Výstavy

ONDŘEJ MICHÁLEK : NOVÉ ZAHRADY

předchozí výstava: Krajina – nekonečno / Pavel Piekar, Zbyněk Hraba, Andrea Louis Ballardini

.

ONDŘEJ MICHÁLEK : NOVÉ ZAHRADY

Vernisáž: ST 27. 4. 2022 v 17 h | Galerie Hollar

Výstava potrvá do 22. 5. 2022.

Kurátorka výstavy: Olga Badalíková

Facebook: https://www.facebook.com/events/1455812088155157/

Instagram: https://www.instagram.com/galeriehollar/

Fotografie: http://hollar.cz/fotogalerie/ondrej-michalek-nove-zahrady-2/

 

DOPROVODNÝ PROGRAM

• v pátek 20. 5. v 16 h vás srdečně zveme na komentovanou prohlídku s Ondřejem Michálkem, kdy si povíme mimo jiné i něco o technice akvatinty 🌗

.

Nové zahrady – nové záhady

Zdá se, že motiv ohraničeného prostoru, tedy výseku reálného světa, je pro Ondřeje Michálka silným inspiračním východiskem. Po výstavách s názvy Nová útočiště, Nové labyrinty nám umělec nabízí Nové zahrady, a tedy i jinou tvářnost převážně organických objektů. Překvapivé jsou svou monumentalitou i výrazovou bohatostí. Princip konfrontace svérázné přírody se stigmaty neopominutelné civilizace však zůstává.

Asi bychom marně uvažovali o odkazech k zahradám ráje či lásky ve smyslu středověké symboliky daného pojmu. Ondřej Michálek vnímá zahradu jako prostor pro bizarní nenadálá setkání, absurdní a nečitelné příběhy, jako plochu pro znejistění viděného. K tajemství i podivnosti odkazují nejen mohutné útvary či drobné elementy vstupující do obrazu, tedy nejen velmi osobní znaky, ale i technické náhody či nečekané podněty. Toto zvláštní ukotvení charakteristické značnou intelektuální spletitostí lze současně vnímat jako hru na schovávanou a objevování skrytého. Hledání obsahů je však druhotné; vnější i vnitřní svět zde rezonují zcela libovolně dle našeho vlastního ustrojení. Nečekané humorné akcenty posilují účinnost vjemu a umožňují přesněji se identifikovat s duchem světa. Jsou specifickou podobou zobrazení poněkud deformované životní reality.

Svými podivuhodnými mystifikacemi i distancí nesimuluje umělec citové efekty, neboť nehodlá nahradit drsnost života krásami věčnosti, stejně jako nepodléhá estetice ošklivosti. Tvoří a pohrává si s grafickou plochou a využívá překvapivých možností vlastní techniky k rozvíjení dalších postupů a fines.

Ondřej Michálek rozhodně nehodlá ustrnout ani v té nejnosnější tvůrčí fázi. Zlehka překračuje časové horizonty různými návraty, průniky a novým ověřováním předchozích postupů. Lze konstatovat, že jeho výchozím tvůrčím principem je zvídavost a stálý experiment. Bravurním zvládnutím technologií je osvobozen od lopotného hledání, a i když vnímá vlastní tvorbu také jako hledání, je pro něho především vzrušující hrou s tvary, prostorem a významy. A každý posun představuje výzvu k rozkrývání dalších překvapivých poloh.

Olga Badalíková, kurátorka výstavy

 

KRAJINA – NEKONEČNO

KRAJINA – NEKONEČNO

Pavel Piekar • Zbyněk Hraba • Andrea Louis Ballardini

vernisáž: ST 30. 3. 2022 v 17 h | Galerie Hollar

výstava potrvá do 24. 4. 2022

kurátor výstavy: Jiří Pelán

Facebook: https://www.facebook.com/events/751912679029771

K výstavě byl vydán stejnojmenný katalog: http://hollar.cz/aktuality/krajina-nekonecno/

Doprovodné akce: http://hollar.cz/aktuality/doprovodny-program-duben-2022-krajina-nekonecno/

Fotodokumentace:

 

Název této výstavy se odvolává na slavnou báseň Giacoma Leopardiho Nekonečno. A protože tématem výstavy tří umělců, Andrey Ballardiniho, Pavla Piekara a Zbyňka Hraby, je krajina, celý název zní: Krajina – Nekonečno. Leopardi dokázal ve své básni propojit romantickou citovost s klasickou kázní, a také pro vystavující umělce je charakteristické provázání smyslové inspirace – jedinečného pohledu a individuálního prožitku – s technickou bravurou, zkoumající aktuální možnosti tradičních výrazových prostředků. Příběhy umění minulých století jsou pro ně otevřenou knihou, kterou se nechávají stále inspirovat. Proto vstupme do krajiny, kde za prvním obzorem čekají další – naplněné nekonečnem, nezměrným tichem a hlubokým klidem věčnosti.
Výstava vznikla ve spolupráci s Italským kulturním institutem a je dialogem dvou pražských grafiků s jedním boloňským umělcem, který má nicméně silnou vazbu k Praze, kde se narodil a kde prožil své mládí.
(Jiří Pelán)
Výstava vznikla za laskavé podpory Centra Český Krumlov, Italského kulturního institutu, Magistrátu hl. města Prahy a Ministerstva kultury ČR.

