Výstavy

NADĚŽDA SYNECKÁ : ČIRÉ VĚDOMÍ ||| JIŽNÍ ČECHY očima členů Hollaru

předchozí výstava: Made in Luxembourg | výstava lucemburského grafického spolku Empreinte

(k navštívení v Galerii Hollar do 26. 6. 2022)

výstava Printed Voices from CZECHIA (16. 7. – 17. 9. 2022, Cincinnati, Ohio): http://hollar.cz/aktuality/printed-voices-from-czechia-16-7-17-9-2022-ohio/

.

NADĚŽDA SYNECKÁ : ČIRÉ VĚDOMÍ

vernisáž: ST 29. 6. 2022 v 17 h | Galerie Hollar

výstava potrvá do 31. 7. 2022

kurátorka výstavy: Alena Laufrová

facebook: Naděžda Synecká FB

fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/nadezda-synecka-cire-vedomi/

https://ceskegalerie.cz/cs/zpravy/cire-vedomi-nadezdy-synecke

DOPROVODNÝ PROGRAM: st 13. 7. 2022 v 17 h – komentovaná prohlídka s Alenou Laufrovou, synem Naděždy Synecké Štefanem Sukupem a uměleckým tiskařem Milanem Dřímalem

Naděžda Synecká – grafička s výjimečně širokým záběrem v životě a tvorbě ⋅

Její pohled na život a svět zprvu ovlivňuje křesťanská mystika později východní filozofie, které zásadně působí i na autorčin umělecký výraz. Od mládí do konce života se věnuje a studuje historii, filozofii, poezii, duchovní literaturu, astronomii i přírodní vědy.

Od reálných témat (architektura, figura, antické motivy, zvířata, příroda) se časem odklání a díky celoživotní intenzivní duchovní praxi, nikoliv pouze romantickému zájmu, u ní dochází k propojení života s grafickým směřováním. Dostává se k symbolice základních tvarů, jako je především kruh a elipsa, jejichž komponováním a kombinací, společně s motivem světla v duchovním smyslu slova, ohledává možnosti sebevyjádření. Grafické listy Naděždy Synecké se stávají meditacemi nad vesmírnými silami, přírodními zákony i hlubinami lidského nitra.

Z klasického leptu přechází ke kombinované technice. Suchou jehlu obohacuje o tisk ze šablon z papíru, dokresluje pastelkou. Nechává se vést svojí intuicí, závěrečnou kresbou podporuje energii a účinek tištěného díla.

Jejím nepostradatelným „parťákem“ se stává tiskař Milan Dřímal. Díky jeho zkušenostem a oddanosti řemeslu ve spojení s invencí autorky se v grafické dílně rodí monumentální listy malého nákladu (1–5 ks).

Naděžda Synecká je neúnavnou experimentátorkou toužící po prolnutí vlastního filozofického nazírání s tvaroslovím, které odpovídá jejím výtvarným představám. V zásadní spolupráci s  Milanem Dřímalem hledá možnosti autentické grafické výpovědi. Nepodléhá okolním vlivům, uplatňuje svůj kreslířský talent, cit pro prostor a perspektivu.

Sama o své činnosti říká: „Zabývám se barevným experimentálním tiskem. Usiluji o zachycení nezachytitelného, uchopení neuchopitelného. Miluji život, který je úžasným zázrakem. Tvořím s tiskařem přímo v dílně, jde mi o přesah toho, co člověk zná, co není změřitelné a co nemůžeme pochopit a ani vyslovit. Tento způsob tvorby přímo na místě nejvíce odpovídá principu života v jeho neustálé proměnlivosti. Dříve jsem hodně dělala zvířata, tvořila jsem v duchu fantaskního surrealismu, nyní je mým tématem vesmír, který je plný neznámých bytostí. Snažím se o zachycení světla a zvláštní atmosféry nejednoznačného a nekonečného vesmíru. Vytvářím vždy pouze několik tisků, které se také mezi sebou liší barevností nebo v detailu. Jsou tedy všechny originály.“

Grafička, pro niž se dlouholeté cvičení jógy stalo nedílnou součástí života, žije duchovním životem (svědkem jsou i četné deníkové záznamy a poznámky ke skicám). Klade si zásadní otázky existence, touží po absolutnu a v souladu s tím neúnavně vytváří své meditativní kompozice.

Naděžda Synecká je ojedinělým zjevem současné grafiky. Její filozofický postoj k existenci a vlastní tvůrčí práce tvoří obdivuhodný celek.

Je zarážející, že jí dosud nebyla věnována zasvěcená monografie a velká retrospektivní výstava, která by ukázala celé její obsáhlé dílo vzácné jednoty a směřování k zásadním otázkám po smyslu života a jeho plného vnímání a prožívání…

(Alena Laufrová, kurátorka výstavy)

Naděžda Synecká (23. 8. 1926 – 11. 9. 2021)

V roce 1963 se stává členkou SČUG Hollar a od roku 2000 vystavuje každoročně také jako členka Nového sdružení abstraktních malířů Praha.

