Výstavy

Eva Hašková : Mezi nebem a zemí (Galerie Hollar) | Přítomnost (Galerie Zázvorka)

EVA HAŠKOVÁ : MEZI NEBEM A ZEMÍ

Vernisáž: ST 21. 7. 2021 v 17 h

Kurátor výstavy: Jan Kavan

ST 28. 7. 2021 od 17 h – komentovaná prohlídka výstavy s Evou Haškovou

Doba trvání: 22. 7. – 15. 8. 2021

Facebook: https://www.facebook.com/events/2941632339450844

Co v dobách minulých lidský um a píle vymyslely, to dnes musí moudrost a píle uchovat. Tohle si poznamenal v říjnu roku 1786 šestatřicetiletý Goethe v Benátkách, zaujat a okouzlen tím, s čím se na své první cestě na jih setkává a co jeho geniální vnímavost vyztužená vzdělaností klade na místo hodnotově nejvyšší. Vědomí toho, jak křehké a snadno a rychle a nenávratně zničitelné jsou věci a stavy hodné lidského úsilí, je – myslím si – podstatným rysem práce Evy Haškové. Virtuózní expresivní kresbou, modulovanou a harmonizovanou jemnou barevností, k nám poutavě, většinou vážně – ale občas také s nekřičícím humorem a chápavou ironií – promlouvají její grafiky. Promlouvají o věcech života, o těch skutečných, ne o těch uměle, s módní krátkozrakostí a krátkodechostí, se ziskuchtivou účelovostí a podbízivou líbivostí atakujících naše smysly a peněženky. Takřka přesně po 150 letech od chvíle, kdy si Goethe zapsal obdivnou a výchovnou větu v Benátkách, poznamenal český spisovatel a novinář v jednom ze svých esejů, že velkoměsto odnaučuje vidět. Dnes by se divil, kde všude je rozptylování a plýtvání přítomno v naší každodennosti, čím vším nám zakrývají věci vskutku podstatné, kam až ono velkoměsto, řečeno obrazně, proniklo a proniká. Umění, to skutečné, má dnes o to těžší, ale zároveň myslím o to významnější úkol: učit vidět. A to samozřejmě nejen v doslovném smyslu tohoto slova. Takto chápáno má umění dneška – pokud se nerozmělní v módních pózách – kromě jiného funkci obrannou a záchovnou; chrání nás – a chrání v nás schopnost rozlišovat. A ubezpečuje nás, kromě jiného o tom, že krása stále ještě činí svět bezpečnějším. Eva Hašková je v tom nejlepším smyslu slova hodnotově konzervativní, konzervativní ve smyslu Goethovy poznámky citované v úvodu. Suverénní výtvarný výraz, jimž se tato poetická konzervativnost projevuje, přesvědčivě a poutavě dotvrzuje smysl a význam jejího díla.

Bohuslav Holý


 

PŘÍTOMNOST

výstava Sdružení českých umělců grafiků Hollar a hostů

.

Jiří Anderle, Pavla Aubrechtová, Mikoláš Axmann, Martin Böhm, Šimon Brejcha, Jana Budíková, Jindřich Faktor, Lenka Falušiová, Petr Fiala, Věra Geislerová, Vladimír Gebauer, Josef Hampl, Hana Hamplová, Helena Horálková, Pavel Hora, František Hodonský, Xénia Hoffmeisterová, Vojtěch Hrubant, Boris Jirků, Ditta Jiřičková, Dušan Kállay, Svatopluk Klimeš, Jiří Kornatovský, Iva Krupicová, Ondřej Michálek, Martin Mulač, Petr Nikl, Eduard Ovčáček, Květa Pacovská, Pavel Piekar, Miloslav Polcar, Lubomír Přibyl, Emanuel Ranný, Martin Raudenský, Michael Rittstein, Jiří Samek, Jaroslava Severová, Pavel Sivko, Jiří Sozanský, Hana Storchová, Vladimír Suchánek, Aleš Svoboda, Marie M. Šechtlová, Jana Šindelová, Milena Šoltészová, Jakub Špaňhel, Pavel Trnka, Kristina Vašíčková, Martin Velíšek, Lenka Vilhelmová

 

Vernisáž – 31. 7. 2021 v 14 h

Místo konání: Galerie Zázvorka, Na Zadomí 1210, Nové Město nad Metují (Městské muzeum Nové Město nad Metují)

Doba trvání: 31. 7. – 10. 10. 2021

Kurátor: Miloslav Polcar

Pořádá Sdružení českých umělců grafiků Hollar ve spolupráci s Městským muzeem Nové Město nad Metují

 

Snahou výstavního projektu je představit veřejnosti současnou tvorbu členů SČUG Hollar.

Toto sdružení patří společně s UB a spolkem Mánes k jedněm z nejstarších, více než sto let trvajících uměleckých spolků v Čechách.

SČUG HOLLAR si dokázalo udržet po dobu svého trvání tradici a rovněž dokázalo dále rozvíjet a reinterpretovat umělecké grafické postupy, odpovídající současnému myšlení a technologickým postupům.

Pro výstavu jsou soustředěny grafické listy autorů několika generací. Střídají se tu klasické grafické postupy s digitálními tisky s experimenty v různých kombinovaných technikách, od drobných formátů až po rozměrné tisky.

V pestrém názorově i formálně různorodém přehledu má tak divák příležitost shlédnout v průřezu současnou, přítomnou podobu tvorby členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar.

Vědomí sounáležitosti, být ve společenství, které jednotlivce neomezuje, ale znamená kontakt, příležitost k setkávání a porovnávání výsledků, vedlo SČUG HOLLAR k pozvání na výstavu i některé hosty, zejména ze spřízněného sdružení Umělecká beseda.

 Miloslav Polcar, kurátor výstavy

 

GROTESKA Z TESCA | 24. 6. – 18. 7. 2021 ••• NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY | 3. 6. – 15. 7. 2021, Novoměstská radnice

GROTESKA Z TESCA

Šimon Brejcha, Martin Raudenský, Milan Starý, Martin Velíšek

„Veselost je druhem odvahy.”  Ernest Hemingway

.