MIKOLÁŠ AXMANN : LITOGRAFIE A KRESBY

MIKOLÁŠ AXMANN : LITOGRAFIE A KRESBY

Doba trvání: 3. 3. – 27. 3. 2022

Kurátor výstavy: Ivan Neumann

Komentovaná prohlídka a setkání s autorem: ST 23. 3. 2022 v 17 hodin

 

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/mikolas-axmann-litografie-a-kresby-3/

Facebook: https://www.facebook.com/events/493675245701382/

 

Video | Yevgeniy Rozhko

 

DVOUDOMÍ

V litografiích Mikoláše Axmanna v první části výstavy se svět vynořuje před divákem v neprostupných sítích jako nezadržitelné tryskání všeho, co ve světě jest, všeho, co v něm probíhá v člověkem nezadržitelné, neuchopitelné mnohosti. Komplikované barevné sítě jeho litografií nelze pouze jednoduše pojmout jedním zběžným pohledem, naopak vybízejí k mentálnímu vstupu a dlouhému bloudění v útrobách obraznosti. V nich se divák octne ve středu explodujícího dění, neustále překvapujícího „vyvstávání“ – existence světa.

Ve druhé prostoře galerie Mikoláš Axmann vybízí ke skutečném tělesnému   vstupu do díla, kde se svět objevuje jako střídmé, tiché, prosvítavé bludiště vytvořené z velkoformátových netkaných textilií, na nichž černé kresby dávají vzniknout magickému podobenství o prastarém vinném kmeni. Jako by se vynořoval v nehlučném proměnném vlnění textilie z hluboké minulosti evropských kulturních dějin, během nichž vinný kmen neměl nikdy význam pouze profánní, užitný. Nabízená Axmannova cesta bludištěm vinohradu není jen vinařovou cestou mezi bezlistými odpočívajícími kmeny vinné révy, ale je nejspíš podobenstvím o nelehké cestě člověka sebou samým k sobě samému.

(Ivan Neumann, kurátor výstavy)

 

JUBILANTI HOLLARU 2022

Výstavní projekt Jubilanti Hollaru je v roce 2022 výjimečně rozdělen do dvou výstavních termínů a zároveň poskytuje prostor všem autorům slavícím v tomto roce životní kulatiny či půlkulatiny bez omezení věku. Propojení několika současných generací umělců-grafiků, uměleckých názorů, obsahová i technická různorodost jsou jedněmi z hlavních přínosů tohoto výstavního cyklu. Srdečně vás všechny zveme!

 

JUBILANTI HOLLARU 2|2022

Vernisáž: středa 2. 2. 2022 v 17 h

Výstava potrvá do 27. 2. 2022

Kurátorka výstavy: Jana Šindelová

Facebook: https://www.facebook.com/events/1113007609270260

Fotogalerie: http://hollar.cz/fotogalerie/jubilanti-hollaru-22022/

Komentovaná prohlídka a diskuse s autory: středa 16. 2. 2022 v 17 h

 

Lubomír Přibyl, Jaroslava Severová, Ondřej Michálek, Miloslav Polcar, Josef Hlaváček, Alena Laufrová, Lenka Vilhelmová, Zbyněk Janáček, Ján Lastomírsky, Klára Stodolová, Iva Krupicová

 

Vážení a milí přítomní,

slovy když se nesnažíme vyslovit nevyslovitelné bych ráda připomněla událost stojící na počátku mého života s uměním, pedagogické působení Ondřeje Michálka – bytostného grafika, kterého si velmi vážím. Dokázal studentům otevřít oči a zprostředkovat jedinečné zkušenosti v rámci výuky například účastí na projektu asociace Evropských společenství TEMPUS během let 1991–1994. Motem projektu bylo: Když se nesnažíme vyslovit nevyslovitelné, nic se neztrácí. Jeho podtitulem bylo Wittgensteinovo prohlášení „Nevyslovitelné je totiž – nevyslovitelně – obsaženo ve vysloveném. Nejlepší z uměleckého díla je to, co se v něm sice zjevuje, ale zůstává nicméně nevyřčeno“. Záměrně těmito slovy bych ráda uvedla druhou část výstavy Jubilanti Hollaru 2022, jež představuje velkoformátová díla umělců zabývajících se nejen grafikou, z větší části vytvořenou vlastními technologickými postupy, ale i pedagogickým procesem. Vnímáme vizuální příběhy a jejich formy s hodnotou spočívající v provedení analýzy, kritiky či reflexe uměleckého díla a jeho smyslu. Jejich obrazy mají své sémy, syntagmata i metafory a schopnost transcendovat, snít a vymýšlet považuji za bezpochyby jednu z nejušlechtilejších a nepostradatelných vlastností člověka. Jejich působení se otevírá směrem k neznámým obzorům, právě těm, které jsou nejlákavější a pro umělecký výraz nejnezbytnější. Děkuji za vzácné setkání s vynikajícími umělci a umělkyněmi i za možnost porozumět jejich myšlení a vyjadřování.