Vystavuje doma i v zahraničí, pravidelně se zúčastňuje mezinárodních přehlídek grafiky například v Hamburku, Vídni, Florencii, Praze, Berlíně, Krakově a mnoha dalších. Za svoji tvorbu obdržela 4x ocenění na soutěži Grafika roku v Praze (v roce1995 to byla Hlavní cena), dále získala čestná uznání za Malé formy a kolekce exlibris v Banské Bystrici, Frederickshavenu a Malborku. V roce 2005 obdržela Cenu Nadace Hollaru a v roce 2009 Cenu poroty Grafix v Břeclavi. Naděžda Synecká vystudovala v letech 1946–50 Akademii výtvarných umění u prof. Vladimíra Silovského, u něhož poté dva roky působila jako asistentka. Další léta coby členka Fondu výtvarných umělců mohla být tzv. na volné noze. Přiřadila se k výrazné skupině grafiček objevujících se od šedesátých let minulého století, jako byla např. Adriena Šimotová, Olga Čechová, Marička Klimovičová, Květa Pacovská, Jaroslava Pešicová, Naděžda Plíšková, Eva Bednářová, Alena Kučerová.

• • •

JIŽNÍ ČECHY očima členů Hollaru (kresby, malby, grafika)

vernisáž: středa 29. 6. 2022 v 17 h

místo konání: Husitské muzeum v Táboře – Galerie Stará radnice

kurátorský tým: Lenka Zajícová, Pavel Piekar

výstava potrvá do 9. 10. 2022

fotogalerie: http://hollar.cz/fotogalerie/jizni-cechy-ocima-clenu-hollaru/

video: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0rZe8VARCDoNF4MASA3XnVhzjRzMuwnEq4ima6RPbYeMynAKdWYaw8ahAkk1RoJAsl&id=100005325558668

 

Libor Beránek, Tomáš Bím, Jan Blaha, Irena Bujárková, Ladislav Čepelák, Dušan Černý, Lenka Falušiová, Petr Fiala, Marie Filippovová, Renáta Fučíková, Michala Gorbunovová, Petr Hampl, Jiří Hanuš, Eva Hašková, Barbora Heřmanová, Xénia Hoffmeisterová, Pavel Hora, Helena Horálková, Zbyněk Hraba, Nanako Ishida, Said Ismail, Eva Jakubcová, Jarmila Janůjová, Ditta Jiřičková, Jan Kavan, Peter Kollár, Martin Lohnický, Bronislava Bakule Malá, Eduard Milka, Berenika Ovčáčková, Pavel Piekar, Aleš Svoboda, Ladislav Sýkora, Jan Šafránek, Marie M. Šechtlová, Martin Velíšek, Eva Vlasáková, Magdalena Vovsová, Bohunka Waageová

POZVÁNKA Jižní Čechy-page-001

Mladá grafika : GENERACE 201522-202103

předchozí výstavy, výstavy probíhající mimo Galerii Hollar: Naděžda Synecká : Čiré Vědomí | Jižní Čechy očima členů Hollaru

Mladá grafika: GENERACE 201522-202103

Michala Gorbunovová – Jiří Hanuš – Peter Kollár – Iva Krupicová – Zuzana Růžičková

vernisáž: ST 7. 9. 2022 v 17 h | Galerie Hollar

doba trvání výstavy: 8. 9. – 2. 10. 2022

kurátorka projektu: Barbora Vlášková

doprovodný program: SO 17. 9. 2022 v 16 h – komentovaná prohlídka výstavy s kurátorkou, diskuse s autory, nahlédnutí do tajů vzniku některých vystavených děl a využitých grafických technik / pořádáno v rámci projektu Zažít město jinak

facebook: https://www.facebook.com/events/597315118514568/

fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/mlada-grafika-generace-201522-202103-2/

Výstavní projekt, tradičně mapující originální grafickou tvorbu mladé a střední generace, nabízí příležitost nahlédnout na výběr osobitých realizací pětice autorů, kteří vstoupili do Sdružení českých umělců grafiků Hollar mezi lety 2015–2021.  Díla umělců, kteří jsou výstavně zkušení i naší výtvarné scéně ne zcela známí, dokládají, kam se ubírá současná grafika, ať už vytvářená tradičními technikami, nebo za použití experimentálních metod a materiálů.  V jejich tvorbě lze postihnout individuální jinakost i podobné principy a přístupy.

Se zcela originálními grafickými postupy se setkáme například u Zuzany Růžičkové či Petera Kollára. Ten ve svém díle uplatňuje předchozí fotografické zkušenosti a přetváří je v neotřelé přírodní, krajinné a figurální motivy. Nově se zaměřuje na cyklus linorytů, ve kterých v trojrozměrné, pro grafické medium tolik netypické podobě, zpracovává téma rodiny.  I Zuzana Růžičková posouvá experimentování s technikami tisku na novu úroveň vnímání prostřednictvím svých gázotisků či velkoformátových přenosů abstraktních obrazců ze stěn, které aplikuje na PVC folie.

Sféru tradičnější grafické tvorby reprezentují v technikách mezzotinty, suché jehly či linorytu díla Jiřího Hanuše, který se zabývá nejen grafikou, malbou a kresbou, ale i knižní kulturou.  Nosným tématem jsou mu motivy z oblasti industriálního prostředí, pohybujícího se na hranici reálného světa a fantastických architektonických konstrukcí.