Vernisáž: ST 23. 6. 2021 v 17 hodin v Galerii Hollar

ČT 1. 7. 2021 v 17 h – KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA výstavy s Šimonem Brejchou, Milanem Starým a Martinem Velíškem

 

Doba trvání: 24. 6. – 18. 7. 2021.

Facebook: https://www.facebook.com/events/238429201010251

Tisková zpráva: Groteska_z_tesca_Hollar_TZ

Fotografie: http://hollar.cz/fotogalerie/groteska-z-tesca/

.

Groteska. Treska. Suchá freska. Ještě dneska. Půjdu do Tesca. A vy? Překročí-li dílo určitou intuitivně vnímanou mez zobrazení reality směrem k její svérázné subjektivní deformaci, označíme ho za groteskní. Italsky groteskní znamená podivný. Neodpovídá normě. Deformuje. Čímž vlastně formuje. Tvaruje. A kombinuje. Kombinuje svobodně a nesourodě různé prvky – předměty, děje, formy… Kombinuje je tak, že výsledek přestává dávat tradiční smysl. A vytváří v jiné rovině smysl nový. Nový smysl je z pozice starého smyslu nesmysl. Ale pro diváka by to mohla být pastva pro mysl (pozn. Oko je pouze receptor). Je dobré to nebrat úplně vážně. A je dobré to nebrat úplně vlažně.

Tradice groteskní tvorby je v českém prostředí dlouhá. Minimálně stoletá. Najdeme ji v tvorbě Josefa Váchala, Jaroslava Panušky, ale také například Mikuláše Medka. Typická je pro tvorbu Šmidrů – Karla Nepraše, Bedřicha Dlouhého, Jana Koblasy atd. Jejím hlavním atributem je humor. Jde o způsob autorské interpretace světa, v níž subjektivní deformace převyšuje konvenční, objektivní a věcné sdělení. O to výrazněji však takováto „informace“ promlouvá k divákovi.  A o to podstatněji nakonec tato promluva o světě vypovídá. Čtyři autoři představují v konceptu každý formálně i obsahově specifickou výtvarnou polohu. Nositelem grotesknosti je v jejich dílech nejen svérázná (absurdní) dějová epizoda, ale také obrazová doslovnost, konfrontace epického narativu s fantazií, otevřenost formy, dialog s prostorem či s jiným dílem apod. Myšlenkový, a do jisté míry i formální rámec dává výstavě představa grafiky jako banální položky v nabídce obchodního řetězce. Význam určuje obal, místo na regálu, avizovaná sleva v reklamním letáku či prostě poptávka, tedy preference zákazníka. Nic víc, nic méně. Jednotlivé „kusy“ se totiž od sebe jinak neliší. Všechny lze označit za artikl, v našem – lepším – případě za art(ikl). Artikl jako výsledek produkce. A znovu se nabízí paralela. Produkcí lze označit jak souhrn výrobků, tak ale také souhrn uměleckých výtvorů. Ostatně právě svobodné přecházení mezi těmito dvěma významy je součástí celého konceptu.

prof. akad. mal. Mgr. Martin Velíšek, Ph.D.

 


NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY

Výstava současných členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar v Galerii ve věži Novoměstské radnice

3. 6. – 15. 7. 2021, věž Novoměstské radnice

.

Jiří Anderle, Mikoláš Axmann, Libor Beránek, Martin Böhm, Šimon Brejcha, Lenka Falušiová, Jindřich Faktor, Petr Fiala, František Hodonský, Xénia Hoffmeisterová, Pavel Hora, Helena Horálková, Vojtěch Hrubant, Zbyněk Janáček, Boris Jirků, Ditta Jiřičková, Zdena Kabátová–Táborská, Dušan Kállay, Robin Kaloč, Bedřich Kocman, Jiří Kornatovský, Iva Krupicová, Renata Maesová, Saki Matsumoto, Ondřej Michálek, Martin Mulač, Petr Nikl, Eduard Ovčáček, Berenika Ovčáčková, Květa Pacovská, Pavel Piekar, Miloslav Polcar, Lubomír Přibyl, Emanuel Ranný, Lucie Raškovová, Martin Raudenský, Michael Rittstein, Zuzana Růžičková, Jiří Samek, Jaroslava Severová, Marek Sibinský, Jiří Sozanský, Klára Stodolová, Hana Storchová, Vladimír Suchánek, Aleš Svoboda, Barbara Šalamounová, Marie M. Šechtlová, Jana Šindelová, Milena Šoltészová, Jakub Špaňhel, Petr Štěpán, Martin Velíšek, Lenka Vilhelmová

Doba konání: 3. 6. – 15. 7. 2021

Pořadatelé projektu: Sdružení českých umělců grafiků Hollar ve spolupráci s Novoměstskou radnicí, příspěvkovou organizací

Kurátorský tým: Xénia Hoffmeisterová, Lenka Vilhelmová, Miloslav Polcar

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/nove-cesty-nove-objevy/

Soupis děl a ceník: CENÍK NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY

.

Místo konání: Novoměstská radnice – Galerie ve věži

Otevírací doba: úterý – neděle 10 – 18 hod / mezi 12. – 13. hod 30 minut polední pauza

Vstupné: plné 60 Kč, snížené 40 Kč, rodinné 130 Kč

.

Výstava je pořádána za finanční podpory Státního fondu kultury České republiky a Městské části Praha 2.

.

Grafická úprava: Rostislav Vaněk, David Faigl

http://www.nrpraha.cz/program/1068/nove-cesty-nove-objevy/

Sdružení českých umělců grafiků HOLLAR patří k našim nejstarším a současně nejvýznamnějším uměleckým sdružením. Po celou dobu své existence se významně podílelo a podílí na utváření české kultury. Bylo založeno již v roce 1917, ještě před vznikem samostatného československého státu s cílem podpořit rozvoj českého umění, a to především volné umělecké grafiky a kresby. Do svého názvu přijalo jméno slavného českého rytce Václava Hollara (1607–1677).

