Výstavy

XXVII. FESTIVAL KOMORNÍ GRAFIKY

XXVII. FESTIVAL KOMORNÍ GRAFIKY

Vernisáž: ČT 18. 11. 2021 v 17 h, Galerie Hollar

Kurátorský tým: Ondřej Michálek, Miloslav Polcar

Výstava potrvá do 23. 12. 2021.

V rámci výstavy je každoročně udělována Cena Sdružení českých umělců grafiků Hollar a Cena Nadace Hollar za komorní grafiku.

Laureát Ceny Sdružení českých umělců grafiků Hollar za komorní grafiku v roce 2021: Jan Kocman
Laureát Ceny Nadace Hollar za komorní grafiku v roce 2021: Mikoláš Axmann

Více o ocenění: http://hollar.cz/aktuality/oceneni-xxvii-festival-komorni-grafiky/

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/xxvii-festival-komorni-grafiky-2/

 

Všechny návštěvníky vernisáže a doprovodných akcí prosíme o nachystání si platného dokladu o bezinfekčnosti (platný PCR či antigenní test, doklad o očkování či platné laboratorně potvrzené prodělání nemoci), u vstupu do galerie bude tento doklad dle stanovených aktuálních podmínek pro společenské akce bezpodmínečně kontrolován.

Děkujeme za pochopení a spolupráci.

Doprovodný program:

8. 12. 2021, 17-20 h • Grafický trh

15. 12. 2021 v 17 h • kurátorská komentovaná prohlídka výstavy

Vystavující autoři:

Alena Antonová, Mikoláš Axmann, Milan Bauer, Karel Beneš, Daniela Benešová, Libor Beránek, Tomáš Bím, Jana Budíková, Irena Bujárková, Robert Brun, Dušan Černý, Lenka Falušiová, Michala Gorbunovová, Petr Hampl, Barbora Heřmanová, František Hodonský, Xénia Hoffmeisterová, Pavel Hora, Helena Horálková, Zbyněk Hraba, Vojtěch Hrubant, Tomáš Hřivnáč, Said Ismail, Eva Jakubcová, Zbyněk Janáček, Jarmila Janůjová, Oldřich Jelen, Dušan Kállay, Robin Kaloč, Jan Kavan, Jan Kocman, Peter Kollár, Markéta Králová, Iva Krupicová, Alena Laufrová, Martin Manojlín, Vlasta Matoušová, Saki Matsumoto, Ondřej Michálek, Eduard Milka, Lubomír Netušil, Berenika Ovčáčková, Pavel Piekar, Martin Raudenský, Zuzana Růžičková, Josef Saska, Jaroslava Severová, Marek Sibinský, Pavel Sivko, Miloš Sláma, Jiří Slíva, Milan Starý, Hana Storchová, Vladimír Suchánek, Klára Stodolová, Jan Šafránek, Marie M. Šechtlová, Kamila Štanclová, Lenka Štěpaníková, Ester Tajrychová, Eva Vápenková, Martin Velíšek, Lenka Vilhelmová, Eva Vlasáková

JANA HUBATKOVÁ : Kámen ~ voda ~ dech

Jana Hubatková

Kámen ~ voda ~ dech

 

Vernisáž: 20. 10. 2021 v 17 h

Kurátorka výstavy: Alena Laufrová

Výstava potrvá do 14. 11. 2021.

Fotografie: http://hollar.cz/fotogalerie/jana-hubatkova-kamen-voda-dech-2/

 

Doprovodný program:

ST 27. 10. 2021 v 17 h – komentovaná prohlídka s autorkou a kurátorkou výstavy

 

Výstava Jany Hubatkové Kámen ~ voda ~ dech představuje průřez autorčiným dílem za uplynulých více jak dvacet let od studia na VŠUP u prof. Jiřího Šalamouna v ateliéru ilustrace a grafiky. Kresby a kamenotisky Jany Hubatkové svébytným grafickým jazykem zaznamenávají autorčiny zážitky, bilancují uplynulé události. Abstraktní, dynamickou, graficky i malířsky cítěnou kresbou mapuje své vztahy k lidem a přírodě, čerpá ze svých dojmů a prožitků z cest, inspiruje ji literatura a hudba. Prostřednictvím čar a tahů nejrůznější síly, intenzity a temperamentu, stísněných či volně poletujících v prázdných nebo zatónovaných plochách dosahuje Jana Hubatková překvapivého účinku. Černobílé kompozice i ty, u nichž barevnost podtrhuje naléhavost autorčiny výpovědi, vibrují napětím. Hluboký prožitek autorky je přesvědčivě transformován do působivé, virtuózně provedené kreace.  Kresby na papíře vznikají spontánně, rodí se zevnitř. Kresby na kameni se zpočátku mohou opřít o kresbu, potom se ale jejich život vyvíjí nezávisle na předloze. Jana Hubatková alchymii kamenotisku propadla ještě na studiích. Patří k nemnoha grafikům, kteří ovládají celou škálu postupů a fines, které tuto náročnou techniku umožňují realizovat. Během tvorby se nechává kamenem vést, respektuje jej jako svébytného partnera. Intimní vztahubatkové  k litografickému kameni a důkladná znalost jeho technických možností je pro Janu Hubatkovou zásadní a nedílnou součástí výtvarného projevu. Tvůrčí proces začínající již při broušení litografického kamene a končící definitivním soutiskem Jana Hubatková prožívá jako dlouhé a napínavé dobrodružství.

Grafička vedle své umělecké činnosti vykonává od roku 1997 profesi pedagoga na VŠUP. V litografické dílně předává svoje znalosti a zkušenosti studentům. Její energie, pracovní elán a soustavné úsilí přináší plody. Kamenotisk, vyžadující vedle talentu soustředění, pokoru a úctu k materiálu, získává nové nadšence.

Alena Laufrová, kurátorka výstavy

Mladá grafika : GENERACE 201503-201707 | MEMENTO MORI | Afrodita dnes

Mladá grafika : GENERACE 201503–201707

Martin Bőhm – Lenka Falušiová – Vojtěch Hrubant – Robin Kaloč – Martin Mulač – Lenka Štěpaníková

 

Vernisáž: ST 15. 9. 2021 v 17 h, Galerie Hollar

Výstava potrvá do 10. 10. 2021.