(Jana Šindelová)

 

• • •

 

JUBILANTI HOLLARU 1|2022

Vernisáž: středa 5. 1. 2022 v 17 h

Výstava potrvá do 30. 1. 2022

• ST 19. 1. 2022 – Komentovaná prohlídka výstavy s kurátorkou a některými autory

Kurátorka výstavy: Jana Šindelová

Facebook: https://www.facebook.com/events/1113007609270260

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/jubilanti-hollaru-12022/

 

Václav Kabát, Kateřina Černá, Eduard Halberštát, Adolf Absolon, Jiří Altmann, Karel Demel, Pavel Roučka, Jan Kavan, Ladislav Kuklík, Jiří Slíva, Jan Šafránek, Eduard Milka, Jiří Brázda, Markéta Králová, Marie M. Šechtlová, Petr Palma, Martin Manojlín, Peter Kollár, Robin Kaloč, Hana Šuranská, Lenka Štěpaníková

 

Vážení a milí přítomní,

dovoluji si Vám srdečně poblahopřát k letošnímu životnímu jubileu i k narozeninové výstavě v Galerii Hollar. Tradiční lednová přehlídka probíhá formou mezigeneračního dialogu a stává se půvabnou vizuální rozmluvou. Svěřujeme se s tím, co bylo řečeno z naléhavosti i nejvlastnější potřeby se vyjádřit prostřednictvím tužky, barvy, grafických technik na papíře či jiném podkladu. Grafika je specifická disciplína s mnoha přesahy, tvoří jednu z mála dobře čitelných oblastí současného vizuálního umění. Propojuje řemeslo s myšlenkovým světem autora a iniciuje schopnost vidět ve svém počínání doposud skryté významy. V umění vnímáme vše podstatné od prvotních prehistorických ztvárnění, přes všechno následné až po současné, vše, co nás bytostně obohacuje a je blízké našemu vlastnímu vyjadřování a vidění světa. Záleží na rozhodnutí autora, jakými prostředky zaznamená vnímání určité situace, prožitek či myšlenku, jednoduše řečeno to, co vidíme, víme nebo tušíme. Není to simulace ani virtuální realita, nýbrž osobní zkušenost, jež může utvářet člověka, respektive způsob, jakým člověk chápe sám sebe skrze tělesnost i konečnost, dotyk i materiálnost, otisk i obraz. Je to proces, osobní výpověď i pochopení situace, místa, sebe sama, propojení ruky a oka, světla a stínu. Otevřený dialog se může stát výzvou dané chvíle.

(Jana Šindelová)

 

LUCIE RAŠKOVOVÁ : TO VÍČKO NEMUSÍTE ODŠROUBOVÁVAT, JE V NĚM DÍRKA | 27. 5. – 20. 6. 2021 ||| NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY | 3. 6. – 30. 6. 2021, Novoměstská radnice

LUCIE RAŠKOVOVÁ : TO VÍČKO NEMUSÍTE ODŠROUBOVÁVAT, JE V NĚM DÍRKA

výstava grafik, autorských knih, ilustrací a kreseb

 

od 27. 5. do 20. 6. 2021 v Galerii Hollar

 

PDF pozvánka: LUCIE RAŠKOVOVÁ

Facebook: Lucie Raškovová : To víčko nemusíte odšroubovávat, je v něm dírka

Fotodokumentace:  http://hollar.cz/fotogalerie/lucie-raskovova-to-vicko-nemusite-odsroubovavat-je-v-nem-dirka/

 

Výstava Lucie Raškovové To víčko nemusíte odšroubovávat, je v něm dírka dostala nový život on-line. Díky tomu bylo možné vystavit grafické listy, knižní ilustrace, plakáty a ukázky z deníků ve větší šíři. Díla jsou doplněná o komentáře autorky a recenze; text Adrieny Šimotové, Jana Rouse a Jiřího Šalamouna. Do výstavy vstoupíte zde.

 

Když jsem před bezmála pětadvaceti lety nastupovala po absolutoriu na pozici asistentky vyučující základy grafických technik a hlubotisk, těšila jsem se na dlouhé diskuze, které se svými studenty povedu nad vznikajícími grafickými listy o finesách grafického řemesla, osamoceném údělu grafika, a představovala si okamžiky společné radosti z hledání a nalézání, které lze zažít jen při společné práci. Postupem času jsem zjistila, jak jsou takové rozhovory vzácné, a z nemnoha studentů, kteří byli naladěni podobně jako já, se stali moji přátelé. Když jsem se pokoušela své mnohaleté pedagogické působení shrnout do jediné nezpochybnitelné věty, jakéhosi profesního kréda, na nic zásadního jsem nepřišla. Na jazyk se mi neustále vkrádala věta To víčko nemusíte odšroubovávat, je v něm dírka, kterou v pedagogickém procesu používám nejčastěji, protože studenti si jí obvykle na uzávěru lahve s ředidlem nepovšimnou. Stala se tedy jaksi „samovolně“ názvem této výstavy. V přeneseném smyslu však také znamená, že nechci pouze představit reprezentativní výňatky ze své dosavadní práce, ale ráda bych ukázala i některé grafické postupy, ke kterým mě dovedla nutnost improvizace, jindy zase náhlé zjištění, že už dlouho cosi naprosto zřejmého přehlížím, nebo „pouhá“ zvědavost, co se stane, když… Radost z práce, znovuobjevování časem pozapomenutých postupů, stejně jako zapojování nových materiálů do starých technik je zábavné a vzrušující. Jestliže se snažím studentům vštípit základní pravidla a technologické postupy disciplíny, musím logicky nejprve sama vyzkoušet, co se přihodí, pokud nástroje, tiskový tlak nebo materiál použiji jinak, než je obvyklé. Potřebuji to ale vědět především z vlastní nutkavé potřeby posouvat hranice pravidel. Pokud se je snažím porušovat, musím je mít nejprve zažitá a teprve potom hledat odpovědi na důsledky jejich nedodržení, vedoucí tu a tam k překvapivým závěrům. A nejen to, vedou také k radosti z dobrodružných objevů, které by nemohly nastat bez úcty a pokory k řemeslu. (LR)


.

NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY

Výstava současných členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar v Galerii ve věži Novoměstské radnice

.