Tématem výstavy NOVÉ CESTY / NOVÉ OBJEVY jsou celosvětové aktuální otázky a problémy; ekologické, otázky kulturní krajiny, etické, kdy člověk překračuje své biologické hranice, narušuje mechanismus přírodního výběru a nahrazuje jej svým vlastním zákonem „inteligentního designu.“  (Y. N. Harari)

Expozice poukáže na aktuální stav grafické volné tvorby, na vnímání nejen ustálené tradiční grafické definice, ale také na překračování jejich hranic, na pozice intermediálních platforem v grafickém médiu, které se zároveň myšlenkově – obsahově dotýkají společenských, politických ekologických problému současnosti.

Máme možnost se setkat s grafickým pojetí v dvourozměrné, ale i trojrozměrné tvorbě.

Výstavní projekt bude rozdělen do dvou hlavních sekcí vytvářejících dohromady plný obraz vnímání současného světa – vnitřního, osobního světa autora, a světa vnějšího, ve kterém se každým dnem a každou minutou pohybujeme. Oba světy se vzájemně prostupují a jsou v neustálé interakci, rozdělující linie je nejasná. Kde končí já a začíná vnější prostor? Kdy a kde se nachází objektivní svět? Je vůbec možné nahlížet vnější realitu objektivně, nezaujatýma očima?

LUCIE RAŠKOVOVÁ : TO VÍČKO NEMUSÍTE ODŠROUBOVÁVAT, JE V NĚM DÍRKA | 27. 5. – 20. 6. 2021 ||| NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY | 3. 6. – 30. 6. 2021, Novoměstská radnice

LUCIE RAŠKOVOVÁ : TO VÍČKO NEMUSÍTE ODŠROUBOVÁVAT, JE V NĚM DÍRKA

výstava grafik, autorských knih, ilustrací a kreseb

 

od 27. 5. do 20. 6. 2021 v Galerii Hollar

 

PDF pozvánka: LUCIE RAŠKOVOVÁ

Facebook: Lucie Raškovová : To víčko nemusíte odšroubovávat, je v něm dírka

Fotodokumentace:  http://hollar.cz/fotogalerie/lucie-raskovova-to-vicko-nemusite-odsroubovavat-je-v-nem-dirka/

 

Když jsem před bezmála pětadvaceti lety nastupovala po absolutoriu na pozici asistentky vyučující základy grafických technik a hlubotisk, těšila jsem se na dlouhé diskuze, které se svými studenty povedu nad vznikajícími grafickými listy o finesách grafického řemesla, osamoceném údělu grafika, a představovala si okamžiky společné radosti z hledání a nalézání, které lze zažít jen při společné práci. Postupem času jsem zjistila, jak jsou takové rozhovory vzácné, a z nemnoha studentů, kteří byli naladěni podobně jako já, se stali moji přátelé. Když jsem se pokoušela své mnohaleté pedagogické působení shrnout do jediné nezpochybnitelné věty, jakéhosi profesního kréda, na nic zásadního jsem nepřišla. Na jazyk se mi neustále vkrádala věta To víčko nemusíte odšroubovávat, je v něm dírka, kterou v pedagogickém procesu používám nejčastěji, protože studenti si jí obvykle na uzávěru lahve s ředidlem nepovšimnou. Stala se tedy jaksi „samovolně“ názvem této výstavy. V přeneseném smyslu však také znamená, že nechci pouze představit reprezentativní výňatky ze své dosavadní práce, ale ráda bych ukázala i některé grafické postupy, ke kterým mě dovedla nutnost improvizace, jindy zase náhlé zjištění, že už dlouho cosi naprosto zřejmého přehlížím, nebo „pouhá“ zvědavost, co se stane, když… Radost z práce, znovuobjevování časem pozapomenutých postupů, stejně jako zapojování nových materiálů do starých technik je zábavné a vzrušující. Jestliže se snažím studentům vštípit základní pravidla a technologické postupy disciplíny, musím logicky nejprve sama vyzkoušet, co se přihodí, pokud nástroje, tiskový tlak nebo materiál použiji jinak, než je obvyklé. Potřebuji to ale vědět především z vlastní nutkavé potřeby posouvat hranice pravidel. Pokud se je snažím porušovat, musím je mít nejprve zažitá a teprve potom hledat odpovědi na důsledky jejich nedodržení, vedoucí tu a tam k překvapivým závěrům. A nejen to, vedou také k radosti z dobrodružných objevů, které by nemohly nastat bez úcty a pokory k řemeslu. (LR)


.

NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY

Výstava současných členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar v Galerii ve věži Novoměstské radnice

.

Jiří Anderle, Mikoláš Axmann, Libor Beránek, Martin Böhm, Šimon Brejcha, Lenka Falušiová, Jindřich Faktor, Petr Fiala, František Hodonský, Xénia Hoffmeisterová, Pavel Hora, Helena Horálková, Vojtěch Hrubant, Zbyněk Janáček, Boris Jirků, Ditta Jiřičková, Zdena Kabátová–Táborská, Dušan Kállay, Robin Kaloč, Bedřich Kocman, Jiří Kornatovský, Iva Krupicová, Renata Maesová, Saki Matsumoto, Ondřej Michálek, Martin Mulač, Petr Nikl, Eduard Ovčáček, Berenika Ovčáčková, Květa Pacovská, Pavel Piekar, Miloslav Polcar, Lubomír Přibyl, Emanuel Ranný, Lucie Raškovová, Martin Raudenský, Michael Rittstein, Zuzana Růžičková, Jiří Samek, Jaroslava Severová, Marek Sibinský, Jiří Sozanský, Klára Stodolová, Hana Storchová, Vladimír Suchánek, Aleš Svoboda, Barbara Šalamounová, Marie M. Šechtlová, Jana Šindelová, Milena Šoltészová, Jakub Špaňhel, Petr Štěpán, Martin Velíšek, Lenka Vilhelmová

Doba konání: 3. 6. – 30. 6. 2021

Pořadatelé projektu: Sdružení českých umělců grafiků Hollar ve spolupráci s Novoměstskou radnicí, příspěvkovou organizací

Kurátorský tým: Xénia Hoffmeisterová, Lenka Vilhelmová, Miloslav Polcar

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/nove-cesty-nove-objevy/

Soupis děl a ceník: CENÍK NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY

.