Kurátorka výstavy: Barbora Vlášková

 

Facebook: https://www.facebook.com/events/884479378830051/

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/mlada-grafika-generace-201503-201707/

 

Doprovodný program:

Sobota 18. 9. 2021 v 17 hodin – komentovaná prohlídka výstavy s kurátorkou Barborou Vláškovou / prohlídka je součástí ZAŽÍT MĚSTO JINAK

Úterý 5. 10. v 17 hodin – komentovaná prohlídka výstavy s kurátorkou Barborou Vláškovou.

Originální interpretování vlastních forem a tvůrčích přístupů, zaujetí principy experimentálních i klasických grafických technik v nových polohách či uplatnění svébytných námětů charakterizuje současnou tvorbu mladé generace, která se již, jak by mohl název zavádět, nepohybuje ve studentské kategorii, nýbrž se jedná o umělce s jasně formulovaným výtvarným názorem a mnohými výstavními zkušenostmi. Tuto skutečnost podtrhuje i symbolika podnázvu výstavy, sestavená z členských čísel, jež nás směřuje k informaci, že se jedná o generaci mladých výtvarníků, která vstoupila do Sdružení českých umělců grafiků Hollar mezi lety 2015–2017.

Společná výstava si neklade za cíl představit spojující článek v tvorbě šestice současných umělců stejné generace, ale naopak postihnout u každého z nich individuální povahu děl, reagujících na rozmanité inspirační zdroje a novou úroveň vnímání grafického média. Zastoupená díla z různých etap umělecké činnosti autorů reflektují proměny či naopak zakotvení vlastních ideálních výtvarných kompozic. Volné utváření monumentálních abstraktních konstrukcí, vztahy mezi krajinou a architekturou či detailní pojetí přírodních struktur, symbolické i narativní náměty nebo témata melancholického a kontroverzního charakteru náleží do okruhu zájmů, jimiž se tato generace intenzivně zabývá a zpracovává v zcela neotřelé formě.

(Barbora Vlášková, kurátorka výstavy)


MEMENTO MORI

mezinárodní výstavní projekt současné grafiky

Vernisáž: ST 6. 10. 2021 v 18 h

Kde: Kampus Hybernská – HYB4 Gallery

Výstava potrvá do 27. 10. 2021.

Facebook: https://www.facebook.com/events/419912396440660

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/memento-mori/

České zastoupení: Lenka Falušiová, Michala Gorbunovová, Jiří Hanuš, Pavel Hora, Matěj Hrbek, Lenka Kahuda Klokočková, Robin Kaloč, Adéla Kostkanová, Iva Krupicová, Mira Macík, Martin Mulač, Karolína Netolická, Zuzana Růžičková, Lenka Štěpaníková, Martin Velíšek

 

Memento Mori je umělecký projekt mezinárodní kulturní spolupráce. Jeho cílem je pojmout téma smrti formou grafického dialogu v rámci setkání různých pohledů na toto téma grafiků z Mexika, Česka, Španělska a Srbska. Výchozím bodem je estetická struktura sředoamerického Tzompantli (stojan na lebky), hlavním cílem je ale dát prostor vizi každého jednotlivého umělce.

Výstava představuje 64 grafických děl, které tvoří heterogenní celek, který demonstruje identitu, shodu a kulturní empatii ve vztahu k jednotlivým konceptům. Výstava bude uvedena během měsíců října a listopadu 2021 simultánně na třech místech – v Praze, Barceloně a Mexico City ve výstavních prostorech HYB4 Gallery (Praha) Chez Xefo Art Gallery (Barcelona) a El Anexo Gallery ateliéru La Trampa Gráfica (Mexico City).

Koordinátorem projektu je sdružení Sin Rumbo Fijo/Gráfica Contemporánea ve spolupráci s  Kampus HybernskáGalerie Hollar (ČR), Ultramarinos Cultura y ArteLa Fundación CIEC (ESP) a ateliérem La Trampa Gráfica (MEX).

Během roku 2022 bude výstava k vidění v různých městech Španělska, východní Evropy a Mexika, s cílem rozšířit síť spolupráce a kulturní výměny mezi umělci – grafiky a přispět tak k rehabilitaci grafiky jako současného, platného uměleckého jazyka, rovnocenného s ostatními uměleckými disciplínami.

plantillaFB-memento-03

 


AFRODITA DNES

výstava členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar a hostů

Vernisáž: čtvrtek 2. 9. 2021 v 17 hodin

Místo konání: Galerie Vědy a umění Akademie věd ČR (Národní 3, Praha 1)

Výstava bude zpřístupněna do 22. 10. 2021 každý všední den od 10 do 18 hodin.

Fotodokumektace: http://hollar.cz/fotogalerie/afrodita-dnes/

Facebook: https://www.facebook.com/events/371310124593838/

 

Mikoláš Axmann, Karel Beneš, Jan Blaha, Šimon Brejcha, Dušan Černý, Petr Fiala, Michal Gabriel, Petr Hampl, Pavel Holeka, Tomáš Hřivnáč, Ditta Jiřičková, Martin Mulač, Josef Mžyk, Petr Palma, Pavel Piekar, Martin Raudenský, Zuzana Růžičová, Jiří Slíva, Ladislav Sýkora, Jana Šindelová, Petr Štěpán, hana Šuranská, Eva Vlasáková, Bohunka Waageová

 

Kurátoři: Jan Bažant, Pavel Piekar

Architekt výstavy: Pavel Kolíbal

Výstava je pořádána Akademií věd České republiky a Sdružením českých umělců grafiků Hollar.

Afrodita dnes pozvánka

HLEDÁNÍ NEOPAKOVATELNOSTI ||| AFRODITA DNES

HLEDÁNÍ NEOPAKOVATELNOSTI

monotyp na cestě k novým podobám

 

Mikoláš Axmann, Šimon Brejcha, Eva Čapková, Patrik Hábl, Oldřich Hamera, Šárka Hrouzková, Čestmír Janošek, Robin Kaloč, David Linek, Ondřej Michálek, Martin Mulač, Jaromíra Němcová, Eduard Ovčáček, Berenika Ovčáčková, Miloslav Polcar, Dana Puchnarová, Romana Rotterová, Zuzana Růžičková, Miloš Sláma, Vladimír Suchánek, Pavel Šlegl, Lenka Vilhelmová

 

Vernisáž: ST 18. 8. v 17 h

Výstava potrvá do 12. 9. 2021.