Jiří Anderle, Mikoláš Axmann, Libor Beránek, Martin Böhm, Šimon Brejcha, Lenka Falušiová, Jindřich Faktor, Petr Fiala, František Hodonský, Xénia Hoffmeisterová, Pavel Hora, Helena Horálková, Vojtěch Hrubant, Zbyněk Janáček, Boris Jirků, Ditta Jiřičková, Zdena Kabátová–Táborská, Dušan Kállay, Robin Kaloč, Bedřich Kocman, Jiří Kornatovský, Iva Krupicová, Renata Maesová, Saki Matsumoto, Ondřej Michálek, Martin Mulač, Petr Nikl, Eduard Ovčáček, Berenika Ovčáčková, Květa Pacovská, Pavel Piekar, Miloslav Polcar, Lubomír Přibyl, Emanuel Ranný, Lucie Raškovová, Martin Raudenský, Michael Rittstein, Zuzana Růžičková, Jiří Samek, Jaroslava Severová, Marek Sibinský, Jiří Sozanský, Klára Stodolová, Hana Storchová, Vladimír Suchánek, Aleš Svoboda, Barbara Šalamounová, Marie M. Šechtlová, Jana Šindelová, Milena Šoltészová, Jakub Špaňhel, Petr Štěpán, Martin Velíšek, Lenka Vilhelmová

Doba konání: 3. 6. – 30. 6. 2021

Pořadatelé projektu: Sdružení českých umělců grafiků Hollar ve spolupráci s Novoměstskou radnicí, příspěvkovou organizací

Kurátorský tým: Xénia Hoffmeisterová, Lenka Vilhelmová, Miloslav Polcar

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/nove-cesty-nove-objevy/

Soupis děl a ceník: CENÍK NOVÉ CESTY – NOVÉ OBJEVY

.

Místo konání: Novoměstská radnice – Galerie ve věži

Otevírací doba: úterý – neděle 10 – 18 hod / mezi 12. – 13. hod 30 minut polední pauza

Vstupné: plné 60 Kč, snížené 40 Kč, rodinné 130 Kč

.

Výstava je pořádána za finanční podpory Státního fondu kultury České republiky a Městské části Praha 2.

.

Grafická úprava: Rostislav Vaněk, David Faigl

http://www.nrpraha.cz/program/1068/nove-cesty-nove-objevy/

Sdružení českých umělců grafiků HOLLAR patří k našim nejstarším a současně nejvýznamnějším uměleckým sdružením. Po celou dobu své existence se významně podílelo a podílí na utváření české kultury. Bylo založeno již v roce 1917, ještě před vznikem samostatného československého státu s cílem podpořit rozvoj českého umění, a to především volné umělecké grafiky a kresby. Do svého názvu přijalo jméno slavného českého rytce Václava Hollara (1607–1677).

Tématem výstavy NOVÉ CESTY / NOVÉ OBJEVY jsou celosvětové aktuální otázky a problémy; ekologické, otázky kulturní krajiny, etické, kdy člověk překračuje své biologické hranice, narušuje mechanismus přírodního výběru a nahrazuje jej svým vlastním zákonem „inteligentního designu.“  (Y. N. Harari)

Expozice poukáže na aktuální stav grafické volné tvorby, na vnímání nejen ustálené tradiční grafické definice, ale také na překračování jejich hranic, na pozice intermediálních platforem v grafickém médiu, které se zároveň myšlenkově – obsahově dotýkají společenských, politických ekologických problému současnosti.

Máme možnost se setkat s grafickým pojetí v dvourozměrné, ale i trojrozměrné tvorbě.

Výstavní projekt bude rozdělen do dvou hlavních sekcí vytvářejících dohromady plný obraz vnímání současného světa – vnitřního, osobního světa autora, a světa vnějšího, ve kterém se každým dnem a každou minutou pohybujeme. Oba světy se vzájemně prostupují a jsou v neustálé interakci, rozdělující linie je nejasná. Kde končí já a začíná vnější prostor? Kdy a kde se nachází objektivní svět? Je vůbec možné nahlížet vnější realitu objektivně, nezaujatýma očima?

XXVII. FESTIVAL KOMORNÍ GRAFIKY

XXVII. FESTIVAL KOMORNÍ GRAFIKY

Vernisáž: ČT 18. 11. 2021 v 17 h, Galerie Hollar

Kurátorský tým: Ondřej Michálek, Miloslav Polcar

Výstava potrvá do 23. 12. 2021.

V rámci výstavy je každoročně udělována Cena Sdružení českých umělců grafiků Hollar a Cena Nadace Hollar za komorní grafiku.

Laureát Ceny Sdružení českých umělců grafiků Hollar za komorní grafiku v roce 2021: Jan Kocman
Laureát Ceny Nadace Hollar za komorní grafiku v roce 2021: Mikoláš Axmann

Více o ocenění: http://hollar.cz/aktuality/oceneni-xxvii-festival-komorni-grafiky/

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/xxvii-festival-komorni-grafiky-2/

 

Všechny návštěvníky vernisáže a doprovodných akcí prosíme o nachystání si platného dokladu o bezinfekčnosti (platný PCR či antigenní test, doklad o očkování či platné laboratorně potvrzené prodělání nemoci), u vstupu do galerie bude tento doklad dle stanovených aktuálních podmínek pro společenské akce bezpodmínečně kontrolován.

Děkujeme za pochopení a spolupráci.