Místo konání: Novoměstská radnice – Galerie ve věži

Otevírací doba: úterý – neděle 10 – 18 hod / mezi 12. – 13. hod 30 minut polední pauza

Vstupné: plné 60 Kč, snížené 40 Kč, rodinné 130 Kč

.

Výstava je pořádána za finanční podpory Státního fondu kultury České republiky a Městské části Praha 2.

.

Grafická úprava: Rostislav Vaněk, David Faigl

http://www.nrpraha.cz/program/1068/nove-cesty-nove-objevy/

Sdružení českých umělců grafiků HOLLAR patří k našim nejstarším a současně nejvýznamnějším uměleckým sdružením. Po celou dobu své existence se významně podílelo a podílí na utváření české kultury. Bylo založeno již v roce 1917, ještě před vznikem samostatného československého státu s cílem podpořit rozvoj českého umění, a to především volné umělecké grafiky a kresby. Do svého názvu přijalo jméno slavného českého rytce Václava Hollara (1607–1677).

Tématem výstavy NOVÉ CESTY / NOVÉ OBJEVY jsou celosvětové aktuální otázky a problémy; ekologické, otázky kulturní krajiny, etické, kdy člověk překračuje své biologické hranice, narušuje mechanismus přírodního výběru a nahrazuje jej svým vlastním zákonem „inteligentního designu.“  (Y. N. Harari)

Expozice poukáže na aktuální stav grafické volné tvorby, na vnímání nejen ustálené tradiční grafické definice, ale také na překračování jejich hranic, na pozice intermediálních platforem v grafickém médiu, které se zároveň myšlenkově – obsahově dotýkají společenských, politických ekologických problému současnosti.

Máme možnost se setkat s grafickým pojetí v dvourozměrné, ale i trojrozměrné tvorbě.

Výstavní projekt bude rozdělen do dvou hlavních sekcí vytvářejících dohromady plný obraz vnímání současného světa – vnitřního, osobního světa autora, a světa vnějšího, ve kterém se každým dnem a každou minutou pohybujeme. Oba světy se vzájemně prostupují a jsou v neustálé interakci, rozdělující linie je nejasná. Kde končí já a začíná vnější prostor? Kdy a kde se nachází objektivní svět? Je vůbec možné nahlížet vnější realitu objektivně, nezaujatýma očima?

JUBILANTI HOLLARU 2021 | výstava prodloužena do 23. 5. 2021

JUBILANTI HOLLARU 2021

VÝSTAVA PRODLOUŽENA DO 23. 5. 2021

Naděžda SYNECKÁ, Kateřina VÍTEČKOVÁ, Jiří SUCHÝ, Hana STORCHOVÁ, Jiří ANDERLE, Pavla AUBRECHTOVÁ, Jana BUDÍKOVÁ, Eva HAŠKOVÁ, Anna KHUNOVÁ, Tomáš BÍM, Vladimír GEBAUER, Jiří SOZANSKÝ, Aleš SVOBODA, Oldřich JELEN, Irena BUJÁRKOVÁ, Andrea TACHEZY, Lenka VOJTOVÁ, Said ISMAIL

.

Kurátorka výstavy: Jana Šindelová

PDF pozvánka: JUBILANTI HOLLARU 2021 pozvánka

Soupis vystavených děl: JUBILANTI HOLLARU 2021 soupis vystavených děl

Současná polská serigrafie : Sbírka Mezinárodního serigrafického sympozia Ostrava 2013–2021

POLSKIE: zaproszenie Współczesna polska serigrafia

ENGLISH: invitation Contemporary Polish serigraphy

.

SOUČASNÁ POLSKÁ SERIGRAFIE

SBÍRKA MEZINÁRODNÍHO SERIGRAFICKÉHO SYMPOZIA OSTRAVA 2013–2021

VIRTUÁLNÍ VÝSTAVA

1. 4. – 30. 4. 2021

VIRTUÁLNÍ PROHLÍDKA VÝSTAVY BUDE PŘÍSTUPNÁ pouze v termínu výstavy – od 1. 4. 2021 do 30. 4. 2021

Kurátorský tým: Zbyněk Janáček, Marek Sibinský, Andrea Uváčiková

Čestný kurátor: Eduard Ovčáček

Facebook: https://www.facebook.com/events/168605951766875/

Výstava je pořádána ve spolupráci s Polským institutem v Praze a Mezinárodním serigrafickým sympoziem Ostrava ISSO.

ONLINE VERNISÁŽ: Vážení a milí přátelé, srdečně vás zveme na zahájení výstavy Současná polská serigrafie, které proběhne prostřednictvím ZOOM konference ve čtvrtek 1. 4. 2021 v 19 hodin. Připojit se můžete kdykoliv v době trvání vernisáže a my se moc těšíme na setkání, rádi vás všechny po delší pauze uvidíme 🌱

Online vernisáže se nemusíte jakkoliv bát, stačí v daný čas, chvilku před i chvilku po zkopírovat odkaz.

VERNISÁŽ NALEZNETE VE ČTVRTEK 1. 4. 2021 OD 19 H ZDE: https://zoom.us/j/92681026207?pwd=Y2dsSHcyVUNsRGh4NzhraUFtWVVWZz09

Případné ID meetingu pro ty, kteří mají zoom účet: 926 8102 6207

V druhé polovině devadesátých let minulého století Eduard Ovčáček společně se Zbyňkem Janáčkem na Ostravské univerzitě položili základy serigrafického pracoviště, jež se od roku 1999 stalo jedním z nejrespektovanějších center serigrafie nejen v České republice. Cílem byla podpora grafické techniky serigrafie (sítotisku, screenprintingu) formou workshopů, odborných přednášek, sbírkové činnosti a výstav. Na pět ročníků SWO (Serigrafie Workshop Ostrava) v letech 1999–2004, které provázely mj. výstavy v České republice a v zahraniční (např. Itálie, Polsko, Slovensko…), navázalo mezinárodní sympozium ISSO – Mezinárodní serigrafické sympozium Ostrava / International Serigraphy Symposium Ostrava. Zbyněk Janáček a Marek Sibinský otevřeli roku 2013 v rekonstruovaných prostorách Fakulty umění na Katedře grafiky a kresby serigrafické dílny formou „permanentního workshopu“ řadě výrazných uměleckých a pedagogických osobností současné středoevropské grafiky, z nichž velká část je pracovně svázána s vysokými uměleckými školami v České republice (Praha, Brno, Plzeň, Olomouc…), na Slovensku (Bratislava, Banská Bystrica, Košice…) a především pak v Polsku (Varšava, Katovice, Krakov, Vratislav, Poznaň…), ale i řadě osobností z jiných zemí (Francie: Vladimír Škoda, Rakouska: Gregor Eldarb, Irska, USA atd.). Jde o cca 120 vizuálních umělců. Do současné doby tak sbírka, jež vzniká jako výsledek workshopů, čítá více než 250 položek a spolu s konvolutem předcházejícího serigrafického sympozia SWO je pozoruhodným dokladem vývoje grafického média za poslední tři dekády a současně největší sbírkou serigrafie mimo sbírkové instituce v České republice.