Kurátor výstavy: Jiří Bernard Krtička

Doprovodný program: 2. 9. v 17: 30 – komentovaná prohlídka s kurátorem výstavy

Facebook: https://www.facebook.com/events/1511271279213008

Fotografie: http://hollar.cz/fotogalerie/hledani-neopakovatelnosti-2/

Vernisáž: https://www.youtube.com/watch?v=4n2MXc4YquU

Monotyp_pozvanka

Podstatou monotypu je přenos primárního obrazu jediným a neopakovatelným otiskem na definitivní podložku. V minulosti byl výchozí obraz zpravidla nanášen na hladkou tiskovou desku a otisk pořizován v tiskařském lisu. Moderní doba přinesla  rozmanité autorské postupy, z nichž některé pracují s reliéfní tiskovou matricí, jiné se naopak obejdou bez použití lisu. Motivací umělců pro práci s otiskem  obrazu jsou  jemná strukturace barevných ploch, měkká obrysová linie, záměrné rozostření kontur a další specifické výtvarné efekty.  Výsledek otisku závisí na složení a hustotě barvy, materiálu, z něhož se tiskne, materiálu podložky a zejména na metodě provedení.

Monotyp se v evropském kontextu poprvé objevil v 17. století v díle italského umělce Giovanniho Benedetta Castiglioneho, na dlouhou dobu upadl téměř v zapomenutí, byl vzkříšen v druhé polovině 19. století a s nástupem moderních výtvarných směrů prošel obdobím nového rozmachu. Z velkých osobností moderního umění, které se zabývaly monotypií, lze namátkou zmínit Edgara Degase, Paula Gauguina, Henriho Matisse, Pabla Picassa či Marca Chagalla. V českém umění byl průkopníkem monotypie na počátku 20. století Tavík František Šimon, její největší rozkvět však spadá do období informelu čtyřicátých až šedesátých let a je těsně spojen s dílem Josefa Istlera a Vladimíra Boudníka.

Výstava Hledání neopakovatelnosti je patrně první přehlídkou svého druhu, představující monotypovou tvorbu v díle současných českých umělců. Zahrnuje práce celkem 22 autorů napříč generacemi, kteří se věnují monotypii v přítomnosti, anebo se jí zabývali v určitém období své tvorby. Díky tomu nabízí též určitý retrospektivní pohled, naznačující vývoj českého monotypu v období šesti dekád od počátku šedesátých let k dnešku. Výstava prezentuje široké spektrum výtvarných názorů i autorských přístupů k monotypii,  které navzájem spojuje společný rys – fenomén jedinečného otisku – a záměr vytvořit na principu otisku originální a neopakovatelné výtvarné dílo.

Monotypie byla v minulosti obvykle považována za mezní typ grafické techniky, protože monotypy vznikaly takřka výlučně v tiskařském lisu.  Kritikové však poukazovali na skutečnost, že postrádá definiční vlastnost grafiky, neboť neumožňuje reprodukovat více otisků stejné kvality. Mezi teoretiky umění je tak odedávna veden nerozhodnutelný spor, zda monotyp je spíše mezním případem grafiky, nebo speciální metodou malby. Jak výstava dokládá, dnešní umělci vyvinuli řadu autorských metod, které umožňují pořídit jedinečný otisk obrazu bez lisu i bez ručního tisku. Tento nesporný fakt budí naději, že se přiblížil den, kdy monotyp bude konečně uznán jako plnohodnotná umělecká disciplína.

(JBK)


AFRODITA DNES

výstava členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar a hostů

Vernisáž: čtvrtek 2. 9. 2021 v 17 hodin

Prosíme všechny návštěvníky vernisáže, aby si připravili certifikát o prodělaném očkování nebo potvrzení o platném negativním Covid testu. Děkujeme za pochopení.

Místo konání: Galerie Vědy a umění Akademie věd ČR (Národní 3, Praha 1)

Výstava bude zpřístupněna do 22. 10. 2021 každý všední den od 10 do 18 hodin.

Fotodokumektace: http://hollar.cz/fotogalerie/afrodita-dnes/

Facebook: https://www.facebook.com/events/371310124593838/

 

Zastoupení autoři SČUG Hollar:

Mikoláš Axmann, Karel Beneš, Jan Blaha, Šimon Brejcha, Dušan Černý, Petr Fiala, Petr Hampl, Tomáš Hřivnáč, Ditta Jiřičková, Martin Mulač, Josef Mžyk, Petr Palma, Pavel Piekar, Martin Raudenský, Zuzana Růžičová, Jiří Slíva, Ladislav Sýkora, Jana Šindelová, Petr Štěpán, hana Šuranská, Eva Vlasáková, Bohunka Waageová

 

Kurátoři: Jan Bažant, Pavel Piekar

Architekt výstavy: Pavel Kolíbal

Výstava je pořádána Akademií věd České republiky a Sdružením českých umělců grafiků Hollar.

Afrodita dnes pozvánka

Eva Hašková : Mezi nebem a zemí (Galerie Hollar) | Přítomnost (Galerie Zázvorka)

