•
Alena Laufrová (1952) studovala Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze (ateliér ilustrační a užitkové grafiky, prof. Zdeněk Sklenář, absolutorium v ateliéru propagační grafiky, prof. Evžen Weidlich). Věnuje se volné grafice a kresbě, léta i tvorbě exlibris, též ilustraci, zejména básnických sbírek (Hrubín, Holan ad.). Pro nenápadné poodhalování zákoutí nitra používá střídmých prostředků v tlumených tónech, často v kombinaci suché jehly s leptem či leptu s akvatintou. Ve snových krajinách se vynořují máchovské motivy, náznak dívky či dvojice milenců, jindy hraje roli jen atmosféra předjaří či padajícího listí. Poslední dobou užívá častěji kombinace slepotisku, pastel a kresbu. Členkou Hollaru byla už před rokem 1990.
•
Jaroslava Severová (1942) je absolventkou pražské Akademie výtvarných umění (prof. Jiří Horník a Vojtěch Tittelbach). Charakteristické je pro ni neustálé experimentování na poli rozličných nových výtvarných metod a postupů. Tvoří v cyklech, stále víc v minimalistické poloze, také trojrozměrné světelné objekty a instalace. Jako průkopnice počítačové grafiky u nás působí nejen vlastní tvorbou, nýbrž dlouhodobě i jako pedagog (Fakulta architektury ČVUT v Praze, později Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové) a výrazně obor posunuje kupředu, jak po formální, tak po obsahové stránce. Otevřela zcela nečekané cesty mnoha svým následovníkům. Členkou Hollaru je od roku 1965.
•
Pavel Sivko (1948) na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze studoval u prof. Jiřího Trnky a Zdeňka Sklenáře. Zabývá se ilustrací, volnou a užitou grafikou, známkovou tvorbou a animovaným filmem. Působil jako nakladatelský výtvarný redaktor (Mladá fronta, Albatros), učí na Vyšší odborné škole a Střední umělecké škole Václava Hollara v Praze. Jeho oblíbenou grafickou technikou je několikabarevná litografie, v jeho podání snad nevyčerpatelným námětem pak především výsek krajiny ovlivněné pobytem lidí a jejich působností, hlavně stromy, ať už majestátní staré, s pamětí věků, někdy s korunami upravenými do tvaru profilů tváří či zásahem člověka necitlivě osekané a prořezané, demonstrující nesnadný a přesto vždy znovu se vzchopující běh života. Členem Hollaru je od roku 1998.
•
Xénia Hoffmeisterová (1958) vystudovala Divadelní fakultu AMU v Praze (obor scénické a kostýmní výtvarnictví, doc. Oldřich Smutný) a vedle prvořadé malby se zaměřuje na volnou a užitou grafiku, keramiku, tvorbu objektů, drobných asambláží a instalací. Její robustní expresivní projev nese v sobě nepřehlédnutelné satirické prvky, někdy víc sarkasmu, jindy ironie, když opakovaně kriticky zkoumá současný svět lidí a jeho ne příliš příznivý a záchovný vztah k přírodě, což přese všechnu skepsi zvládá s do jisté míry osvobozujícím vtipným nadhledem. U drobných objektů a asambláží zas umí překvapit nečekanou zaujatou hravostí. Kromě členství v SČUG Hollar (2004) náleží i do výtvarného spolku Mánes (2001).