Doprovodný program:

8. 12. 2021, 17-20 h • Grafický trh

15. 12. 2021 v 17 h • kurátorská komentovaná prohlídka výstavy

Vystavující autoři:

Alena Antonová, Mikoláš Axmann, Milan Bauer, Karel Beneš, Daniela Benešová, Libor Beránek, Tomáš Bím, Jana Budíková, Irena Bujárková, Robert Brun, Dušan Černý, Lenka Falušiová, Michala Gorbunovová, Petr Hampl, Barbora Heřmanová, František Hodonský, Xénia Hoffmeisterová, Pavel Hora, Helena Horálková, Zbyněk Hraba, Vojtěch Hrubant, Tomáš Hřivnáč, Said Ismail, Eva Jakubcová, Zbyněk Janáček, Jarmila Janůjová, Oldřich Jelen, Dušan Kállay, Robin Kaloč, Jan Kavan, Jan Kocman, Peter Kollár, Markéta Králová, Iva Krupicová, Alena Laufrová, Martin Manojlín, Vlasta Matoušová, Saki Matsumoto, Ondřej Michálek, Eduard Milka, Lubomír Netušil, Berenika Ovčáčková, Pavel Piekar, Martin Raudenský, Zuzana Růžičková, Josef Saska, Jaroslava Severová, Marek Sibinský, Pavel Sivko, Miloš Sláma, Jiří Slíva, Milan Starý, Hana Storchová, Vladimír Suchánek, Klára Stodolová, Jan Šafránek, Marie M. Šechtlová, Kamila Štanclová, Lenka Štěpaníková, Ester Tajrychová, Eva Vápenková, Martin Velíšek, Lenka Vilhelmová, Eva Vlasáková

JANA HUBATKOVÁ : Kámen ~ voda ~ dech

Jana Hubatková

Kámen ~ voda ~ dech

 

Vernisáž: 20. 10. 2021 v 17 h

Kurátorka výstavy: Alena Laufrová

Výstava potrvá do 14. 11. 2021.

Fotografie: http://hollar.cz/fotogalerie/jana-hubatkova-kamen-voda-dech-2/

 

Doprovodný program:

ST 27. 10. 2021 v 17 h – komentovaná prohlídka s autorkou a kurátorkou výstavy

 

Výstava Jany Hubatkové Kámen ~ voda ~ dech představuje průřez autorčiným dílem za uplynulých více jak dvacet let od studia na VŠUP u prof. Jiřího Šalamouna v ateliéru ilustrace a grafiky. Kresby a kamenotisky Jany Hubatkové svébytným grafickým jazykem zaznamenávají autorčiny zážitky, bilancují uplynulé události. Abstraktní, dynamickou, graficky i malířsky cítěnou kresbou mapuje své vztahy k lidem a přírodě, čerpá ze svých dojmů a prožitků z cest, inspiruje ji literatura a hudba. Prostřednictvím čar a tahů nejrůznější síly, intenzity a temperamentu, stísněných či volně poletujících v prázdných nebo zatónovaných plochách dosahuje Jana Hubatková překvapivého účinku. Černobílé kompozice i ty, u nichž barevnost podtrhuje naléhavost autorčiny výpovědi, vibrují napětím. Hluboký prožitek autorky je přesvědčivě transformován do působivé, virtuózně provedené kreace.  Kresby na papíře vznikají spontánně, rodí se zevnitř. Kresby na kameni se zpočátku mohou opřít o kresbu, potom se ale jejich život vyvíjí nezávisle na předloze. Jana Hubatková alchymii kamenotisku propadla ještě na studiích. Patří k nemnoha grafikům, kteří ovládají celou škálu postupů a fines, které tuto náročnou techniku umožňují realizovat. Během tvorby se nechává kamenem vést, respektuje jej jako svébytného partnera. Intimní vztahubatkové  k litografickému kameni a důkladná znalost jeho technických možností je pro Janu Hubatkovou zásadní a nedílnou součástí výtvarného projevu. Tvůrčí proces začínající již při broušení litografického kamene a končící definitivním soutiskem Jana Hubatková prožívá jako dlouhé a napínavé dobrodružství.

Grafička vedle své umělecké činnosti vykonává od roku 1997 profesi pedagoga na VŠUP. V litografické dílně předává svoje znalosti a zkušenosti studentům. Její energie, pracovní elán a soustavné úsilí přináší plody. Kamenotisk, vyžadující vedle talentu soustředění, pokoru a úctu k materiálu, získává nové nadšence.

Alena Laufrová, kurátorka výstavy

Mladá grafika : GENERACE 201503-201707 | MEMENTO MORI | Afrodita dnes

Mladá grafika : GENERACE 201503–201707

Martin Bőhm – Lenka Falušiová – Vojtěch Hrubant – Robin Kaloč – Martin Mulač – Lenka Štěpaníková

 

Vernisáž: ST 15. 9. 2021 v 17 h, Galerie Hollar

Výstava potrvá do 10. 10. 2021.

Kurátorka výstavy: Barbora Vlášková

 

Facebook: https://www.facebook.com/events/884479378830051/

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/mlada-grafika-generace-201503-201707/

 

Doprovodný program:

Sobota 18. 9. 2021 v 17 hodin – komentovaná prohlídka výstavy s kurátorkou Barborou Vláškovou / prohlídka je součástí ZAŽÍT MĚSTO JINAK

Úterý 5. 10. v 17 hodin – komentovaná prohlídka výstavy s kurátorkou Barborou Vláškovou.