EVA HAŠKOVÁ : MEZI NEBEM A ZEMÍ

Vernisáž: ST 21. 7. 2021 v 17 h

Kurátor výstavy: Jan Kavan

ST 28. 7. 2021 od 17 h – komentovaná prohlídka výstavy s Evou Haškovou

Doba trvání: 22. 7. – 15. 8. 2021

Facebook: https://www.facebook.com/events/2941632339450844

Fotografie: http://hollar.cz/fotogalerie/eva-haskova-mezi-nebem-a-zemi-2/

Co v dobách minulých lidský um a píle vymyslely, to dnes musí moudrost a píle uchovat. Tohle si poznamenal v říjnu roku 1786 šestatřicetiletý Goethe v Benátkách, zaujat a okouzlen tím, s čím se na své první cestě na jih setkává a co jeho geniální vnímavost vyztužená vzdělaností klade na místo hodnotově nejvyšší. Vědomí toho, jak křehké a snadno a rychle a nenávratně zničitelné jsou věci a stavy hodné lidského úsilí, je – myslím si – podstatným rysem práce Evy Haškové. Virtuózní expresivní kresbou, modulovanou a harmonizovanou jemnou barevností, k nám poutavě, většinou vážně – ale občas také s nekřičícím humorem a chápavou ironií – promlouvají její grafiky. Promlouvají o věcech života, o těch skutečných, ne o těch uměle, s módní krátkozrakostí a krátkodechostí, se ziskuchtivou účelovostí a podbízivou líbivostí atakujících naše smysly a peněženky. Takřka přesně po 150 letech od chvíle, kdy si Goethe zapsal obdivnou a výchovnou větu v Benátkách, poznamenal český spisovatel a novinář v jednom ze svých esejů, že velkoměsto odnaučuje vidět. Dnes by se divil, kde všude je rozptylování a plýtvání přítomno v naší každodennosti, čím vším nám zakrývají věci vskutku podstatné, kam až ono velkoměsto, řečeno obrazně, proniklo a proniká. Umění, to skutečné, má dnes o to těžší, ale zároveň myslím o to významnější úkol: učit vidět. A to samozřejmě nejen v doslovném smyslu tohoto slova. Takto chápáno má umění dneška – pokud se nerozmělní v módních pózách – kromě jiného funkci obrannou a záchovnou; chrání nás – a chrání v nás schopnost rozlišovat. A ubezpečuje nás, kromě jiného o tom, že krása stále ještě činí svět bezpečnějším. Eva Hašková je v tom nejlepším smyslu slova hodnotově konzervativní, konzervativní ve smyslu Goethovy poznámky citované v úvodu. Suverénní výtvarný výraz, jimž se tato poetická konzervativnost projevuje, přesvědčivě a poutavě dotvrzuje smysl a význam jejího díla.

Bohuslav Holý


 

PŘÍTOMNOST

výstava Sdružení českých umělců grafiků Hollar a hostů

.

Jiří Anderle, Pavla Aubrechtová, Mikoláš Axmann, Martin Böhm, Šimon Brejcha, Jana Budíková, Jindřich Faktor, Lenka Falušiová, Petr Fiala, Věra Geislerová, Vladimír Gebauer, Josef Hampl, Hana Hamplová, Helena Horálková, Pavel Hora, František Hodonský, Xénia Hoffmeisterová, Vojtěch Hrubant, Boris Jirků, Ditta Jiřičková, Dušan Kállay, Svatopluk Klimeš, Jiří Kornatovský, Iva Krupicová, Ondřej Michálek, Martin Mulač, Petr Nikl, Eduard Ovčáček, Květa Pacovská, Pavel Piekar, Miloslav Polcar, Lubomír Přibyl, Emanuel Ranný, Martin Raudenský, Michael Rittstein, Jiří Samek, Jaroslava Severová, Pavel Sivko, Jiří Sozanský, Hana Storchová, Vladimír Suchánek, Aleš Svoboda, Marie M. Šechtlová, Jana Šindelová, Milena Šoltészová, Jakub Špaňhel, Pavel Trnka, Kristina Vašíčková, Martin Velíšek, Lenka Vilhelmová

 

Vernisáž – 31. 7. 2021 v 14 h

Místo konání: Galerie Zázvorka, Na Zadomí 1210, Nové Město nad Metují (Městské muzeum Nové Město nad Metují)

Doba trvání: 31. 7. – 10. 10. 2021

Kurátor: Miloslav Polcar

Pořádá Sdružení českých umělců grafiků Hollar ve spolupráci s Městským muzeem Nové Město nad Metují.

Fotografie: http://hollar.cz/fotogalerie/pritomnost/

 

Snahou výstavního projektu je představit veřejnosti současnou tvorbu členů SČUG Hollar.

Toto sdružení patří společně s UB a spolkem Mánes k jedněm z nejstarších, více než sto let trvajících uměleckých spolků v Čechách.

SČUG HOLLAR si dokázalo udržet po dobu svého trvání tradici a rovněž dokázalo dále rozvíjet a reinterpretovat umělecké grafické postupy, odpovídající současnému myšlení a technologickým postupům.

Pro výstavu jsou soustředěny grafické listy autorů několika generací. Střídají se tu klasické grafické postupy s digitálními tisky s experimenty v různých kombinovaných technikách, od drobných formátů až po rozměrné tisky.

V pestrém názorově i formálně různorodém přehledu má tak divák příležitost shlédnout v průřezu současnou, přítomnou podobu tvorby členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar.

Vědomí sounáležitosti, být ve společenství, které jednotlivce neomezuje, ale znamená kontakt, příležitost k setkávání a porovnávání výsledků, vedlo SČUG HOLLAR k pozvání na výstavu i některé hosty, zejména ze spřízněného sdružení Umělecká beseda.

 Miloslav Polcar, kurátor výstavy

 

GROTESKA Z TESCA | 24. 6. – 18. 7. 2021 ••• NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY | 3. 6. – 15. 7. 2021, Novoměstská radnice

GROTESKA Z TESCA

Šimon Brejcha, Martin Raudenský, Milan Starý, Martin Velíšek

„Veselost je druhem odvahy.”  Ernest Hemingway

.

Vernisáž: ST 23. 6. 2021 v 17 hodin v Galerii Hollar

ČT 1. 7. 2021 v 17 h – KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA výstavy s Šimonem Brejchou, Milanem Starým a Martinem Velíškem

 

Doba trvání: 24. 6. – 18. 7. 2021.

Facebook: https://www.facebook.com/events/238429201010251

Tisková zpráva: Groteska_z_tesca_Hollar_TZ

Fotografie: http://hollar.cz/fotogalerie/groteska-z-tesca/

.

Groteska. Treska. Suchá freska. Ještě dneska. Půjdu do Tesca. A vy? Překročí-li dílo určitou intuitivně vnímanou mez zobrazení reality směrem k její svérázné subjektivní deformaci, označíme ho za groteskní. Italsky groteskní znamená podivný. Neodpovídá normě. Deformuje. Čímž vlastně formuje. Tvaruje. A kombinuje. Kombinuje svobodně a nesourodě různé prvky – předměty, děje, formy… Kombinuje je tak, že výsledek přestává dávat tradiční smysl. A vytváří v jiné rovině smysl nový. Nový smysl je z pozice starého smyslu nesmysl. Ale pro diváka by to mohla být pastva pro mysl (pozn. Oko je pouze receptor). Je dobré to nebrat úplně vážně. A je dobré to nebrat úplně vlažně.