V roce 2020, v dubnu, jsme plánovali představit v pražské Galerii Hollar výběr z této rozsáhlé kolekce zaměřený na autory z Polska. Důvodů pro tuto volbu bylo hned několik:

– zastoupení polských autorů je ze zahraničních účastníků sympozia nejpočetnější,

– kvalitativně je tato kolekce velmi vyrovnaná,

– jakkoliv převaha autorů působí na polských uměleckých vysokých školách, a tedy nemůže jít o zcela vyčerpávající zmapování situace polské serigrafie, je svým rozsahem tato kolekce unikátní.

Geografická blízkost, mimořádně kvalitní organizace studia grafiky, specializace – mnozí ze zastoupených grafiků vedou ateliéry grafiky, ale i dalších oborů na polských akademiích umění (ASP – Akademia sztuk pieknych) a univerzitách, mezinárodní respekt, který si polská grafika systematicky budovala řadu desetiletí, to vše legitimizuje naše rozhodnutí představit polskou serigrafii v Praze jako první.

V březnu roku 2020, kdy jsme výstavu Současná polská serigrafie připravovali, vstoupila nejen do našich plánů nečekaně a zásadně epidemie. Po domluvě s výstavní komisí Galerie Hollar jsme rezignovali na plánovaný termín, duben 2020, a uvítali jsme posunutí výstavy polské serigrafie o celý rok. Bohužel, po roce v České republice epidemická opatření nejenže neskončila, ale opět je společnost v sevření strachu a obav o budoucnost. Počty nakažených, hospitalizovaných a zemřelých (přes 30 tisíc) jsou děsivé a neustále stoupají. Březen roku 2020, kdy jsme poprvé byli konfrontováni se skutečností, že epidemie si vyžádala první zemřelé, tehdy v jednotkách, je jen bolestnou vzpomínkou. Galerijní provoz je opakovaně znemožněn, paralyzován, ostatně jako celá kultura.

Přes všechna protivenství a omezení jsme se rozhodli výstavu nakonec uspořádat alespoň v „informativní a informatické“ verzi přesunutím z výstavních prostor Galerie Hollar do virtuální galerie. Jsme si vědomi všech omezení z toho nesnadného rozhodnutí plynoucích, činíme tak s vědomím, že zážitek z vystavených děl bude pouze informativní, instantní atd. Skutečnost, že nám prostory virtuální galerie umožní představit celou kolekci polské sbírky, je jen malou satisfakcí. Plánovaná výstava v Galerii Hollar by byla totiž kurátorským výběrem. Limitováni omezenými prostorami pražské galerie bychom byli postaveni před nesnadnou volbu, která díla vystavit). První grafiky byly vytištěny v serigrafické dílně ateliéru grafiky v roce 2013, jejich autorky a autoři s námi strávili nezapomenutelné chvíle, mnozí v rámci sympozia ISSO vedli workshopy, prezentovali svoji tvorbu na výstavách v Galerii Koridor nebo formou přednášek seznámili posluchače s ateliéry, které na polských vysokých školách vedou. Náš vztah ke sbírce je tedy přes tyto vazby velmi blízký, autentický, jednotlivá díla nejsou „pouze“ položkami sbírky, ale jsou spojena s příběhy a společnými zážitky.

Výstava „v síti“ naopak bude dalším pokračováním vynucené izolace, radost z účasti našich polských přátel na výstavě, opakovaně připomínané, se nebude konat.

Rádi bychom však výstavou Současná polská serigrafie našim kolegyním a kolegům z Polska poděkovali, pozdravili je a popřáli jim především pevné zdraví a inspiraci.

Zbyněk Janáček

AKTUÁLNÍ DĚNÍ V GALERII HOLLAR | JUBILANTI HOLLARU 2021 • VIRTUÁLNÍ PROHLÍDKA VÝSTAVY ||| PROJEKT ÚTRŽKY SLOV – ÚTRŽKY VĚT 2021

ÚTRŽKY SLOV – ÚTRŽKY VĚT 2021 | členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar

Vážení a milí přátelé Galerie Hollar,

.

protože jsme se v současné době ocitli více méně ve stejné situaci, jako před rokem, zkusme spolu opět obnovit projekt ÚTRŽKY SLOV – ÚTRŽKY VĚT / členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar, jehož prostřednictvím jsme mezi sebou i spolu s veřejností sdíleli své myšlenky a tvorbu.

Hlavním cílem projektu je udržení dialogu mezi kolegy – autory, poznání, co vaši kolegové dělají, a vědomí, že spolek nespí. Projekt přináší mozaiku myšlenek, prací a zkušeností nás všech v této už dlouhotrvající podivné době.

Celý projekt s 29 příspěvky z minulého roku naleznete zde: http://hollar.cz/aktuality/utrzky-slov-utrzky-vet-grafiku-sdruzeni-ceskych-umelcu-grafiku-hollar-z-doby-karanteny/

V následujících dnech vám budeme přinášet jednotlivé příspěvky a už se těšíme 🌱

Galerie Hollar

Projekt s přibývajícími příspěvky naleznete na našich webových stránkáchfacebooku instagramu.