Originální interpretování vlastních forem a tvůrčích přístupů, zaujetí principy experimentálních i klasických grafických technik v nových polohách či uplatnění svébytných námětů charakterizuje současnou tvorbu mladé generace, která se již, jak by mohl název zavádět, nepohybuje ve studentské kategorii, nýbrž se jedná o umělce s jasně formulovaným výtvarným názorem a mnohými výstavními zkušenostmi. Tuto skutečnost podtrhuje i symbolika podnázvu výstavy, sestavená z členských čísel, jež nás směřuje k informaci, že se jedná o generaci mladých výtvarníků, která vstoupila do Sdružení českých umělců grafiků Hollar mezi lety 2015–2017.

Společná výstava si neklade za cíl představit spojující článek v tvorbě šestice současných umělců stejné generace, ale naopak postihnout u každého z nich individuální povahu děl, reagujících na rozmanité inspirační zdroje a novou úroveň vnímání grafického média. Zastoupená díla z různých etap umělecké činnosti autorů reflektují proměny či naopak zakotvení vlastních ideálních výtvarných kompozic. Volné utváření monumentálních abstraktních konstrukcí, vztahy mezi krajinou a architekturou či detailní pojetí přírodních struktur, symbolické i narativní náměty nebo témata melancholického a kontroverzního charakteru náleží do okruhu zájmů, jimiž se tato generace intenzivně zabývá a zpracovává v zcela neotřelé formě.

(Barbora Vlášková, kurátorka výstavy)


MEMENTO MORI

mezinárodní výstavní projekt současné grafiky

Vernisáž: ST 6. 10. 2021 v 18 h

Kde: Kampus Hybernská – HYB4 Gallery

Výstava potrvá do 27. 10. 2021.

Facebook: https://www.facebook.com/events/419912396440660

Fotodokumentace: http://hollar.cz/fotogalerie/memento-mori/

České zastoupení: Lenka Falušiová, Michala Gorbunovová, Jiří Hanuš, Pavel Hora, Matěj Hrbek, Lenka Kahuda Klokočková, Robin Kaloč, Adéla Kostkanová, Iva Krupicová, Mira Macík, Martin Mulač, Karolína Netolická, Zuzana Růžičková, Lenka Štěpaníková, Martin Velíšek

 

Memento Mori je umělecký projekt mezinárodní kulturní spolupráce. Jeho cílem je pojmout téma smrti formou grafického dialogu v rámci setkání různých pohledů na toto téma grafiků z Mexika, Česka, Španělska a Srbska. Výchozím bodem je estetická struktura sředoamerického Tzompantli (stojan na lebky), hlavním cílem je ale dát prostor vizi každého jednotlivého umělce.

Výstava představuje 64 grafických děl, které tvoří heterogenní celek, který demonstruje identitu, shodu a kulturní empatii ve vztahu k jednotlivým konceptům. Výstava bude uvedena během měsíců října a listopadu 2021 simultánně na třech místech – v Praze, Barceloně a Mexico City ve výstavních prostorech HYB4 Gallery (Praha) Chez Xefo Art Gallery (Barcelona) a El Anexo Gallery ateliéru La Trampa Gráfica (Mexico City).

Koordinátorem projektu je sdružení Sin Rumbo Fijo/Gráfica Contemporánea ve spolupráci s  Kampus HybernskáGalerie Hollar (ČR), Ultramarinos Cultura y ArteLa Fundación CIEC (ESP) a ateliérem La Trampa Gráfica (MEX).

Během roku 2022 bude výstava k vidění v různých městech Španělska, východní Evropy a Mexika, s cílem rozšířit síť spolupráce a kulturní výměny mezi umělci – grafiky a přispět tak k rehabilitaci grafiky jako současného, platného uměleckého jazyka, rovnocenného s ostatními uměleckými disciplínami.

plantillaFB-memento-03

 


AFRODITA DNES

výstava členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar a hostů

Vernisáž: čtvrtek 2. 9. 2021 v 17 hodin

Místo konání: Galerie Vědy a umění Akademie věd ČR (Národní 3, Praha 1)

Výstava bude zpřístupněna do 22. 10. 2021 každý všední den od 10 do 18 hodin.

Fotodokumektace: http://hollar.cz/fotogalerie/afrodita-dnes/

Facebook: https://www.facebook.com/events/371310124593838/

 

Mikoláš Axmann, Karel Beneš, Jan Blaha, Šimon Brejcha, Dušan Černý, Petr Fiala, Michal Gabriel, Petr Hampl, Pavel Holeka, Tomáš Hřivnáč, Ditta Jiřičková, Martin Mulač, Josef Mžyk, Petr Palma, Pavel Piekar, Martin Raudenský, Zuzana Růžičová, Jiří Slíva, Ladislav Sýkora, Jana Šindelová, Petr Štěpán, hana Šuranská, Eva Vlasáková, Bohunka Waageová

 

Kurátoři: Jan Bažant, Pavel Piekar

Architekt výstavy: Pavel Kolíbal

Výstava je pořádána Akademií věd České republiky a Sdružením českých umělců grafiků Hollar.

Afrodita dnes pozvánka

HLEDÁNÍ NEOPAKOVATELNOSTI ||| AFRODITA DNES

HLEDÁNÍ NEOPAKOVATELNOSTI

monotyp na cestě k novým podobám

 

Mikoláš Axmann, Šimon Brejcha, Eva Čapková, Patrik Hábl, Oldřich Hamera, Šárka Hrouzková, Čestmír Janošek, Robin Kaloč, David Linek, Ondřej Michálek, Martin Mulač, Jaromíra Němcová, Eduard Ovčáček, Berenika Ovčáčková, Miloslav Polcar, Dana Puchnarová, Romana Rotterová, Zuzana Růžičková, Miloš Sláma, Vladimír Suchánek, Pavel Šlegl, Lenka Vilhelmová

 

Vernisáž: ST 18. 8. v 17 h

Výstava potrvá do 12. 9. 2021.