Tradice groteskní tvorby je v českém prostředí dlouhá. Minimálně stoletá. Najdeme ji v tvorbě Josefa Váchala, Jaroslava Panušky, ale také například Mikuláše Medka. Typická je pro tvorbu Šmidrů – Karla Nepraše, Bedřicha Dlouhého, Jana Koblasy atd. Jejím hlavním atributem je humor. Jde o způsob autorské interpretace světa, v níž subjektivní deformace převyšuje konvenční, objektivní a věcné sdělení. O to výrazněji však takováto „informace“ promlouvá k divákovi.  A o to podstatněji nakonec tato promluva o světě vypovídá. Čtyři autoři představují v konceptu každý formálně i obsahově specifickou výtvarnou polohu. Nositelem grotesknosti je v jejich dílech nejen svérázná (absurdní) dějová epizoda, ale také obrazová doslovnost, konfrontace epického narativu s fantazií, otevřenost formy, dialog s prostorem či s jiným dílem apod. Myšlenkový, a do jisté míry i formální rámec dává výstavě představa grafiky jako banální položky v nabídce obchodního řetězce. Význam určuje obal, místo na regálu, avizovaná sleva v reklamním letáku či prostě poptávka, tedy preference zákazníka. Nic víc, nic méně. Jednotlivé „kusy“ se totiž od sebe jinak neliší. Všechny lze označit za artikl, v našem – lepším – případě za art(ikl). Artikl jako výsledek produkce. A znovu se nabízí paralela. Produkcí lze označit jak souhrn výrobků, tak ale také souhrn uměleckých výtvorů. Ostatně právě svobodné přecházení mezi těmito dvěma významy je součástí celého konceptu.

prof. akad. mal. Mgr. Martin Velíšek, Ph.D.

 


NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY

Výstava současných členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar v Galerii ve věži Novoměstské radnice

3. 6. – 15. 7. 2021, věž Novoměstské radnice

.

Jiří Anderle, Mikoláš Axmann, Libor Beránek, Martin Böhm, Šimon Brejcha, Lenka Falušiová, Jindřich Faktor, Petr Fiala, František Hodonský, Xénia Hoffmeisterová, Pavel Hora, Helena Horálková, Vojtěch Hrubant, Zbyněk Janáček, Boris Jirků, Ditta Jiřičková, Zdena Kabátová–Táborská, Dušan Kállay, Robin Kaloč, Bedřich Kocman, Jiří Kornatovský, Iva Krupicová, Renata Maesová, Saki Matsumoto, Ondřej Michálek, Martin Mulač, Petr Nikl, Eduard Ovčáček, Berenika Ovčáčková, Květa Pacovská, Pavel Piekar, Miloslav Polcar, Lubomír Přibyl, Emanuel Ranný, Lucie Raškovová, Martin Raudenský, Michael Rittstein, Zuzana Růžičková, Jiří Samek, Jaroslava Severová, Marek Sibinský, Jiří Sozanský, Klára Stodolová, Hana Storchová, Vladimír Suchánek, Aleš Svoboda, Barbara Šalamounová, Marie M. Šechtlová, Jana Šindelová, Milena Šoltészová, Jakub Špaňhel, Petr Štěpán, Martin Velíšek, Lenka Vilhelmová

Doba konání: 3. 6. – 15. 7. 2021

Pořadatelé projektu: Sdružení českých umělců grafiků Hollar ve spolupráci s Novoměstskou radnicí, příspěvkovou organizací

Kurátorský tým: Xénia Hoffmeisterová, Lenka Vilhelmová, Miloslav Polcar

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/nove-cesty-nove-objevy/

Soupis děl a ceník: CENÍK NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY

.

Místo konání: Novoměstská radnice – Galerie ve věži

Otevírací doba: úterý – neděle 10 – 18 hod / mezi 12. – 13. hod 30 minut polední pauza

Vstupné: plné 60 Kč, snížené 40 Kč, rodinné 130 Kč

.

Výstava je pořádána za finanční podpory Státního fondu kultury České republiky a Městské části Praha 2.

.

Grafická úprava: Rostislav Vaněk, David Faigl

http://www.nrpraha.cz/program/1068/nove-cesty-nove-objevy/

Sdružení českých umělců grafiků HOLLAR patří k našim nejstarším a současně nejvýznamnějším uměleckým sdružením. Po celou dobu své existence se významně podílelo a podílí na utváření české kultury. Bylo založeno již v roce 1917, ještě před vznikem samostatného československého státu s cílem podpořit rozvoj českého umění, a to především volné umělecké grafiky a kresby. Do svého názvu přijalo jméno slavného českého rytce Václava Hollara (1607–1677).

Tématem výstavy NOVÉ CESTY / NOVÉ OBJEVY jsou celosvětové aktuální otázky a problémy; ekologické, otázky kulturní krajiny, etické, kdy člověk překračuje své biologické hranice, narušuje mechanismus přírodního výběru a nahrazuje jej svým vlastním zákonem „inteligentního designu.“  (Y. N. Harari)

Expozice poukáže na aktuální stav grafické volné tvorby, na vnímání nejen ustálené tradiční grafické definice, ale také na překračování jejich hranic, na pozice intermediálních platforem v grafickém médiu, které se zároveň myšlenkově – obsahově dotýkají společenských, politických ekologických problému současnosti.

Máme možnost se setkat s grafickým pojetí v dvourozměrné, ale i trojrozměrné tvorbě.

Výstavní projekt bude rozdělen do dvou hlavních sekcí vytvářejících dohromady plný obraz vnímání současného světa – vnitřního, osobního světa autora, a světa vnějšího, ve kterém se každým dnem a každou minutou pohybujeme. Oba světy se vzájemně prostupují a jsou v neustálé interakci, rozdělující linie je nejasná. Kde končí já a začíná vnější prostor? Kdy a kde se nachází objektivní svět? Je vůbec možné nahlížet vnější realitu objektivně, nezaujatýma očima?