JUBILANTI HOLLARU 2021
Naděžda SYNECKÁ, Kateřina VÍTEČKOVÁ, Jiří SUCHÝ, Hana STORCHOVÁ, Jiří ANDERLE, Pavla AUBRECHTOVÁ, Jana BUDÍKOVÁ, Eva HAŠKOVÁ, Anna KHUNOVÁ, Tomáš BÍM, Vladimír GEBAUER, Jiří SOZANSKÝ, Aleš SVOBODA, Oldřich JELEN, Irena BUJÁRKOVÁ, Andrea TACHEZY, Lenka VOJTOVÁ, Said ISMAIL
Vážení,
dovolujeme si vás pozvat na virtuální prohlídku výstavy Jubilanti Hollaru, která právě probíhá za dosud zavřenými dveřmi Galerie Hollar. Věříme, že výstavu bude možné v dohledné době navštívit i v její fyzické podobě a moc se na to těšíme.
Galerie Hollar
Virtuální výstava s možností vyhledávání autorů: https://mpembed.com/show/?m=zZoU2PaAVji&mdir=3&mdirsearch=1
Galerie Hollar, od 7. 1. 2021
Kurátorka výstavy: Jana Šindelová
Fotodokumentace výstavy a podrobné informace: Jubilanti Hollaru 2021

JUBILANTI HOLLARU 2021 | 7. 1. – 28. 2. 2021 online

JUBILANTI HOLLARU 2021

Kurátorka výstavy: Jana Šindelová

Doba trvání : 7. 1. – 28. 2. 2021, Galerie Hollar

Naděžda SYNECKÁ, Kateřina VÍTEČKOVÁ, Jiří SUCHÝ, Hana STORCHOVÁ, Jiří ANDERLE, Pavla AUBRECHTOVÁ, Jana BUDÍKOVÁ, Eva HAŠKOVÁ, Anna KHUNOVÁ, Tomáš BÍM, Vladimír GEBAUER, Jiří SOZANSKÝ, Aleš SVOBODA, Oldřich JELEN, Irena BUJÁRKOVÁ, Andrea TACHEZY, Lenka VOJTOVÁ, Said ISMAIL

PDF pozvánka: JUBILANTI HOLLARU 2021 pozvánka

Soupis vystavených děl: JUBILANTI HOLLARU 2021 soupis vystavených děl

Vážení přátelé,

výstavu, která je tradiční a nedílnou součástí každoroční činnosti naší galerie, jsme se rozhodli připravit i v době, kdy je nejisté, kdy bude možné galerii veřejně zpřístupnit. V tuto chvíli přinášíme její online podobu a věříme, že toto malé zprostředkované nahlédnutí je jenom dočasné a že se na výstavě všichni v únoru s radostí potkáme.

Za Galerii Hollar, Kateřina Slezáková,

vedoucí galerie a tajemnice SČUG Hollar

Aktualizace – výstava je prodloužena do konce února 2021.

• • •

Soupis vystavených děl: JUBILANTI HOLLARU 2021 soupis vystavených děl

XXVI. FESTIVAL KOMORNÍ GRAFIKY | online výstava • OHLÉDNUTÍ | aktuální výstava v GH

OHLÉDNUTÍ 1998 – 2020

právě probíhající výstava v Galerii Hollar

 

Jaroslav Klápště, Olga Čechová, Zdeněk Mézl, Jan Šafránek, Jiří Samek, Jindřich Růžička, Lenka Vilhelmová, Dalibor Smutný, Karel Demel, Pavel Sukdolák, Dušan Kállay, František Hodonský, Eva Hašková, Jiří Šalamoun, Hana Urbanová, Ivo Křen, Oldřich Kulhánek, Jarmila Janůjová, Mikoláš Axmann, Martin Velíšek, Jan Holoubek, František Hodonský, Jiří Hanuš, Eva Vápenková, Libor Beránek, Pavel Hora

 

Více o výstavě: OHLÉDNUTÍ | Galerie Hollar

XXVI. FESTIVAL KOMORNÍ GRAFIKY online

Alena AntonováMikoláš AxmannKarel BenešDaniela BenešováLibor BeránekTomáš BímJana BudíkováIrena BujárkováDušan ČernýHelena ČubováKarel DemelLenka FalušiováPetr HamplJiří HanušFrantišek HodonskýPavel HoraZbyněk HrabaKarel HruškaTomáš HřivnáčEva JakubcováZbyněk JanáčekJarmila JanůjováJan KavanMarkéta KrálováIva KrupicováPavel Piekar, Dana PuchnarováJaroslava SeverováJiří SlívaJan ŠafránekMarie Michaela ŠechtlováEva VápenkováMartin Velíšek, Lenka VilhelmováJosef Werner

Vážení přátelé,

letošní XXVI ročník Festivalu komorní grafiky představuje ne/tradičně drobný grafický formát, který má za sebou bohatou historii, kdy nejen plnil významnou společenskou funkci ale i osobní a komorní.

Byl vždy nositelem výtvarného názoru, obsahu, a jeho součástí byla a je neopomenutelná složka řemeslné znalosti grafických technik , které sloužily k tvůrčím postupům.

A není tomu i dnes jinak, kdy grafici představují svá díla o mnoha dimenzí. Můžeme sledovat obsahově a tématicky zajímavá díla přesahující nadčasová témata. Jednotícím prvkem je pouze drobný formát grafického vyjádření. Důležitou součástí tohoto setkání je pochopitelně umělecká konfrontace a analýza celkové prezentace a vývoje s ohlédnutím na předcházející ročníky.

Nalezneme zde tradiční grafické techniky ale i alternativní za pomoci technických kombinací.

Svoboda inspirace, kulturně – sociální podněty, nutí umělce skrze dílo nacházet smysl své vlastní existence v současném světě. A že, rok který máme takřka za sebou snadný není v mnoha ohledech.

Výstava je v roce 2020 kvůli nepříznivým a nejistým okolnostem přenesena do online prostředí našich webových stránek. Věříme, že Vás výstava i přesto potěší a naleznete v ní mnoho inspirace.

Doufáme, že i v tomto netradičním, online hollarovském ročníku grafické expozice naleznete velkolepou grafickou podívanou, umělecká vyjádření, která svými asociacemi přináší zamyšlení nad fenoménem grafiky.