Inspirací Ivy Krupicové jsou zejména kámen a papír. Tyto náměty, ke kterým se přidávají rozsáhlé cykly struktur a siluet, převádí nejen do grafické formy, ale pracuje s nimi i v oboru knižního designu, či jako s volnými objekty.

Výstava v neposlední řadě představí mladou slovenskou autorku Michalu Gorbunovovou. Její, převážně geometricky laděná, abstraktní tvorba vychází především z dokonale zvládnuté kresby v kombinaci s tradičními grafickými metodami i současnou digitální technologií.

Umělecké impulzy autorů nové generace SČUG Hollar i jejich široce zaměřené a progresivní tvůrčí procesy důstojně navazují na více jak stoletou činnost sdružení a napomáhají formovat moderní grafické tendence uvnitř české výtvarné scény.

(Barbora Vlášková, kurátorka výstavy)

MADE IN LUXEMBOURG : výstava lucemburského grafického spolku Empreinte

Předchozí výstava (k navštívení v Galerii Hollar do 22. 2. 2022): ONDŘEJ MICHÁLEK : NOVÉ ZAHRADY

..

MADE IN LUXEMBOURG

výstava lucemburského grafického spolku EMPREINTE

~

Patrik Bitomsky, Marité Bordas, Marie Dublin-Neys, Mariette Flener, Danielle Grosbusch, Robert Hall, Chantal Hardy, Diane Jodes, Sylvie Karier, Serge Koch, Christiane Linden, Isabelle Lutz, Yvonne Rodesch, Franz Ruf, Yvonne Simon, Marie-Pierre Speltz, Pit Wagner, Anneke Walch, Desirée Wickler

~

vernisáž: ST 25. 5. 2022 od 17 hodin

trvání výstavy: 26. 5. – 26. 6. 2022

kurátor výstavy: Martin Velíšek

tisková zpráva: MADE IN LUXEMBOURG tisková zpráva

FOTOGRAFIE: FOTO Made in Luxembourg

~

MADE IN LUXEMBOURG aneb „LUXOVÁNÍ“

LUXování. Při luxování vysajeme vše, co se nám dostane do cesty. Silný proud vzduchu natáhne dovnitř sběrné nádoby často nejen prach a špínu, ale také ztracené zlaté náušnice, zakutálený šroubek od mixéru, sponku do vlasů… Zaplať Pán Bůh! Je to zázrak! To, co jsme považovali za nenávratně ztracené, se díky vysavači našlo! Obsah sběrné nádoby či sáčku je zvláštní směsicí našeho já. Mísí se v něm špína a prach s drobnými předměty, či jejich částmi, zapadlými do nejzazších koutů našeho domova. V prachu dní se vznášejí fragmenty našeho světa.

19 lucemburských grafiků, sdružených ve spolku Empreinte, představuje v Galerii Hollar svou tvorbu. Je to výběr z prací každého z nich. Je to jakési luxování v jejich ateliérech. Jsou to fragmenty jejich životů, výpověď o jejich světě. A my přitom zjišťujeme, že se tomu našemu překvapivě podobá. Fantazie je totiž vždycky ohraničená pouze myslí každého z nás, ale nikdy státní hranicí. A tak je setkání s grafikami „vysátými“ z ateliérů lucemburských grafiků vlastně velmi bezprostřední a samozřejmé.

Luxování je ale také jakási slovní hříčka. Odkazuje ke zkratce malého velkovévodství – Lucembursko, anglicky Luxembourg, zkratkou LUX – s nímž nás pojí společná minulost. A odkazuje také k různým zpodstatnělým slovesům – rozmlouvání, představování, hostování… Výstava je tedy jakýmsi rozmlouváním s Lucemburskem, s jeho umělci, grafiky. Je to představení jejich tvorby. Je to hostování lucemburského sdružení

~

EMPREINTE

Grafická dílna Empreinte byla založena v roce 1994 z iniciativy Bo Halbirka, dánského grafika a malíře. Dnes, téměř 30 let po svém vzniku, je Empreinte stále jediným spolkem-kolektivní dílnou grafiků v Lucemburském velkovévodství. Představuje dynamické místo setkávání, pořádá výstavy a podílí se na kulturních akcích v Lucembursku i v širším regionu. Udržuje kontakty s hlavními aktéry kulturního sektoru, Národním muzeem historie a umění (Musée national d’Histoire et d’Art, MNHA) a Národní knihovnou Lucemburska (Bibliothèque nationale de Luxembourg, BnL).

prof. akad. mal. Mgr. Martin Velíšek, Ph.D.

~

Výstava je pořádána za laskavé podpory Velvyslanectví Lucemburska v Praze, Magistrátu hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR a Městské části Praha 1.

Výstava se koná pod záštitou J.E. pana Ronalda Dofinga, velvyslance Lucemburského velkovévodství v Praze a je součástí oslav 100. výročí navázání česko-lucemburských diplomatických vztahů.

 

ONDŘEJ MICHÁLEK : NOVÉ ZAHRADY

předchozí výstava: Krajina – nekonečno / Pavel Piekar, Zbyněk Hraba, Andrea Louis Ballardini

.

ONDŘEJ MICHÁLEK : NOVÉ ZAHRADY

Vernisáž: ST 27. 4. 2022 v 17 h | Galerie Hollar

Výstava potrvá do 22. 5. 2022.