LUCIE RAŠKOVOVÁ : TO VÍČKO NEMUSÍTE ODŠROUBOVÁVAT, JE V NĚM DÍRKA | 27. 5. – 20. 6. 2021 ||| NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY | 3. 6. – 30. 6. 2021, Novoměstská radnice

LUCIE RAŠKOVOVÁ : TO VÍČKO NEMUSÍTE ODŠROUBOVÁVAT, JE V NĚM DÍRKA

výstava grafik, autorských knih, ilustrací a kreseb

 

od 27. 5. do 20. 6. 2021 v Galerii Hollar

 

PDF pozvánka: LUCIE RAŠKOVOVÁ

Facebook: Lucie Raškovová : To víčko nemusíte odšroubovávat, je v něm dírka

Fotodokumentace:  http://hollar.cz/fotogalerie/lucie-raskovova-to-vicko-nemusite-odsroubovavat-je-v-nem-dirka/

 

Když jsem před bezmála pětadvaceti lety nastupovala po absolutoriu na pozici asistentky vyučující základy grafických technik a hlubotisk, těšila jsem se na dlouhé diskuze, které se svými studenty povedu nad vznikajícími grafickými listy o finesách grafického řemesla, osamoceném údělu grafika, a představovala si okamžiky společné radosti z hledání a nalézání, které lze zažít jen při společné práci. Postupem času jsem zjistila, jak jsou takové rozhovory vzácné, a z nemnoha studentů, kteří byli naladěni podobně jako já, se stali moji přátelé. Když jsem se pokoušela své mnohaleté pedagogické působení shrnout do jediné nezpochybnitelné věty, jakéhosi profesního kréda, na nic zásadního jsem nepřišla. Na jazyk se mi neustále vkrádala věta To víčko nemusíte odšroubovávat, je v něm dírka, kterou v pedagogickém procesu používám nejčastěji, protože studenti si jí obvykle na uzávěru lahve s ředidlem nepovšimnou. Stala se tedy jaksi „samovolně“ názvem této výstavy. V přeneseném smyslu však také znamená, že nechci pouze představit reprezentativní výňatky ze své dosavadní práce, ale ráda bych ukázala i některé grafické postupy, ke kterým mě dovedla nutnost improvizace, jindy zase náhlé zjištění, že už dlouho cosi naprosto zřejmého přehlížím, nebo „pouhá“ zvědavost, co se stane, když… Radost z práce, znovuobjevování časem pozapomenutých postupů, stejně jako zapojování nových materiálů do starých technik je zábavné a vzrušující. Jestliže se snažím studentům vštípit základní pravidla a technologické postupy disciplíny, musím logicky nejprve sama vyzkoušet, co se přihodí, pokud nástroje, tiskový tlak nebo materiál použiji jinak, než je obvyklé. Potřebuji to ale vědět především z vlastní nutkavé potřeby posouvat hranice pravidel. Pokud se je snažím porušovat, musím je mít nejprve zažitá a teprve potom hledat odpovědi na důsledky jejich nedodržení, vedoucí tu a tam k překvapivým závěrům. A nejen to, vedou také k radosti z dobrodružných objevů, které by nemohly nastat bez úcty a pokory k řemeslu. (LR)


.

NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY

Výstava současných členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar v Galerii ve věži Novoměstské radnice

.

Jiří Anderle, Mikoláš Axmann, Libor Beránek, Martin Böhm, Šimon Brejcha, Lenka Falušiová, Jindřich Faktor, Petr Fiala, František Hodonský, Xénia Hoffmeisterová, Pavel Hora, Helena Horálková, Vojtěch Hrubant, Zbyněk Janáček, Boris Jirků, Ditta Jiřičková, Zdena Kabátová–Táborská, Dušan Kállay, Robin Kaloč, Bedřich Kocman, Jiří Kornatovský, Iva Krupicová, Renata Maesová, Saki Matsumoto, Ondřej Michálek, Martin Mulač, Petr Nikl, Eduard Ovčáček, Berenika Ovčáčková, Květa Pacovská, Pavel Piekar, Miloslav Polcar, Lubomír Přibyl, Emanuel Ranný, Lucie Raškovová, Martin Raudenský, Michael Rittstein, Zuzana Růžičková, Jiří Samek, Jaroslava Severová, Marek Sibinský, Jiří Sozanský, Klára Stodolová, Hana Storchová, Vladimír Suchánek, Aleš Svoboda, Barbara Šalamounová, Marie M. Šechtlová, Jana Šindelová, Milena Šoltészová, Jakub Špaňhel, Petr Štěpán, Martin Velíšek, Lenka Vilhelmová

Doba konání: 3. 6. – 30. 6. 2021

Pořadatelé projektu: Sdružení českých umělců grafiků Hollar ve spolupráci s Novoměstskou radnicí, příspěvkovou organizací

Kurátorský tým: Xénia Hoffmeisterová, Lenka Vilhelmová, Miloslav Polcar

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/nove-cesty-nove-objevy/

Soupis děl a ceník: CENÍK NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY

.

Místo konání: Novoměstská radnice – Galerie ve věži

Otevírací doba: úterý – neděle 10 – 18 hod / mezi 12. – 13. hod 30 minut polední pauza

Vstupné: plné 60 Kč, snížené 40 Kč, rodinné 130 Kč

.

Výstava je pořádána za finanční podpory Státního fondu kultury České republiky a Městské části Praha 2.

.

Grafická úprava: Rostislav Vaněk, David Faigl

http://www.nrpraha.cz/program/1068/nove-cesty-nove-objevy/

Sdružení českých umělců grafiků HOLLAR patří k našim nejstarším a současně nejvýznamnějším uměleckým sdružením. Po celou dobu své existence se významně podílelo a podílí na utváření české kultury. Bylo založeno již v roce 1917, ještě před vznikem samostatného československého státu s cílem podpořit rozvoj českého umění, a to především volné umělecké grafiky a kresby. Do svého názvu přijalo jméno slavného českého rytce Václava Hollara (1607–1677).