Lenka Vilhelmová, kurátorka výstavy

Cena Sdružení českých umělců grafiků Hollar za komorní grafiku v r. 2020

Nominovaní autoři: Eva Vápenková, Pavel Hora, Jiří Hanuš, Libor Beránek

Laureát ocěnění: Jiří Hanuš

Odborná komise: Lenka Vilhelmová, Xénia Hoffmeisterová, Pavel Sivko, Jan Kavan

Alena Antonová

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-antonova/

 

Mikoláš Axmann

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-axmann/

 

Karel Beneš

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-benes/

 

Daniela Benešová

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-benesova/

 

Libor Beránek / nominovaný na Cenu SČUG Hollar v r. 2020

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-beranek/

 

Tomáš Bím

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-bim/

 

Jana Budíková

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-budikova/

 

Irena Bujárková

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-bujarkova/

 

Dušan Černý

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-cerny/

 

Helena Čubová

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-cubova/

 

Karel Demel

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-demel/

 

Lenka Falušiová

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-falusiova/

 

Petr Hampl

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-hampl/

 

Jiří Hanuš / LAUREÁT CENY SČUG HOLLAR v r. 2020

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-hanus/

 

František Hodonský

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-hodonsky/

 

Pavel Hora / nominovaný na Cenu SČUG Hollar v r. 2020

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-hora/

 

Zbyněk Hraba

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-hraba/

 

Karel Hruška

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-hruska/

 

Tomáš Hřivnáč

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-hrivnac/

 

Eva Jakubcová

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-jakubcova/

 

Zbyněk Janáček

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-janacek/

 

Jarmila Janůjová

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-janujova/

 

Jan Kavan

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-kavan/

 

Markéta Králová

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-kralova/

Iva Krupicová

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-krupicova/

 

Pavel Piekar

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-piekar/

 

Dana Puchnarová

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-puchnarova/

 

Jaroslava Severová

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-severova/

 

Jiří Slíva

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-sliva/

 

Jan Šafránek

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-safranek/

 

Marie Michaela Šechtlová

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-sechtlova/

 

Eva Vápenková / nominovaná na Cenu SČUG Hollar v r. 2020

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-vapenkova/

 

Martin Velíšek

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-velisek/

 

Lenka Vilhelmová

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-vilhelmova/

 

Josef Werner

Díla naleznete podrobně zde: http://hollar.cz/product-category/festival-komorni-grafiky/komorni-werner/

 

 

GALERIE HOLLAR aktuálně

KRAJINA : NEKONEČNO / výstava přenesena do online prostředí

(Ne)uskutečněná výstava KRAJINA-NEKONEČNO se přesunuje do online prostředí. Zbyněk Hraba, Pavel Piekar, Andrea Louis Ballardini, tři autoři, jejichž život a dílo jsou bezpodmínečně spjaty s láskou k přírodě.
Krajina je žánr, který se dostal na okraj pozornosti světového umění počínaje polovinou XX. století, přičemž paradoxně je o krajinu nejvyšší zájem jak na uměleckém trhu, tak na výstavách. Jedná se však právě o umění a umělce patřící do historie. Dnešní lidé cestují po mnoha zemích a navštěvují mnoho lokalit a po většinou se spokojují s prchavým zážitkem, který je zachycen na digitální ploše.
Obrátit se ke krajině z hlediska výtvarníka znamená pozměnit prchavé zážitky a povrchní obdiv v hlubší dialog s Přírodou, nezřídka plný pokory, vedoucí často k zamyšlení nad krásou, harmonií a zákonitostmi bytí.

Výstavu naleznete zde: http://hollar.cz/aktuality/krajina-nekonecno-online-vystava/

A podrobný popis děl zde: http://hollar.cz/product-category/krajina-nekonecno-vystava/ 

• • •

5/11 2020

Dvě mezzotinty, dvě suché jehly od Jiřího Hanuše – nově zveřejněné na našem webu: Cosmo I, Kladno III, Okna II, Pole

Jiří Hanuš nám je věnoval na podporu galerie, kterou máme už téměř měsíc zavřenou. Děkujeme ♥

Podívat se na ně spolu s dalšími grafikami věnovanými autory či z majetku galerie zde: http://hollar.cz/product-category/graficke-listy/

O GRAFICKÉM KALENDÁŘI 2021: http://hollar.cz/aktuality/graficky-kalendar-galerie-hollar-2021/

Vážení přátelé,

na e-shopu Galerie Hollar nově naleznete grafické listy od Pavla HorySaki Matsumoto a Markéty Kotkové.

Nově na e-shopu si také můžete prohlédnout tři grafické listy věnované autory Pavlem Sivkem a Pavlem Piekarem, jejichž koupě přispěje na činnost naší galerie ♥

PAVEL SIVKO, DLOUHÝ ROZHOVOR, litografie, nedat., náklad 21/70, rozměr tisku 378 x 326 mm, rozměr listu 526 x 444 mm

PAVEL PIEKAR, NAD ALPAMI, linoryt, 2017, náklad 1/7, rozměr tisku 370 x 230 mm, rozměr listu 550 x 304 mm

PAVEL PIEKAR, ZIMA NA SÍDLIŠTI, linoryt, 2016, náklad 4/8, rozměr tisku 418 x 590 mm, rozměr listu 445 x 610 mm

 

Zároveň je také možné pořízení Grafického kalendáře (2018-2020)  s šesti originálními grafickými listy šesti autorů, členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar, nyní až do konce měsíce za sníženou cenu: Grafický kalendář Galerie Hollar

.

Přejeme vám mnoho poklidu a zdraví,

Galerie Hollar


Vážení a milí přátelé,

 

od pondělí 12. 10. 2020 je Galerie Hollar pro veřejnost dle vládních nařízení opět zavřena. Uvidíme, za jak dlouho bude možné se opět vrátit k běžnému fungování, prosíme o sledování našich webových stránek.