Kurátorka výstavy: Olga Badalíková

Facebook: https://www.facebook.com/events/1455812088155157/

Instagram: https://www.instagram.com/galeriehollar/

Fotografie: http://hollar.cz/fotogalerie/ondrej-michalek-nove-zahrady-2/

 

DOPROVODNÝ PROGRAM

• v pátek 20. 5. v 16 h vás srdečně zveme na komentovanou prohlídku s Ondřejem Michálkem, kdy si povíme mimo jiné i něco o technice akvatinty 🌗

.

Nové zahrady – nové záhady

Zdá se, že motiv ohraničeného prostoru, tedy výseku reálného světa, je pro Ondřeje Michálka silným inspiračním východiskem. Po výstavách s názvy Nová útočiště, Nové labyrinty nám umělec nabízí Nové zahrady, a tedy i jinou tvářnost převážně organických objektů. Překvapivé jsou svou monumentalitou i výrazovou bohatostí. Princip konfrontace svérázné přírody se stigmaty neopominutelné civilizace však zůstává.

Asi bychom marně uvažovali o odkazech k zahradám ráje či lásky ve smyslu středověké symboliky daného pojmu. Ondřej Michálek vnímá zahradu jako prostor pro bizarní nenadálá setkání, absurdní a nečitelné příběhy, jako plochu pro znejistění viděného. K tajemství i podivnosti odkazují nejen mohutné útvary či drobné elementy vstupující do obrazu, tedy nejen velmi osobní znaky, ale i technické náhody či nečekané podněty. Toto zvláštní ukotvení charakteristické značnou intelektuální spletitostí lze současně vnímat jako hru na schovávanou a objevování skrytého. Hledání obsahů je však druhotné; vnější i vnitřní svět zde rezonují zcela libovolně dle našeho vlastního ustrojení. Nečekané humorné akcenty posilují účinnost vjemu a umožňují přesněji se identifikovat s duchem světa. Jsou specifickou podobou zobrazení poněkud deformované životní reality.

Svými podivuhodnými mystifikacemi i distancí nesimuluje umělec citové efekty, neboť nehodlá nahradit drsnost života krásami věčnosti, stejně jako nepodléhá estetice ošklivosti. Tvoří a pohrává si s grafickou plochou a využívá překvapivých možností vlastní techniky k rozvíjení dalších postupů a fines.

Ondřej Michálek rozhodně nehodlá ustrnout ani v té nejnosnější tvůrčí fázi. Zlehka překračuje časové horizonty různými návraty, průniky a novým ověřováním předchozích postupů. Lze konstatovat, že jeho výchozím tvůrčím principem je zvídavost a stálý experiment. Bravurním zvládnutím technologií je osvobozen od lopotného hledání, a i když vnímá vlastní tvorbu také jako hledání, je pro něho především vzrušující hrou s tvary, prostorem a významy. A každý posun představuje výzvu k rozkrývání dalších překvapivých poloh.

Olga Badalíková, kurátorka výstavy

 

KRAJINA – NEKONEČNO

KRAJINA – NEKONEČNO

Pavel Piekar • Zbyněk Hraba • Andrea Louis Ballardini

vernisáž: ST 30. 3. 2022 v 17 h | Galerie Hollar

výstava potrvá do 24. 4. 2022

kurátor výstavy: Jiří Pelán

Facebook: https://www.facebook.com/events/751912679029771

K výstavě byl vydán stejnojmenný katalog: http://hollar.cz/aktuality/krajina-nekonecno/

Doprovodné akce: http://hollar.cz/aktuality/doprovodny-program-duben-2022-krajina-nekonecno/

Fotodokumentace:

 

Název této výstavy se odvolává na slavnou báseň Giacoma Leopardiho Nekonečno. A protože tématem výstavy tří umělců, Andrey Ballardiniho, Pavla Piekara a Zbyňka Hraby, je krajina, celý název zní: Krajina – Nekonečno. Leopardi dokázal ve své básni propojit romantickou citovost s klasickou kázní, a také pro vystavující umělce je charakteristické provázání smyslové inspirace – jedinečného pohledu a individuálního prožitku – s technickou bravurou, zkoumající aktuální možnosti tradičních výrazových prostředků. Příběhy umění minulých století jsou pro ně otevřenou knihou, kterou se nechávají stále inspirovat. Proto vstupme do krajiny, kde za prvním obzorem čekají další – naplněné nekonečnem, nezměrným tichem a hlubokým klidem věčnosti.
Výstava vznikla ve spolupráci s Italským kulturním institutem a je dialogem dvou pražských grafiků s jedním boloňským umělcem, který má nicméně silnou vazbu k Praze, kde se narodil a kde prožil své mládí.
(Jiří Pelán)
Výstava vznikla za laskavé podpory Centra Český Krumlov, Italského kulturního institutu, Magistrátu hl. města Prahy a Ministerstva kultury ČR.