Tématem výstavy NOVÉ CESTY / NOVÉ OBJEVY jsou celosvětové aktuální otázky a problémy; ekologické, otázky kulturní krajiny, etické, kdy člověk překračuje své biologické hranice, narušuje mechanismus přírodního výběru a nahrazuje jej svým vlastním zákonem „inteligentního designu.“  (Y. N. Harari)

Expozice poukáže na aktuální stav grafické volné tvorby, na vnímání nejen ustálené tradiční grafické definice, ale také na překračování jejich hranic, na pozice intermediálních platforem v grafickém médiu, které se zároveň myšlenkově – obsahově dotýkají společenských, politických ekologických problému současnosti.

Máme možnost se setkat s grafickým pojetí v dvourozměrné, ale i trojrozměrné tvorbě.

Výstavní projekt bude rozdělen do dvou hlavních sekcí vytvářejících dohromady plný obraz vnímání současného světa – vnitřního, osobního světa autora, a světa vnějšího, ve kterém se každým dnem a každou minutou pohybujeme. Oba světy se vzájemně prostupují a jsou v neustálé interakci, rozdělující linie je nejasná. Kde končí já a začíná vnější prostor? Kdy a kde se nachází objektivní svět? Je vůbec možné nahlížet vnější realitu objektivně, nezaujatýma očima?

JUBILANTI HOLLARU 2021 | výstava prodloužena do 23. 5. 2021

JUBILANTI HOLLARU 2021

VÝSTAVA PRODLOUŽENA DO 23. 5. 2021

Naděžda SYNECKÁ, Kateřina VÍTEČKOVÁ, Jiří SUCHÝ, Hana STORCHOVÁ, Jiří ANDERLE, Pavla AUBRECHTOVÁ, Jana BUDÍKOVÁ, Eva HAŠKOVÁ, Anna KHUNOVÁ, Tomáš BÍM, Vladimír GEBAUER, Jiří SOZANSKÝ, Aleš SVOBODA, Oldřich JELEN, Irena BUJÁRKOVÁ, Andrea TACHEZY, Lenka VOJTOVÁ, Said ISMAIL

.

Kurátorka výstavy: Jana Šindelová

PDF pozvánka: JUBILANTI HOLLARU 2021 pozvánka

Soupis vystavených děl: JUBILANTI HOLLARU 2021 soupis vystavených děl

Současná polská serigrafie : Sbírka Mezinárodního serigrafického sympozia Ostrava 2013–2021

POLSKIE: zaproszenie Współczesna polska serigrafia

ENGLISH: invitation Contemporary Polish serigraphy

.

SOUČASNÁ POLSKÁ SERIGRAFIE

SBÍRKA MEZINÁRODNÍHO SERIGRAFICKÉHO SYMPOZIA OSTRAVA 2013–2021

VIRTUÁLNÍ VÝSTAVA

1. 4. – 30. 4. 2021

VIRTUÁLNÍ PROHLÍDKA VÝSTAVY BUDE PŘÍSTUPNÁ pouze v termínu výstavy – od 1. 4. 2021 do 30. 4. 2021

Kurátorský tým: Zbyněk Janáček, Marek Sibinský, Andrea Uváčiková

Čestný kurátor: Eduard Ovčáček

Facebook: https://www.facebook.com/events/168605951766875/

Výstava je pořádána ve spolupráci s Polským institutem v Praze a Mezinárodním serigrafickým sympoziem Ostrava ISSO.

ONLINE VERNISÁŽ: Vážení a milí přátelé, srdečně vás zveme na zahájení výstavy Současná polská serigrafie, které proběhne prostřednictvím ZOOM konference ve čtvrtek 1. 4. 2021 v 19 hodin. Připojit se můžete kdykoliv v době trvání vernisáže a my se moc těšíme na setkání, rádi vás všechny po delší pauze uvidíme 🌱

Online vernisáže se nemusíte jakkoliv bát, stačí v daný čas, chvilku před i chvilku po zkopírovat odkaz.

VERNISÁŽ NALEZNETE VE ČTVRTEK 1. 4. 2021 OD 19 H ZDE: https://zoom.us/j/92681026207?pwd=Y2dsSHcyVUNsRGh4NzhraUFtWVVWZz09

Případné ID meetingu pro ty, kteří mají zoom účet: 926 8102 6207

V druhé polovině devadesátých let minulého století Eduard Ovčáček společně se Zbyňkem Janáčkem na Ostravské univerzitě položili základy serigrafického pracoviště, jež se od roku 1999 stalo jedním z nejrespektovanějších center serigrafie nejen v České republice. Cílem byla podpora grafické techniky serigrafie (sítotisku, screenprintingu) formou workshopů, odborných přednášek, sbírkové činnosti a výstav. Na pět ročníků SWO (Serigrafie Workshop Ostrava) v letech 1999–2004, které provázely mj. výstavy v České republice a v zahraniční (např. Itálie, Polsko, Slovensko…), navázalo mezinárodní sympozium ISSO – Mezinárodní serigrafické sympozium Ostrava / International Serigraphy Symposium Ostrava. Zbyněk Janáček a Marek Sibinský otevřeli roku 2013 v rekonstruovaných prostorách Fakulty umění na Katedře grafiky a kresby serigrafické dílny formou „permanentního workshopu“ řadě výrazných uměleckých a pedagogických osobností současné středoevropské grafiky, z nichž velká část je pracovně svázána s vysokými uměleckými školami v České republice (Praha, Brno, Plzeň, Olomouc…), na Slovensku (Bratislava, Banská Bystrica, Košice…) a především pak v Polsku (Varšava, Katovice, Krakov, Vratislav, Poznaň…), ale i řadě osobností z jiných zemí (Francie: Vladimír Škoda, Rakouska: Gregor Eldarb, Irska, USA atd.). Jde o cca 120 vizuálních umělců. Do současné doby tak sbírka, jež vzniká jako výsledek workshopů, čítá více než 250 položek a spolu s konvolutem předcházejícího serigrafického sympozia SWO je pozoruhodným dokladem vývoje grafického média za poslední tři dekády a současně největší sbírkou serigrafie mimo sbírkové instituce v České republice.