Kurátor výstavy: Jiří Bernard Krtička

Doprovodný program: 2. 9. v 17: 30 – komentovaná prohlídka s kurátorem výstavy

Facebook: https://www.facebook.com/events/1511271279213008

Fotografie: http://hollar.cz/fotogalerie/hledani-neopakovatelnosti-2/

Vernisáž: https://www.youtube.com/watch?v=4n2MXc4YquU

Monotyp_pozvanka

Podstatou monotypu je přenos primárního obrazu jediným a neopakovatelným otiskem na definitivní podložku. V minulosti byl výchozí obraz zpravidla nanášen na hladkou tiskovou desku a otisk pořizován v tiskařském lisu. Moderní doba přinesla  rozmanité autorské postupy, z nichž některé pracují s reliéfní tiskovou matricí, jiné se naopak obejdou bez použití lisu. Motivací umělců pro práci s otiskem  obrazu jsou  jemná strukturace barevných ploch, měkká obrysová linie, záměrné rozostření kontur a další specifické výtvarné efekty.  Výsledek otisku závisí na složení a hustotě barvy, materiálu, z něhož se tiskne, materiálu podložky a zejména na metodě provedení.

Monotyp se v evropském kontextu poprvé objevil v 17. století v díle italského umělce Giovanniho Benedetta Castiglioneho, na dlouhou dobu upadl téměř v zapomenutí, byl vzkříšen v druhé polovině 19. století a s nástupem moderních výtvarných směrů prošel obdobím nového rozmachu. Z velkých osobností moderního umění, které se zabývaly monotypií, lze namátkou zmínit Edgara Degase, Paula Gauguina, Henriho Matisse, Pabla Picassa či Marca Chagalla. V českém umění byl průkopníkem monotypie na počátku 20. století Tavík František Šimon, její největší rozkvět však spadá do období informelu čtyřicátých až šedesátých let a je těsně spojen s dílem Josefa Istlera a Vladimíra Boudníka.

Výstava Hledání neopakovatelnosti je patrně první přehlídkou svého druhu, představující monotypovou tvorbu v díle současných českých umělců. Zahrnuje práce celkem 22 autorů napříč generacemi, kteří se věnují monotypii v přítomnosti, anebo se jí zabývali v určitém období své tvorby. Díky tomu nabízí též určitý retrospektivní pohled, naznačující vývoj českého monotypu v období šesti dekád od počátku šedesátých let k dnešku. Výstava prezentuje široké spektrum výtvarných názorů i autorských přístupů k monotypii,  které navzájem spojuje společný rys – fenomén jedinečného otisku – a záměr vytvořit na principu otisku originální a neopakovatelné výtvarné dílo.

Monotypie byla v minulosti obvykle považována za mezní typ grafické techniky, protože monotypy vznikaly takřka výlučně v tiskařském lisu.  Kritikové však poukazovali na skutečnost, že postrádá definiční vlastnost grafiky, neboť neumožňuje reprodukovat více otisků stejné kvality. Mezi teoretiky umění je tak odedávna veden nerozhodnutelný spor, zda monotyp je spíše mezním případem grafiky, nebo speciální metodou malby. Jak výstava dokládá, dnešní umělci vyvinuli řadu autorských metod, které umožňují pořídit jedinečný otisk obrazu bez lisu i bez ručního tisku. Tento nesporný fakt budí naději, že se přiblížil den, kdy monotyp bude konečně uznán jako plnohodnotná umělecká disciplína.

(JBK)


AFRODITA DNES

výstava členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar a hostů

Vernisáž: čtvrtek 2. 9. 2021 v 17 hodin

Prosíme všechny návštěvníky vernisáže, aby si připravili certifikát o prodělaném očkování nebo potvrzení o platném negativním Covid testu. Děkujeme za pochopení.

Místo konání: Galerie Vědy a umění Akademie věd ČR (Národní 3, Praha 1)

Výstava bude zpřístupněna do 22. 10. 2021 každý všední den od 10 do 18 hodin.

Fotodokumektace: http://hollar.cz/fotogalerie/afrodita-dnes/

Facebook: https://www.facebook.com/events/371310124593838/

 

Zastoupení autoři SČUG Hollar:

Mikoláš Axmann, Karel Beneš, Jan Blaha, Šimon Brejcha, Dušan Černý, Petr Fiala, Petr Hampl, Tomáš Hřivnáč, Ditta Jiřičková, Martin Mulač, Josef Mžyk, Petr Palma, Pavel Piekar, Martin Raudenský, Zuzana Růžičová, Jiří Slíva, Ladislav Sýkora, Jana Šindelová, Petr Štěpán, hana Šuranská, Eva Vlasáková, Bohunka Waageová

 

Kurátoři: Jan Bažant, Pavel Piekar

Architekt výstavy: Pavel Kolíbal

Výstava je pořádána Akademií věd České republiky a Sdružením českých umělců grafiků Hollar.