MIKOLÁŠ AXMANN : LITOGRAFIE A KRESBY

MIKOLÁŠ AXMANN : LITOGRAFIE A KRESBY

Doba trvání: 3. 3. – 27. 3. 2022

Kurátor výstavy: Ivan Neumann

Komentovaná prohlídka a setkání s autorem: ST 23. 3. 2022 v 17 hodin

 

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/mikolas-axmann-litografie-a-kresby-3/

Facebook: https://www.facebook.com/events/493675245701382/

 

Video | Yevgeniy Rozhko

 

DVOUDOMÍ

V litografiích Mikoláše Axmanna v první části výstavy se svět vynořuje před divákem v neprostupných sítích jako nezadržitelné tryskání všeho, co ve světě jest, všeho, co v něm probíhá v člověkem nezadržitelné, neuchopitelné mnohosti. Komplikované barevné sítě jeho litografií nelze pouze jednoduše pojmout jedním zběžným pohledem, naopak vybízejí k mentálnímu vstupu a dlouhému bloudění v útrobách obraznosti. V nich se divák octne ve středu explodujícího dění, neustále překvapujícího „vyvstávání“ – existence světa.

Ve druhé prostoře galerie Mikoláš Axmann vybízí ke skutečném tělesnému   vstupu do díla, kde se svět objevuje jako střídmé, tiché, prosvítavé bludiště vytvořené z velkoformátových netkaných textilií, na nichž černé kresby dávají vzniknout magickému podobenství o prastarém vinném kmeni. Jako by se vynořoval v nehlučném proměnném vlnění textilie z hluboké minulosti evropských kulturních dějin, během nichž vinný kmen neměl nikdy význam pouze profánní, užitný. Nabízená Axmannova cesta bludištěm vinohradu není jen vinařovou cestou mezi bezlistými odpočívajícími kmeny vinné révy, ale je nejspíš podobenstvím o nelehké cestě člověka sebou samým k sobě samému.

(Ivan Neumann, kurátor výstavy)

 

JUBILANTI HOLLARU 2022

Výstavní projekt Jubilanti Hollaru je v roce 2022 výjimečně rozdělen do dvou výstavních termínů a zároveň poskytuje prostor všem autorům slavícím v tomto roce životní kulatiny či půlkulatiny bez omezení věku. Propojení několika současných generací umělců-grafiků, uměleckých názorů, obsahová i technická různorodost jsou jedněmi z hlavních přínosů tohoto výstavního cyklu. Srdečně vás všechny zveme!

 

JUBILANTI HOLLARU 2|2022

Vernisáž: středa 2. 2. 2022 v 17 h

Výstava potrvá do 27. 2. 2022

Kurátorka výstavy: Jana Šindelová

Facebook: https://www.facebook.com/events/1113007609270260

Fotogalerie: http://hollar.cz/fotogalerie/jubilanti-hollaru-22022/

Komentovaná prohlídka a diskuse s autory: středa 16. 2. 2022 v 17 h

 

Lubomír Přibyl, Jaroslava Severová, Ondřej Michálek, Miloslav Polcar, Josef Hlaváček, Alena Laufrová, Lenka Vilhelmová, Zbyněk Janáček, Ján Lastomírsky, Klára Stodolová, Iva Krupicová

 

Vážení a milí přítomní,

slovy když se nesnažíme vyslovit nevyslovitelné bych ráda připomněla událost stojící na počátku mého života s uměním, pedagogické působení Ondřeje Michálka – bytostného grafika, kterého si velmi vážím. Dokázal studentům otevřít oči a zprostředkovat jedinečné zkušenosti v rámci výuky například účastí na projektu asociace Evropských společenství TEMPUS během let 1991–1994. Motem projektu bylo: Když se nesnažíme vyslovit nevyslovitelné, nic se neztrácí. Jeho podtitulem bylo Wittgensteinovo prohlášení „Nevyslovitelné je totiž – nevyslovitelně – obsaženo ve vysloveném. Nejlepší z uměleckého díla je to, co se v něm sice zjevuje, ale zůstává nicméně nevyřčeno“. Záměrně těmito slovy bych ráda uvedla druhou část výstavy Jubilanti Hollaru 2022, jež představuje velkoformátová díla umělců zabývajících se nejen grafikou, z větší části vytvořenou vlastními technologickými postupy, ale i pedagogickým procesem. Vnímáme vizuální příběhy a jejich formy s hodnotou spočívající v provedení analýzy, kritiky či reflexe uměleckého díla a jeho smyslu. Jejich obrazy mají své sémy, syntagmata i metafory a schopnost transcendovat, snít a vymýšlet považuji za bezpochyby jednu z nejušlechtilejších a nepostradatelných vlastností člověka. Jejich působení se otevírá směrem k neznámým obzorům, právě těm, které jsou nejlákavější a pro umělecký výraz nejnezbytnější. Děkuji za vzácné setkání s vynikajícími umělci a umělkyněmi i za možnost porozumět jejich myšlení a vyjadřování.