V roce 2020, v dubnu, jsme plánovali představit v pražské Galerii Hollar výběr z této rozsáhlé kolekce zaměřený na autory z Polska. Důvodů pro tuto volbu bylo hned několik:

– zastoupení polských autorů je ze zahraničních účastníků sympozia nejpočetnější,

– kvalitativně je tato kolekce velmi vyrovnaná,

– jakkoliv převaha autorů působí na polských uměleckých vysokých školách, a tedy nemůže jít o zcela vyčerpávající zmapování situace polské serigrafie, je svým rozsahem tato kolekce unikátní.

Geografická blízkost, mimořádně kvalitní organizace studia grafiky, specializace – mnozí ze zastoupených grafiků vedou ateliéry grafiky, ale i dalších oborů na polských akademiích umění (ASP – Akademia sztuk pieknych) a univerzitách, mezinárodní respekt, který si polská grafika systematicky budovala řadu desetiletí, to vše legitimizuje naše rozhodnutí představit polskou serigrafii v Praze jako první.

V březnu roku 2020, kdy jsme výstavu Současná polská serigrafie připravovali, vstoupila nejen do našich plánů nečekaně a zásadně epidemie. Po domluvě s výstavní komisí Galerie Hollar jsme rezignovali na plánovaný termín, duben 2020, a uvítali jsme posunutí výstavy polské serigrafie o celý rok. Bohužel, po roce v České republice epidemická opatření nejenže neskončila, ale opět je společnost v sevření strachu a obav o budoucnost. Počty nakažených, hospitalizovaných a zemřelých (přes 30 tisíc) jsou děsivé a neustále stoupají. Březen roku 2020, kdy jsme poprvé byli konfrontováni se skutečností, že epidemie si vyžádala první zemřelé, tehdy v jednotkách, je jen bolestnou vzpomínkou. Galerijní provoz je opakovaně znemožněn, paralyzován, ostatně jako celá kultura.

Přes všechna protivenství a omezení jsme se rozhodli výstavu nakonec uspořádat alespoň v „informativní a informatické“ verzi přesunutím z výstavních prostor Galerie Hollar do virtuální galerie. Jsme si vědomi všech omezení z toho nesnadného rozhodnutí plynoucích, činíme tak s vědomím, že zážitek z vystavených děl bude pouze informativní, instantní atd. Skutečnost, že nám prostory virtuální galerie umožní představit celou kolekci polské sbírky, je jen malou satisfakcí. Plánovaná výstava v Galerii Hollar by byla totiž kurátorským výběrem. Limitováni omezenými prostorami pražské galerie bychom byli postaveni před nesnadnou volbu, která díla vystavit). První grafiky byly vytištěny v serigrafické dílně ateliéru grafiky v roce 2013, jejich autorky a autoři s námi strávili nezapomenutelné chvíle, mnozí v rámci sympozia ISSO vedli workshopy, prezentovali svoji tvorbu na výstavách v Galerii Koridor nebo formou přednášek seznámili posluchače s ateliéry, které na polských vysokých školách vedou. Náš vztah ke sbírce je tedy přes tyto vazby velmi blízký, autentický, jednotlivá díla nejsou „pouze“ položkami sbírky, ale jsou spojena s příběhy a společnými zážitky.

Výstava „v síti“ naopak bude dalším pokračováním vynucené izolace, radost z účasti našich polských přátel na výstavě, opakovaně připomínané, se nebude konat.

Rádi bychom však výstavou Současná polská serigrafie našim kolegyním a kolegům z Polska poděkovali, pozdravili je a popřáli jim především pevné zdraví a inspiraci.

Zbyněk Janáček

AKTUÁLNÍ DĚNÍ V GALERII HOLLAR | JUBILANTI HOLLARU 2021 • VIRTUÁLNÍ PROHLÍDKA VÝSTAVY ||| PROJEKT ÚTRŽKY SLOV – ÚTRŽKY VĚT 2021

ÚTRŽKY SLOV – ÚTRŽKY VĚT 2021 | členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar

Vážení a milí přátelé Galerie Hollar,

.

protože jsme se v současné době ocitli více méně ve stejné situaci, jako před rokem, zkusme spolu opět obnovit projekt ÚTRŽKY SLOV – ÚTRŽKY VĚT / členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar, jehož prostřednictvím jsme mezi sebou i spolu s veřejností sdíleli své myšlenky a tvorbu.

Hlavním cílem projektu je udržení dialogu mezi kolegy – autory, poznání, co vaši kolegové dělají, a vědomí, že spolek nespí. Projekt přináší mozaiku myšlenek, prací a zkušeností nás všech v této už dlouhotrvající podivné době.

Celý projekt s 29 příspěvky z minulého roku naleznete zde: http://hollar.cz/aktuality/utrzky-slov-utrzky-vet-grafiku-sdruzeni-ceskych-umelcu-grafiku-hollar-z-doby-karanteny/

V následujících dnech vám budeme přinášet jednotlivé příspěvky a už se těšíme 🌱

Galerie Hollar

Projekt s přibývajícími příspěvky naleznete na našich webových stránkáchfacebooku instagramu.


JUBILANTI HOLLARU 2021
Naděžda SYNECKÁ, Kateřina VÍTEČKOVÁ, Jiří SUCHÝ, Hana STORCHOVÁ, Jiří ANDERLE, Pavla AUBRECHTOVÁ, Jana BUDÍKOVÁ, Eva HAŠKOVÁ, Anna KHUNOVÁ, Tomáš BÍM, Vladimír GEBAUER, Jiří SOZANSKÝ, Aleš SVOBODA, Oldřich JELEN, Irena BUJÁRKOVÁ, Andrea TACHEZY, Lenka VOJTOVÁ, Said ISMAIL
Vážení,
dovolujeme si vás pozvat na virtuální prohlídku výstavy Jubilanti Hollaru, která právě probíhá za dosud zavřenými dveřmi Galerie Hollar. Věříme, že výstavu bude možné v dohledné době navštívit i v její fyzické podobě a moc se na to těšíme.
Galerie Hollar
Virtuální výstava s možností vyhledávání autorů: https://mpembed.com/show/?m=zZoU2PaAVji&mdir=3&mdirsearch=1
Galerie Hollar, od 7. 1. 2021
Kurátorka výstavy: Jana Šindelová
Fotodokumentace výstavy a podrobné informace: Jubilanti Hollaru 2021