Afrodita dnes pozvánka

Eva Hašková : Mezi nebem a zemí (Galerie Hollar) | Přítomnost (Galerie Zázvorka)

EVA HAŠKOVÁ : MEZI NEBEM A ZEMÍ

Vernisáž: ST 21. 7. 2021 v 17 h

Kurátor výstavy: Jan Kavan

ST 28. 7. 2021 od 17 h – komentovaná prohlídka výstavy s Evou Haškovou

Doba trvání: 22. 7. – 15. 8. 2021

Facebook: https://www.facebook.com/events/2941632339450844

Fotografie: http://hollar.cz/fotogalerie/eva-haskova-mezi-nebem-a-zemi-2/

Co v dobách minulých lidský um a píle vymyslely, to dnes musí moudrost a píle uchovat. Tohle si poznamenal v říjnu roku 1786 šestatřicetiletý Goethe v Benátkách, zaujat a okouzlen tím, s čím se na své první cestě na jih setkává a co jeho geniální vnímavost vyztužená vzdělaností klade na místo hodnotově nejvyšší. Vědomí toho, jak křehké a snadno a rychle a nenávratně zničitelné jsou věci a stavy hodné lidského úsilí, je – myslím si – podstatným rysem práce Evy Haškové. Virtuózní expresivní kresbou, modulovanou a harmonizovanou jemnou barevností, k nám poutavě, většinou vážně – ale občas také s nekřičícím humorem a chápavou ironií – promlouvají její grafiky. Promlouvají o věcech života, o těch skutečných, ne o těch uměle, s módní krátkozrakostí a krátkodechostí, se ziskuchtivou účelovostí a podbízivou líbivostí atakujících naše smysly a peněženky. Takřka přesně po 150 letech od chvíle, kdy si Goethe zapsal obdivnou a výchovnou větu v Benátkách, poznamenal český spisovatel a novinář v jednom ze svých esejů, že velkoměsto odnaučuje vidět. Dnes by se divil, kde všude je rozptylování a plýtvání přítomno v naší každodennosti, čím vším nám zakrývají věci vskutku podstatné, kam až ono velkoměsto, řečeno obrazně, proniklo a proniká. Umění, to skutečné, má dnes o to těžší, ale zároveň myslím o to významnější úkol: učit vidět. A to samozřejmě nejen v doslovném smyslu tohoto slova. Takto chápáno má umění dneška – pokud se nerozmělní v módních pózách – kromě jiného funkci obrannou a záchovnou; chrání nás – a chrání v nás schopnost rozlišovat. A ubezpečuje nás, kromě jiného o tom, že krása stále ještě činí svět bezpečnějším. Eva Hašková je v tom nejlepším smyslu slova hodnotově konzervativní, konzervativní ve smyslu Goethovy poznámky citované v úvodu. Suverénní výtvarný výraz, jimž se tato poetická konzervativnost projevuje, přesvědčivě a poutavě dotvrzuje smysl a význam jejího díla.

Bohuslav Holý


 

PŘÍTOMNOST

výstava Sdružení českých umělců grafiků Hollar a hostů

.

Jiří Anderle, Pavla Aubrechtová, Mikoláš Axmann, Martin Böhm, Šimon Brejcha, Jana Budíková, Jindřich Faktor, Lenka Falušiová, Petr Fiala, Věra Geislerová, Vladimír Gebauer, Josef Hampl, Hana Hamplová, Helena Horálková, Pavel Hora, František Hodonský, Xénia Hoffmeisterová, Vojtěch Hrubant, Boris Jirků, Ditta Jiřičková, Dušan Kállay, Svatopluk Klimeš, Jiří Kornatovský, Iva Krupicová, Ondřej Michálek, Martin Mulač, Petr Nikl, Eduard Ovčáček, Květa Pacovská, Pavel Piekar, Miloslav Polcar, Lubomír Přibyl, Emanuel Ranný, Martin Raudenský, Michael Rittstein, Jiří Samek, Jaroslava Severová, Pavel Sivko, Jiří Sozanský, Hana Storchová, Vladimír Suchánek, Aleš Svoboda, Marie M. Šechtlová, Jana Šindelová, Milena Šoltészová, Jakub Špaňhel, Pavel Trnka, Kristina Vašíčková, Martin Velíšek, Lenka Vilhelmová

 

Vernisáž – 31. 7. 2021 v 14 h

Místo konání: Galerie Zázvorka, Na Zadomí 1210, Nové Město nad Metují (Městské muzeum Nové Město nad Metují)

Doba trvání: 31. 7. – 10. 10. 2021

Kurátor: Miloslav Polcar

Pořádá Sdružení českých umělců grafiků Hollar ve spolupráci s Městským muzeem Nové Město nad Metují.

Fotografie: http://hollar.cz/fotogalerie/pritomnost/

 

Snahou výstavního projektu je představit veřejnosti současnou tvorbu členů SČUG Hollar.

Toto sdružení patří společně s UB a spolkem Mánes k jedněm z nejstarších, více než sto let trvajících uměleckých spolků v Čechách.

SČUG HOLLAR si dokázalo udržet po dobu svého trvání tradici a rovněž dokázalo dále rozvíjet a reinterpretovat umělecké grafické postupy, odpovídající současnému myšlení a technologickým postupům.

Pro výstavu jsou soustředěny grafické listy autorů několika generací. Střídají se tu klasické grafické postupy s digitálními tisky s experimenty v různých kombinovaných technikách, od drobných formátů až po rozměrné tisky.

V pestrém názorově i formálně různorodém přehledu má tak divák příležitost shlédnout v průřezu současnou, přítomnou podobu tvorby členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar.

Vědomí sounáležitosti, být ve společenství, které jednotlivce neomezuje, ale znamená kontakt, příležitost k setkávání a porovnávání výsledků, vedlo SČUG HOLLAR k pozvání na výstavu i některé hosty, zejména ze spřízněného sdružení Umělecká beseda.

 Miloslav Polcar, kurátor výstavy