(Jana Šindelová)

 

• • •

 

JUBILANTI HOLLARU 1|2022

Vernisáž: středa 5. 1. 2022 v 17 h

Výstava potrvá do 30. 1. 2022

• ST 19. 1. 2022 – Komentovaná prohlídka výstavy s kurátorkou a některými autory

Kurátorka výstavy: Jana Šindelová

Facebook: https://www.facebook.com/events/1113007609270260

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/jubilanti-hollaru-12022/

 

Václav Kabát, Kateřina Černá, Eduard Halberštát, Adolf Absolon, Jiří Altmann, Karel Demel, Pavel Roučka, Jan Kavan, Ladislav Kuklík, Jiří Slíva, Jan Šafránek, Eduard Milka, Jiří Brázda, Markéta Králová, Marie M. Šechtlová, Petr Palma, Martin Manojlín, Peter Kollár, Robin Kaloč, Hana Šuranská, Lenka Štěpaníková

 

Vážení a milí přítomní,

dovoluji si Vám srdečně poblahopřát k letošnímu životnímu jubileu i k narozeninové výstavě v Galerii Hollar. Tradiční lednová přehlídka probíhá formou mezigeneračního dialogu a stává se půvabnou vizuální rozmluvou. Svěřujeme se s tím, co bylo řečeno z naléhavosti i nejvlastnější potřeby se vyjádřit prostřednictvím tužky, barvy, grafických technik na papíře či jiném podkladu. Grafika je specifická disciplína s mnoha přesahy, tvoří jednu z mála dobře čitelných oblastí současného vizuálního umění. Propojuje řemeslo s myšlenkovým světem autora a iniciuje schopnost vidět ve svém počínání doposud skryté významy. V umění vnímáme vše podstatné od prvotních prehistorických ztvárnění, přes všechno následné až po současné, vše, co nás bytostně obohacuje a je blízké našemu vlastnímu vyjadřování a vidění světa. Záleží na rozhodnutí autora, jakými prostředky zaznamená vnímání určité situace, prožitek či myšlenku, jednoduše řečeno to, co vidíme, víme nebo tušíme. Není to simulace ani virtuální realita, nýbrž osobní zkušenost, jež může utvářet člověka, respektive způsob, jakým člověk chápe sám sebe skrze tělesnost i konečnost, dotyk i materiálnost, otisk i obraz. Je to proces, osobní výpověď i pochopení situace, místa, sebe sama, propojení ruky a oka, světla a stínu. Otevřený dialog se může stát výzvou dané chvíle.

(Jana Šindelová)

 

LUCIE RAŠKOVOVÁ : TO VÍČKO NEMUSÍTE ODŠROUBOVÁVAT, JE V NĚM DÍRKA | 27. 5. – 20. 6. 2021 ||| NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY | 3. 6. – 30. 6. 2021, Novoměstská radnice

LUCIE RAŠKOVOVÁ : TO VÍČKO NEMUSÍTE ODŠROUBOVÁVAT, JE V NĚM DÍRKA

výstava grafik, autorských knih, ilustrací a kreseb

 

od 27. 5. do 20. 6. 2021 v Galerii Hollar

 

PDF pozvánka: LUCIE RAŠKOVOVÁ

Facebook: Lucie Raškovová : To víčko nemusíte odšroubovávat, je v něm dírka

Fotodokumentace:  http://hollar.cz/fotogalerie/lucie-raskovova-to-vicko-nemusite-odsroubovavat-je-v-nem-dirka/

 

Výstava Lucie Raškovové To víčko nemusíte odšroubovávat, je v něm dírka dostala nový život on-line. Díky tomu bylo možné vystavit grafické listy, knižní ilustrace, plakáty a ukázky z deníků ve větší šíři. Díla jsou doplněná o komentáře autorky a recenze; text Adrieny Šimotové, Jana Rouse a Jiřího Šalamouna. Do výstavy vstoupíte zde.

 

Když jsem před bezmála pětadvaceti lety nastupovala po absolutoriu na pozici asistentky vyučující základy grafických technik a hlubotisk, těšila jsem se na dlouhé diskuze, které se svými studenty povedu nad vznikajícími grafickými listy o finesách grafického řemesla, osamoceném údělu grafika, a představovala si okamžiky společné radosti z hledání a nalézání, které lze zažít jen při společné práci. Postupem času jsem zjistila, jak jsou takové rozhovory vzácné, a z nemnoha studentů, kteří byli naladěni podobně jako já, se stali moji přátelé. Když jsem se pokoušela své mnohaleté pedagogické působení shrnout do jediné nezpochybnitelné věty, jakéhosi profesního kréda, na nic zásadního jsem nepřišla. Na jazyk se mi neustále vkrádala věta To víčko nemusíte odšroubovávat, je v něm dírka, kterou v pedagogickém procesu používám nejčastěji, protože studenti si jí obvykle na uzávěru lahve s ředidlem nepovšimnou. Stala se tedy jaksi „samovolně“ názvem této výstavy. V přeneseném smyslu však také znamená, že nechci pouze představit reprezentativní výňatky ze své dosavadní práce, ale ráda bych ukázala i některé grafické postupy, ke kterým mě dovedla nutnost improvizace, jindy zase náhlé zjištění, že už dlouho cosi naprosto zřejmého přehlížím, nebo „pouhá“ zvědavost, co se stane, když… Radost z práce, znovuobjevování časem pozapomenutých postupů, stejně jako zapojování nových materiálů do starých technik je zábavné a vzrušující. Jestliže se snažím studentům vštípit základní pravidla a technologické postupy disciplíny, musím logicky nejprve sama vyzkoušet, co se přihodí, pokud nástroje, tiskový tlak nebo materiál použiji jinak, než je obvyklé. Potřebuji to ale vědět především z vlastní nutkavé potřeby posouvat hranice pravidel. Pokud se je snažím porušovat, musím je mít nejprve zažitá a teprve potom hledat odpovědi na důsledky jejich nedodržení, vedoucí tu a tam k překvapivým závěrům. A nejen to, vedou také k radosti z dobrodružných objevů, které by nemohly nastat bez úcty a pokory k řemeslu. (LR)


.

NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY

Výstava současných členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar v Galerii ve věži Novoměstské radnice

.

Jiří Anderle, Mikoláš Axmann, Libor Beránek, Martin Böhm, Šimon Brejcha, Lenka Falušiová, Jindřich Faktor, Petr Fiala, František Hodonský, Xénia Hoffmeisterová, Pavel Hora, Helena Horálková, Vojtěch Hrubant, Zbyněk Janáček, Boris Jirků, Ditta Jiřičková, Zdena Kabátová–Táborská, Dušan Kállay, Robin Kaloč, Bedřich Kocman, Jiří Kornatovský, Iva Krupicová, Renata Maesová, Saki Matsumoto, Ondřej Michálek, Martin Mulač, Petr Nikl, Eduard Ovčáček, Berenika Ovčáčková, Květa Pacovská, Pavel Piekar, Miloslav Polcar, Lubomír Přibyl, Emanuel Ranný, Lucie Raškovová, Martin Raudenský, Michael Rittstein, Zuzana Růžičková, Jiří Samek, Jaroslava Severová, Marek Sibinský, Jiří Sozanský, Klára Stodolová, Hana Storchová, Vladimír Suchánek, Aleš Svoboda, Barbara Šalamounová, Marie M. Šechtlová, Jana Šindelová, Milena Šoltészová, Jakub Špaňhel, Petr Štěpán, Martin Velíšek, Lenka Vilhelmová

Doba konání: 3. 6. – 30. 6. 2021

Pořadatelé projektu: Sdružení českých umělců grafiků Hollar ve spolupráci s Novoměstskou radnicí, příspěvkovou organizací

Kurátorský tým: Xénia Hoffmeisterová, Lenka Vilhelmová, Miloslav Polcar

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/nove-cesty-nove-objevy/

Soupis děl a ceník: CENÍK NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY

.

Místo konání: Novoměstská radnice – Galerie ve věži

Otevírací doba: úterý – neděle 10 – 18 hod / mezi 12. – 13. hod 30 minut polední pauza

Vstupné: plné 60 Kč, snížené 40 Kč, rodinné 130 Kč

.

Výstava je pořádána za finanční podpory Státního fondu kultury České republiky a Městské části Praha 2.

.

Grafická úprava: Rostislav Vaněk, David Faigl

http://www.nrpraha.cz/program/1068/nove-cesty-nove-objevy/

Sdružení českých umělců grafiků HOLLAR patří k našim nejstarším a současně nejvýznamnějším uměleckým sdružením. Po celou dobu své existence se významně podílelo a podílí na utváření české kultury. Bylo založeno již v roce 1917, ještě před vznikem samostatného československého státu s cílem podpořit rozvoj českého umění, a to především volné umělecké grafiky a kresby. Do svého názvu přijalo jméno slavného českého rytce Václava Hollara (1607–1677).

Tématem výstavy NOVÉ CESTY / NOVÉ OBJEVY jsou celosvětové aktuální otázky a problémy; ekologické, otázky kulturní krajiny, etické, kdy člověk překračuje své biologické hranice, narušuje mechanismus přírodního výběru a nahrazuje jej svým vlastním zákonem „inteligentního designu.“  (Y. N. Harari)

Expozice poukáže na aktuální stav grafické volné tvorby, na vnímání nejen ustálené tradiční grafické definice, ale také na překračování jejich hranic, na pozice intermediálních platforem v grafickém médiu, které se zároveň myšlenkově – obsahově dotýkají společenských, politických ekologických problému současnosti.

Máme možnost se setkat s grafickým pojetí v dvourozměrné, ale i trojrozměrné tvorbě.

Výstavní projekt bude rozdělen do dvou hlavních sekcí vytvářejících dohromady plný obraz vnímání současného světa – vnitřního, osobního světa autora, a světa vnějšího, ve kterém se každým dnem a každou minutou pohybujeme. Oba světy se vzájemně prostupují a jsou v neustálé interakci, rozdělující linie je nejasná. Kde končí já a začíná vnější prostor? Kdy a kde se nachází objektivní svět? Je vůbec možné nahlížet vnější realitu objektivně, nezaujatýma očima?

XXVII. FESTIVAL KOMORNÍ GRAFIKY

XXVII. FESTIVAL KOMORNÍ GRAFIKY

Vernisáž: ČT 18. 11. 2021 v 17 h, Galerie Hollar

Kurátorský tým: Ondřej Michálek, Miloslav Polcar

Výstava potrvá do 23. 12. 2021.

V rámci výstavy je každoročně udělována Cena Sdružení českých umělců grafiků Hollar a Cena Nadace Hollar za komorní grafiku.