Pokud byste se rozhodli nás podpořit, budeme moc rádi. Podpora je možná několika způsoby – pořízením grafického listu na našem e-shopu, pořízením DÁRKOVÉHO POUKAZU, podíváním se do speciální sekce e-shopu s grafickými listy, jejichž částka jde celá na podporu galerie, nebo nově FINANČNÍM PŘÍSPĚVKEM přímo na činnost Galerie Hollar, který můžete připojit k vaší objednávce, nebo jej pořídit třeba samostatně a pomoci nám. Přispět je možné třeba jenom částkou, kterou byste zaplatili za kávu a dortík, a nebo i vyšším obnosem. Příspěvky ve výši do 1000 Kč jsou odměněny symbolicky Bulletinem Klubu přátel Hollaru 2020, příspěvky ve výši 1000 Kč a výše se pojí s odměnou ve formě Grafického kalendáře s šesti originálními grafickými listy.

Na e-shopu naleznete nově díla od autorů: Jiří SamekVladimír SuchánekEduard MilkaHelena ČubováMartin SalajkaJiří Slíva

 

Za veškerou podporu vám předem děkujeme. Víme, že to není lehká doba pro nikoho z nás.

 

Opatrujme se, buďme trpěliví a ohleduplní, a držme si palce ♥

Za Galerii Hollar,

Kateřina Slezáková

tajemnice Sdružení českých umělců grafiků Hollar, vedoucí Galerie Hollar

kslezakova@hollar.cz | 737 288 309

DSC04334

Potkali se… | 15. 10. – 8. 11. 2020

Vážení,

z důvodu nově vyhlášených opatření v rámci druhé vlny koronavirové krize je výstava nejpozději do 25. 10. 2020 odložena. Prosím, sledujte naše webové stránky.

Děkujeme za pochopení, Galerie Hollar

• • • • • •

POTKALI SE…

Potkali se… Setkání umělců v soutisku na makulaturách v litografické dílně Petra Korbeláře.

.

Doba konání: do 8. 11. 2020, Galerie Hollar

Pořadatel: Nadace Hollar ve spolupráci se Sdružením českých umělců grafiků Hollar

Kurátor: Petr Korbelář

Facebook: FB Potkali se…

Nadace Hollar: https://nadacehollar.cz/

.

Oldřich Kulhánek, Petr Nikl, Jiří Suchý, Jiří David, Eva a Jan Švankmajerovi, Marina Richterová, Martin Mainer, Oldřich Jelen, Jakub Špaňhel, Vladimír Suchánek, Markéta Kotková, Čestmír Suška, Karel a  Daniela Benešovi, Jiří Kornatovský, Tomáš Císařovský, Miroslav Pošvic, Rostislav Říha, František Skála, či děti z Lesní školy ZeMě a další…

.

Náhoda vždy hrála v umělecké tvorbě velkou roli. Zvláště surrealisté ji vzývaly jako „posla nevědomí“. Korbelářovy náhodné soutisky, které vznikly zcela bez uměleckých ambicí, jako jakýsi „odpad“ vlastního tisku, mi připomínají starou surrealistickou hru Cadavre exquis“, kde také hrají hlavní roli „náhodná setkání“. Tato náhodná setkání, ale nejsou žádnou „makulaturou“, ale dokládají starou pravdu, že mnohdy nepodstatné se stává jakousi magickou náhodou podstatným. Jan Švankmajer

 

Dvacet sedm let slýchávám, jak jsou makulatury (zkušební tisky a proklady zároveň) úžasné. Že by z nich byla určitě pěkná výstava. Tak jako se v dílně potkávají lidé různého výtvarného cítění a profesí, členové i nečlenové různých spolků, tak i na makulaturách vzniká neuvěřitelné prolínání barevných, strukturálních, výrazových kombinací obrazů do až surrealistických koláží. Ne náhodou mě Jan Švankmajer požádal, abychom vybrali čtyři makulatury a potiskli je jeho motivem  s tím, že tyto originální koláže společně podepíšeme a každý z nás si pak dvě ponechá.    Z desítek autorů, kteří se potkávali či potkávají v dílně a pak i na společných tiscích bych jmenoval alespoň tyto: Oldřich Kulhánek, Petr Nikl, Jiří Suchý, Jiří David, Eva a Jan Švankmajerovi, Marina Richterová, Martin Mainer, Oldřich Jelen, Jakub Špaňhel, Vladimír Suchánek, Markéta Kotková, Čestmír Suška, Karel a  Daniela Benešovi, Jiří Kornatovský, Tomáš Císařovský, Miroslav Pošvic, Rostislav Říha, František Skála, či děti z Lesní školy ZeMě a další…   Už v počátcích mé kamenotiskařské praxe se z náhodných soutisků časem vyvinula obsese. Vždy pečlivě zvažuji, kterou makulaturu přetisknu novým motivem, v jakém pootočení či barevné kombinaci. Často se i bojím, zda to dopadne dobře, abych to nepokazil, například když použiji tisk, na kterém je grafika už nežijícího autora. Naštěstí i v tento moment často přichází řád vesmírného chaosu, neboť když jsem unaven či v časové tísni potiskuji makulatury „hlava nehlava“. Téma přetisků mě uchvátilo už v roce 1990, kdy jsem jako čerstvě vyučený tiskař pracoval v dílně plochého ofsetu, v tiskařském závodě Polygrafia na Výtoni. Při jednom tisku obálky na knihu s fotografií spisovatelky mě fascinoval přetisk fotografie obličeje na rozjezdové archy. Začal jsem sbírat různé rozjezdy z ostatních mašin a „pouštět“ je do naší mašiny, aby byly také potisknuté portrétem. Tyto potištěné archy jsem v následujícím období znovu a znovu přetiskával dalšími komerčními zakázkami. Obličeje jsem pak vystříhal a nalepil na velké černé papírové podklady. Možná, stejně jako v životě, kdy se i do nás obtiskávají předchozí generace, situace, příběhy, setkání,  informace, tak i na makulaturách se původní grafiky ztrácejí v záplavě nových přicházejících otisků. Někdy, pokud je motiv silný, stále vyčnívá i přes záplavu vrstvení. Chtěl bych poděkovat Michalu Najmanovi a Kateřině Obozněnkové. Oslovili mě přes Nadaci Hollar s nápadem konečně realizovat vizi výstavy makulatur, aby se jimi mohli potěšit nejen návštěvníci litografické dílny.  Petr Korbelář WWW.LITHOGRAPHY.CZ