Laureát Ceny Sdružení českých umělců grafiků Hollar za komorní grafiku v roce 2021: Jan Kocman
Laureát Ceny Nadace Hollar za komorní grafiku v roce 2021: Mikoláš Axmann

Více o ocenění: http://hollar.cz/aktuality/oceneni-xxvii-festival-komorni-grafiky/

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/xxvii-festival-komorni-grafiky-2/

 

Všechny návštěvníky vernisáže a doprovodných akcí prosíme o nachystání si platného dokladu o bezinfekčnosti (platný PCR či antigenní test, doklad o očkování či platné laboratorně potvrzené prodělání nemoci), u vstupu do galerie bude tento doklad dle stanovených aktuálních podmínek pro společenské akce bezpodmínečně kontrolován.

Děkujeme za pochopení a spolupráci.

Doprovodný program:

8. 12. 2021, 17-20 h • Grafický trh

15. 12. 2021 v 17 h • kurátorská komentovaná prohlídka výstavy

Vystavující autoři:

Alena Antonová, Mikoláš Axmann, Milan Bauer, Karel Beneš, Daniela Benešová, Libor Beránek, Tomáš Bím, Jana Budíková, Irena Bujárková, Robert Brun, Dušan Černý, Lenka Falušiová, Michala Gorbunovová, Petr Hampl, Barbora Heřmanová, František Hodonský, Xénia Hoffmeisterová, Pavel Hora, Helena Horálková, Zbyněk Hraba, Vojtěch Hrubant, Tomáš Hřivnáč, Said Ismail, Eva Jakubcová, Zbyněk Janáček, Jarmila Janůjová, Oldřich Jelen, Dušan Kállay, Robin Kaloč, Jan Kavan, Jan Kocman, Peter Kollár, Markéta Králová, Iva Krupicová, Alena Laufrová, Martin Manojlín, Vlasta Matoušová, Saki Matsumoto, Ondřej Michálek, Eduard Milka, Lubomír Netušil, Berenika Ovčáčková, Pavel Piekar, Martin Raudenský, Zuzana Růžičková, Josef Saska, Jaroslava Severová, Marek Sibinský, Pavel Sivko, Miloš Sláma, Jiří Slíva, Milan Starý, Hana Storchová, Vladimír Suchánek, Klára Stodolová, Jan Šafránek, Marie M. Šechtlová, Kamila Štanclová, Lenka Štěpaníková, Ester Tajrychová, Eva Vápenková, Martin Velíšek, Lenka Vilhelmová, Eva Vlasáková

JANA HUBATKOVÁ : Kámen ~ voda ~ dech

Jana Hubatková

Kámen ~ voda ~ dech

 

Vernisáž: 20. 10. 2021 v 17 h

Kurátorka výstavy: Alena Laufrová

Výstava potrvá do 14. 11. 2021.

Fotografie: http://hollar.cz/fotogalerie/jana-hubatkova-kamen-voda-dech-2/

 

Doprovodný program:

ST 27. 10. 2021 v 17 h – komentovaná prohlídka s autorkou a kurátorkou výstavy

 

Výstava Jany Hubatkové Kámen ~ voda ~ dech představuje průřez autorčiným dílem za uplynulých více jak dvacet let od studia na VŠUP u prof. Jiřího Šalamouna v ateliéru ilustrace a grafiky. Kresby a kamenotisky Jany Hubatkové svébytným grafickým jazykem zaznamenávají autorčiny zážitky, bilancují uplynulé události. Abstraktní, dynamickou, graficky i malířsky cítěnou kresbou mapuje své vztahy k lidem a přírodě, čerpá ze svých dojmů a prožitků z cest, inspiruje ji literatura a hudba. Prostřednictvím čar a tahů nejrůznější síly, intenzity a temperamentu, stísněných či volně poletujících v prázdných nebo zatónovaných plochách dosahuje Jana Hubatková překvapivého účinku. Černobílé kompozice i ty, u nichž barevnost podtrhuje naléhavost autorčiny výpovědi, vibrují napětím. Hluboký prožitek autorky je přesvědčivě transformován do působivé, virtuózně provedené kreace.  Kresby na papíře vznikají spontánně, rodí se zevnitř. Kresby na kameni se zpočátku mohou opřít o kresbu, potom se ale jejich život vyvíjí nezávisle na předloze. Jana Hubatková alchymii kamenotisku propadla ještě na studiích. Patří k nemnoha grafikům, kteří ovládají celou škálu postupů a fines, které tuto náročnou techniku umožňují realizovat. Během tvorby se nechává kamenem vést, respektuje jej jako svébytného partnera. Intimní vztahubatkové  k litografickému kameni a důkladná znalost jeho technických možností je pro Janu Hubatkovou zásadní a nedílnou součástí výtvarného projevu. Tvůrčí proces začínající již při broušení litografického kamene a končící definitivním soutiskem Jana Hubatková prožívá jako dlouhé a napínavé dobrodružství.

Grafička vedle své umělecké činnosti vykonává od roku 1997 profesi pedagoga na VŠUP. V litografické dílně předává svoje znalosti a zkušenosti studentům. Její energie, pracovní elán a soustavné úsilí přináší plody. Kamenotisk, vyžadující vedle talentu soustředění, pokoru a úctu k materiálu, získává nové nadšence.

Alena Laufrová, kurátorka výstavy